ANNET FOKUS: Russia Today fokuserer ikke på hvilket smikk på fingeren Russland får i Wada-rapporten, men heller at andre land trolig også doper seg. Foto: Skjermdump
ANNET FOKUS: Russia Today fokuserer ikke på hvilket smikk på fingeren Russland får i Wada-rapporten, men heller at andre land trolig også doper seg. Foto: SkjermdumpVis mer

Russiske medier seine om å rapportere skandalen

Russiske nyhetskanaler er seine med å rapportere om at Wada anbefaler å utestenge russisk friidrett.

I dag kom en uavhengig kommisjon, utnevnt av Det internasjonale antidopingbyrået (Wada), med sin rapport om doping og korrupsjon i friidrettsverden. Der får Russland sterk kritikk for hvordan de jobber for å skjule doping.

I rapporten anbefales det at Russland utestenges fra friidretten.
Nettstedene Lenta ru. og News ru, som er profesjonelle nyhetsnettsteder var raskt ute med å rapportere nyheten.

Mens Russlands største avis Komsomolskaja Pravda ikke hadde rapportert nyheten en halvtime etter at den sprakk. Heller ikke sportsavisa Sovjetskij Sport hadde offentliggjort nyheten en halvtime etter at den var ute.

Russia Today kjører hastemelding om rapporten, men fokuserer ikke på kritikken Russland får.

- Wada-kommisjonen: Vi er sikre på at Russland ikke er det eneste landet som driver med doping, heter det i hastemeldingen fra Russia Today.

Wadas anbefaling vil bli oppfattet som et slag i ansiktet for russisk idrett, som de siste åra har fremmet kampanjer for en ren idrett. Det er grunn til å tro at russiske mediehus nå avventer hvordan de skal reagere på nyheten fra Wada.

Men det burde i høyeste grad være mye for de russiske mediene å skrive om. I rapporten anbefales det også at Wadas laberatorie i Moskva burde miste licensen, og at direktøren burde sparkes - også fordi han innrømmer å ha ødelagt nærmere 1500 prøver.

I tillegg er det avslørt at man i Moskva har en skygge-lab, som har testet prøver før de ble sendt til Wada-laben. Det skal også være bevis på statlig overvåking og innblanding av russiske myndigheter.