ET BILDE TÅ'N HOFTUN: Rosenborgs mediesjef Nils Heldal mener dette er et mer representativt bilde på hvordan Erik Hoftun ser ut. Men han føler Adresseavisen liker å framstille klubbens sportslige leder fra en mindre bildeskjønn side - for å forsterke det negative budskapet i artiklene sine. 
Foto: Gorm Kallestad / Scanpix
ET BILDE TÅ'N HOFTUN: Rosenborgs mediesjef Nils Heldal mener dette er et mer representativt bilde på hvordan Erik Hoftun ser ut. Men han føler Adresseavisen liker å framstille klubbens sportslige leder fra en mindre bildeskjønn side - for å forsterke det negative budskapet i artiklene sine. Foto: Gorm Kallestad / ScanpixVis mer

Rosenborg reagerer på «stygge» bilder av Hoftun

Går ut mot lokalavisa. - Snirkles han inn som demonisk, ond syndebukk?

(Dagbladet): Rosenborg har åpnet sesongen elendig, og ligger tredje sist på tabellen med ni poeng på ni kamper.

Sportslig leder Erik Hoftun har naturligvis figurert i flere artikler i regionavisa Adresseavisen, der vinklingen gjerne har gjenspeilet den negative tabellsituasjonen.

I en blogg på klubbens hjemmeside reagerer mediesjef Nils Heldal kraftig på bildebruken i sakene om Hoftun. Han mistenker avisa for bevisst å bruke mindre heldige bilder av den sportslige lederen, for å forsterke det negative budskapet i artikkelen.

- Adressa er ved siden av TV2 de som følger klubben aller tettest. De vet hvordan Hoftun egentlig ser ut. Hvorfor velger de da et lite flatterende bilde, og da særlig på de negative sakene ? Føler man at ved å gjøre Hoftun styggere enn han er, så forsterker man det negative budskapet i artikkelen? Snirkles han inn som demonisk ond syndebukk? spør Heldal i bloggen.

- Ville du kjøpt brukbil av denne mannen?
Han tar for seg tre eksempler der det samme bildet er valgt, til titler som «Rosenborg i fritt fall», «Det er lett for at man blir spist opp» og «Dommeren lar seg påvirke av publikum og repriser».

- Når man bruker et slikt «lite heldig» bilde av en person i ei sak, er vi mennesker skapt slik at vi begynner å tenke. Vi tenker ting som «De smale øynene hans ser skyldige ut, nesten demoniske. Munnen halvåpen, han er sikkert i ferd med å si noe sleipt...osv». Så hadde du kjøpt bruktbil av denne mannen? Hadde du satt deg ved siden av ham på bussen?, skriver Heldal.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Ikke bevisst
Reportasjeleder på sport i Adresseavisen, Øyvind Lein, har ikke sett bloggen til RBKs mediesjef når Dagbladet tar kontakt. Men etter å ha fått mesteparten av den opplest betegner han hele saken som «helt ufarlig».

- Jeg kan skjønne tankegangen til Heldal, men vi har ikke bevisst valgt å framstille Hoftun på verst tenkelige måte i forhold til bildebruk. Sånn er det med alle bilder i media, ikke alle er fornøyde med bildene som trykkes av dem selv. Og jeg har heller ikke fått noen reaksjoner på dette tidligere.

- Vil du vurdere å bli «snillere» i bildebruken dersom Rosenborg tar kontakt med deg?

- Vi kan nesten ikke forholde oss til deg, vi må bruke bildene vi synes er best. Det vil bety noe for meg dersom Hoftun tar kontakt og ber oss slutte å bruke akkurat det bildet. Men jeg ser på det som en helt ufarlig greie.

- Hva synes du om at Heldal blogger om dette?

- Han får mene hva han vil. Om det er riktig fokus i en sånn blogg vet jeg ikke, sier Lein.

• Erik Hoftun har ikke besvart Dagbladets henvendelser i dag.

VILLE DU KJØPT EN BRUKTBIL AV DENNE MANNEN?: Det ville ikke RBKs mediesjef Nils Heldal. Faksimile: rbk.no og adressa.no Foto: Rune Petter Ness
VILLE DU KJØPT EN BRUKTBIL AV DENNE MANNEN?: Det ville ikke RBKs mediesjef Nils Heldal. Faksimile: rbk.no og adressa.no Foto: Rune Petter Ness Vis mer