BESKYLDT FOR JUKS: Mark Cavendish ble i går beskyldt for å henge seg på følgebilen av Jose Joaquin Rojas. Foto: Thomas Rasmus Skaug / Dagbladet
BESKYLDT FOR JUKS: Mark Cavendish ble i går beskyldt for å henge seg på følgebilen av Jose Joaquin Rojas. Foto: Thomas Rasmus Skaug / DagbladetVis mer

- Rytterne forsvant rundt svinger og hengte seg på bilene

Kvålsvoll tror Cavendish hadde blitt fersket om han gjorde slikt i årets Tour.

TOUR DE FRANCE-STUDIO: Følg den 15. etappen direkte i livestudio fra klokka 13.00.

(Dagbladet): Jose Joaquin Rojas beskyldte i går Mark Cavendish for å henge på følgebilene i bakkene.

- Han henger på bilene opp bakkene. Vi vil ha en ren sport, ikke bare i kampen mot doping, men også andre ting, ble Rojas sitert på i går (han har siden nektet for å ha sagt det).

Thor Hushovds personlige trener, Atle Kvålsvoll, syklet Tour de France fra 1988 til 1994, og i sitt første Tour de France opplevde han å bli frakjørt av ryttere som hang seg på biler.

BLE FRAKJØRT: I sitt første Tour de France ble Atle Kvålsvoll frakjørt av en gruppe ryttere som hang seg på følgebiler. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX .
BLE FRAKJØRT: I sitt første Tour de France ble Atle Kvålsvoll frakjørt av en gruppe ryttere som hang seg på følgebiler. Foto: Stian Lysberg Solum / SCANPIX . Vis mer

- Jeg hadde dårlig mage, og måtte slippe hovedfeltet. Kom ned til en gruppe ryttere fra Superconfex-Yoko (nå Rabobank, journ.anm), og trodde da at jeg da var sikra å være med i en gruppe opp fjellet.

- Men plutselig kom det to følgebiler fra dem, og vips så var hele laget borte. Jeg ble sittende der, alene, i mitt første Tour de France. Jeg var helt kaputt, men kom til mål på ett eller annet vis, forteller Kvålsvoll til Dagbladet.

Han mener det var langt større aksept og kultur for å «jukse» før enn det det er nå.

- Den gang var det utbredt å henge på biler. Med en gang rytterne forsvant rundt svinger og dommere ikke fulgte med, da hang de på bilene. Arrangørene tok grep, og helikoptere ble satt inn for å passe på rytterne. Det hjalp veldig.

Ord mot ord Om Rojas påstander mot Cavendish mener Kvålsvoll det blir en ord mot ord-sak.

KLAGDE: Jose Joaquin Rojas beskyldte i går Mark Cavendish for å henge på biler. - Vi vil ha en ren sport, ikke bare i kampen mot doping, men også andre ting, sa Rojas. Foto: EPA / Guillaume Horcajuelo / Scanpix
KLAGDE: Jose Joaquin Rojas beskyldte i går Mark Cavendish for å henge på biler. - Vi vil ha en ren sport, ikke bare i kampen mot doping, men også andre ting, sa Rojas. Foto: EPA / Guillaume Horcajuelo / Scanpix Vis mer

- Det er noe dommerne må fange opp, men når det er sagt er det jo ikke noe nytt at folk prøver å jukse, sier han til Dagbladet.

Johan Kaggestad mener det er vanskelig å dømme Cavendish uten å ha sett bilder av det, men sier at under årets Giro d'Italia var holding på biler et hett samtalemne blant journalister og ryttere.

- Det har ingenting med sykkelritt å gjøre. I et sykkelritt skal man sykle, og ikke henge på biler. Jeg vet ikke om Cavendish har gjort det, men hvis han hadde gjort det ville han nok ha blitt straffet. Tour de France er strengere enn andre arrangører på slikt, og har dommere overalt, sier Kaggestad til Dagbladet.

En dommer, en iskrembil og et korps Under fjorårets Giro beskyldte Movistars Fran Ventoso for det samme som Rojas beskyldte HTC-Highroad-rytteren for i går. Cavendish sa da:

- Hvis jeg stopper for å tisse, om jeg kræsjer eller bytter et hjul, er det alltid en dommer, en iskrembil og et korps som holder øye med meg. Det er er altid det samme. Hvis jeg slipper hovedfeltet, men klarer tidslimiten, betyr det at jeg jukser? Hvis jeg kan jukse, da er jeg David Copperfield, sa Cavendish ifølge ITV.

Rojas sa at også Philippe Gilbert hadde klaget på Cavendish til rittsjefen, men det avviser sportsdirektør i Omega Pharma-Lotto Herman Frison.

- Philippe har ikke klaget. Han hadde en prat med Pescheux (rittdirektør), men ikke om Cavendish, sa Frison.