MILLIONÆR: Andreas Mikkelsen har underskrevet en ny langtidsavtale med Volkswagen som medfører at han kan tjene store penger om han også begynner å vinne rallyløp. Det håper Mikkelsen at skal skje allerede i VM-runden i Polen om snaue to uker.
MILLIONÆR: Andreas Mikkelsen har underskrevet en ny langtidsavtale med Volkswagen som medfører at han kan tjene store penger om han også begynner å vinne rallyløp. Det håper Mikkelsen at skal skje allerede i VM-runden i Polen om snaue to uker.Vis mer

Så mye kan Mikkelsen håve inn på den nye rallykontrakten

- Jeg er fornøyd, sier Mikkelsen.

(Dagbladet): Rallyfører Andreas Mikkelsen (26 år i dag) og teamet rundt han offentliggjorde i dag den nye «langtidsavtalen» med den tyske bilfabrikanten Volkswagen.

Avtalens varighet er konfidensiell, men som Mikkelsen selv sier til Dagbladet:

- Den er lang nok til at jeg har muligheten til å kjempe om flere VM-titler i rally.

Hemmelig varighet Nordmannen har kjørt 58 VM-rallyer siden debuten i rally Wales i 2006. De siste to og et halvt årene har han hatt en «juniorkontrakt» med Volkswagen, men betingelsene i den nye avtalen gjenspeiler bedre de sportslige resultatene Mikkelsen har hatt de to siste åra - med ni pallplasseringer og en VM-bronse sammenlagt i fjor.

Mikkelsen og hans manager Erik Veiby er hemmelighetsfulle om alt som har med økonomi å gjøre i den nye VW-avtalen, men kilder med god innsikt i rally-VM antyder at Mikkelsen trolig vil ha en grunnlønn på mellom tre og fem millioner kroner årlig, i tillegg til bonuser.

Med en god sesong vil bonuser fort utgjøre like mye som grunnlønna - slik at han da kan vil kunne tjene mellom seks og ti millioner kroner i året.

Laaaangt bak Ogier Mikkelsen har tre andre- og seks tredjepasser i rally-VM. I det øyeblikk han begynner å vinne løp, så begynner de store pengene å havne på bordet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Etter det Dagbladet erfarer har Volkswagens førstefører og doble verdensmester, Sebastien Ogier (31) en lønn på opp mot 70-80 millioner kroner - inkludert seiers- og VM-gull-bonus - som den desidert best betalte i rallysirkuset.

Andrefører Jari-Matti Latvala tjener trolig et sted mellom 15 og 20 millioner.

Avstanden fra Ogier og de andre VM-førerne er med andre ord gigantisk.

- Det sier seg selv at jeg ikke har samme lønn som en dobbelt verdensmester i rally. Men jeg er kjempefornøyd med avtalen. Jeg trenger ikke å tenke på økonomi, og kan bare fokusere på å prestere sportslig, sier Andreas Mikkelsen til Dagbladet.

Like mange testdager Men langt viktigere enn lønn har det for Mikkelsen vært å sørge for at han har tilgang til det beste utstyret i rallysirkusets største og beste team de siste to åra.

- Jeg har vært nære min første seier flere ganger og opprinnelig hadde jeg som målsetting å kjempe om VM-gullet i år. Men jeg har innsett at det har vært urealistisk å kjøre om VM-gull når man ikke har hatt like oppgradert bil og mange færre testdager enn de beste, sier Andreas Mikkelsen til Dagbladet.

- Jeg er ingen supermann. For å kunne vinne må jeg iallfall være på lik linje som de beste. Og det er der jeg er i den nye avtalen:

- Nå blir jeg likt prioritert som Ogier og Latvala i forhold til bil og utstyr, og jeg får like mange testdager. Nå er det ingen som lenger har noen fordeler jeg ikke har, og dermed ligger også alt til rette for at jeg kan kjempe om å vinne VM-tittelen.

Mål: VM-gull i 2016 Med den nye avtalen i boks er VM-gull 2016 nå den neste soleklare målsettingen for Andreas Mikkelsen.

- Jeg har stort sett ligget ett tidel bak Ogier per kilometer, og jeg har følt at det er små ting som måtte på plass for at jeg skulle ta det siste lille steget. Jeg føler at jeg nærmer meg Ogier som bare det, sier Mikkelsen.

På tredje sammenlagt Den nye avtalen skal ha vært signeringsklar allerede før rally Sardinia for en drøy uke siden. Før det løpet lå Mikkelsen på andreplass i VM-sammendraget - bak suverene Sebastien Ogier.

Uhell både fredag og lørdag førte til at han måtte bryte begge dagene, men han sikret likevel ett poeng med en tredjeplass på den avsluttende power stage-etappen søndag.

Likevel måtte Mikkelsen se seg passert av nordmannen Mads Østberg (27) i VM-sammendraget.

Sikter på andreplass Mikkelsen håper å gjenerobre andreplassen i VM etter VM-runden i Polen om snaue to uker.

- Avstanden opp til Ogier er nok i største laget (69 poeng), så om jeg ikke gjør noen store feil i Polen, så er planen å bruke det løpet til å ta tilbake andreplassen i VM på komfortabelt vis, sier Mikkelsen til Dagbladet.

Det skiller bare tre poeng opp til Mads Østberg før det løpet.

- GODT FORNØYD: Andreas Mikkelsen sier han er godt fornøyd med den nye avtalen han har signert med Volkswagen.
- GODT FORNØYD: Andreas Mikkelsen sier han er godt fornøyd med den nye avtalen han har signert med Volkswagen. Vis mer