- Rumpa di synker

På tide med markløft og utfall.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): I dag skal Eskil Ervik i ilden, og forhåpentligvis blir det en medalje på de norske skøyteløperne.

Og mens de sliter på isen kan vi hjemme slite noen kalorier. I dag er det rumpa som skal strammes.

- Jeg hørte en gang at rumpa til en dame synker 17 centimeter i løpet av livet - hjelp! Da er det bare å trene. Og for å løfte rumpa må styrketrening til, sier treningsfaglig ansvarlig hos S.A.T.S, Jill Jahrmann.

Den store setemuskelen er den største muskelen har, og det eneste som virker på den er ganske hard styrketrening eller spenst-trening.

- To supre øvelser med vektstang er markløft og utfall. Dette er gode gamle og velprøvde øvelser som slett ikke går av moten. Ha såpass tung stang at du ikke klarer flere enn ti gjentagelser, og gjenta tre runder med en kort pause mellom, råder Jahrmann.

Hun sier at det er viktig å sjekke at teknikken er god, noe som er viktig når man trener med frivekter.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer