- Rumpa di synker

På tide med markløft og utfall.

• Har du lyst til å være med i trekningen av et weekendopphold for to på Rica hotell, og en drøss med andre gode premier? Svar på vårt OL-spørsmål her.

(Dagbladet.no): I dag skal Eskil Ervik i ilden, og forhåpentligvis blir det en medalje på de norske skøyteløperne.

Og mens de sliter på isen kan vi hjemme slite noen kalorier. I dag er det rumpa som skal strammes.

- Jeg hørte en gang at rumpa til en dame synker 17 centimeter i løpet av livet - hjelp! Da er det bare å trene. Og for å løfte rumpa må styrketrening til, sier treningsfaglig ansvarlig hos S.A.T.S, Jill Jahrmann.

Den store setemuskelen er den største muskelen har, og det eneste som virker på den er ganske hard styrketrening eller spenst-trening.

- To supre øvelser med vektstang er markløft og utfall. Dette er gode gamle og velprøvde øvelser som slett ikke går av moten. Ha såpass tung stang at du ikke klarer flere enn ti gjentagelser, og gjenta tre runder med en kort pause mellom, råder Jahrmann.

Hun sier at det er viktig å sjekke at teknikken er god, noe som er viktig når man trener med frivekter.

Her er tre gode rumpe-øvelser Jahrmann:

Foto: SCANPIX
Foto: SCANPIX Vis mer

Markløft: Stå oppreist med vektstang i hendene foran kroppen. Stram magemusklene. Tenk rett rygg og stolt bryst idet du bøyer frem i hoftene med stangen nærme bena hele veien.

Senk stangen nesten helt ned før du sakte retter deg opp igjen, fremdeles med fin, svai rygg og aktiverte magemuskler.

Utfall: Stå med stangen hvilende på skuldrene. Stram magemusklene. Ta et langt steg frem med det ene benet og pass på at kneet ikke kommer foran tærne.

Sett deg dypt ned i denne stillingen slik at du står på tå på bakerste ben og bakre kne peker ned mot gulvet. Spark fra tilbake til utgangsstillingen.

Under hele øvelsen er ryggen rett og hoftebane peker rett frem.

Av spenstøvelser kan man velge og vrake mellom dype spensthopp, skøytehopp fra side til side. Spensthink oppover trapper.... mulighetene er mange.