Russisk angrep på Norge

Hevder de nye FIS-reglene for oppløp er designet for å stoppe Alexandr Bolsjunov.

SKAPER DISKUSJONER: Johannes Høsflot Klæbo og Aleksandr Bolsjunov på oppløpet av VM-femmila. Bak kommer Emil Iversen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet
SKAPER DISKUSJONER: Johannes Høsflot Klæbo og Aleksandr Bolsjunov på oppløpet av VM-femmila. Bak kommer Emil Iversen. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet Vis mer
Publisert

SOGNSVANN (Dagbladet): - Før var alt tydelig og forståelig, men nå er alt opp til en jury. Og jeg stiller store spørsmål ved om juryen har noe sympati for Russland, skriver R Sports' Alexander Govorov i en kommentar.

Den russiske journalisten kommer med grove anklager mot Det internasjonale skiforbundet (FIS) og Norge etter at FIS' langrennskomité tidligere i høst kom med forslag til nye oppløpsregler i langrenn.

- De siste åra har den norske dominansen sluttet på grunn av Alexandr Bolsjunov. De kan ikke stoppe ham i løypa, men de nye reglene gjør det lettere utenfor, skriver Govorov.

LAVAZÈ: De norske skijentene er for tiden på høydesamling i Italia. Video: Haarstad/Særsland/Løkås Vis mer

Nye regler

Forslagene kom i kjølvannet av en rekke episoder i fjor, som kulminerte med Johannes Høsflot Klæbo og Alexandr Bolsjunovs krasj på oppløpet i VM-femmila.

For ordens skyld: Klæbo ble disket. Bolsjunov tok sølv. Emil Iversen tok VM-gull.

Det var denne hendelsen som gjorde at Johannes Høsflot Klæbo først ble fratatt gullet på femmila i ski-VM. Bilder fra NRK Vis mer

Det førte til en rekke diskusjoner, og mange mente at regelverket ikke var godt nok. Det internasjonale Skiforbundet (FIS) var selv kritiske, og startet en jobb med å klargjøre reglene.

Tidligere i oktober kom langrennskomiteen i FIS med disse nye prinsippene:

  • Ingen løper skal hindre konkurrentene.
  • Førstemann velger raskeste linje. Men du skal ikke misbruke retten din.
  • Ingen skal forstyrres unødvendig når du går forbi. Kroppen må være foran skituppen til konkurrenten før du kan bytte spor.
  • Kommer løperne side ved side inn mot mål, er ansvaret delt for at konkurransen blir mest mulig rettferdig.

Russisk raseri

Umiddelbart etter at reglene ble offentliggjort, rykket Alexandr Bolsjunovs trener Jurij Borodavko ut og freste mot regelen. Kort tid etterpå fulgte den mektige russiske langrennsbossen Jelena Välbe opp.

IKKE FORNØYD: Jelena Välbe. FOto: NTB
IKKE FORNØYD: Jelena Välbe. FOto: NTB Vis mer

I går skrev også R Sports' Alexander Govorov seg på lista over kritikere. Den russiske journalisten hevder at dette er laget for å stoppe Alexandr Bolsjunov.

Govorov mener at de nye reglene hadde passet bra i trafikken, men påpeker at langrennsløpere ikke har speil eller andre hjelpemidler for å se bak seg:

- Reglene er absurde. Du kan tolke dem som du vil, påstår han og kommer med en ny, drøy påstand:

- Hvis du graver dypere så forstår du hvorfor FIS har kommet med disse endringene. Det er ingen hemmelighet at det er mange nordmenn i FIS-ledelsen. De elsker langrenn i landet, og mye av sponsorpengene kommer fra Norge.

STERK: Aleksandr Bolsjunov har imponert i langrennsløypa de siste årene, men de norske skigutta er skeptiske til ferdighetene hans på vannet. Video Vis mer

Diskutert mye

Den norske allroundtreneren Eirik Myhr Nossum forteller at det norske laget har diskutert regelen mye, og påpeker at Arild Monsen (sprinttrener) og Johannes Høsflot Klæbo var med i diskusjonene med FIS i forkant.

- Sånn jeg forstår det har det vært mye diskusjoner fram og tilbake. Dette blir juss til slutt som er skriftlig og klart - det er ikke alltid lett for trøndere som er sånn helt middels i engelsk. Det er alltid sånn at hvis du leter, så kan du finne situasjoner som er tvilstilfeller. Skjønn vil du aldri få bort helt. En dommer må bruke skjønn i tillegg til regelverk, påpeker Nossum overfor Dagbladet.

Og det er akkurat det Russland er bekymret for.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer