Så mye tjente Zlatan på Volvo-reklamen

Framfører den svenske nasjonalsangen med ny vri.

(Dagbladet): Den svenske fotballproffen Zlatan Ibrahimovic (32) har fått mye oppmerksomhet for sin rolle i Volvos nye reklame «Made By Sweden».

I reklamen framfører Paris Saint-Germain-stjerna en helt ny versjon av Sveriges nasjonalsang «Du gamla, du fria». I forrige uke la Volvo ut en smakebit på reklamen, og lørdag hadde den premiere og ble den lagt ut i sin helhet på Youtube.

Allerede nå er den sett over 1,1 millioner ganger. Se videoen øverst i saken!

Men det er ikke bare oppmerksomhet Zlatan har fått for videoen.

Ifølge Dagens Industri fikk fotballproffen mellom 10 og 12 millioner kroner for å reklamere for det svenske bilmerket, skriver Expressen.

Kanskje bare smårusk, sammenliknet med Zlatans årslønn i Paris Saint-Germain, som ligger på rundt 120 millioner kroner.

- Tror mange blir rørt Musikken til reklamefilmen er skrevet av Martin «Max Martin» Sandberg, den svenske hitsnekkeren som har hatt en finger med i komposisjonen og/eller produksjonen av ikke mindre enn 16 nummer én-låter på Billboard-lista, ifølge Wikipedia.

- Nå har vi Volvo, meg og Max Martin i samme prosjekt. De tre største i Sverige jobber sammen. Jeg tror mange kommer til å bli rørt til tårer, fleiper Zlatan i et intervju med Dagens Industris helgemagasin «Weekend».

Landslagskaptein Ibrahimovic pleier ikke å synge med på nasjonalsangen foran kamper for Sverige. I et utdrag fra «Weekend»-intervjuet gjengitt av Aftonbladet forklarer han hvorfor.

- Jeg har liksom ... hva skal man si ... jeg har valgt å ikke synge den. Den har aldri stemt helt for meg. Jeg er stolt over å være svensk, absolutt, jeg er stolt over å være kaptein på landslaget. Når jeg går på banen vil jeg gi alt, føre landslaget så langt jeg kan. Men når det gjelder nasjonalsangen, har det aldri stemt for meg å synge den eller si disse ordene. Før nå.

- Den gamle var kjedelig For den nye utgaven ligger bedre i munnen til Zlatan, altså. Og nå sier han, antakelig med sitt vante glimt i øyet, at den nye versjonen bør bli Sveriges nye nasjonalsang.

- Denne nye nasjonalsangen er akkurat det vi trenger. Den gamle var kjedelig. Denne går rett inn. Jeg håper dette blir den nye. Det er på tide at det kommer en ny. Og hvem kan gjøre det om ikke Max Martin og Zlatan Ibrahimovic, sier Zlatan og smiler bredt.

I reklamefilmen kan man se Zlatan ta hang-ups i bar overkropp, slappe av foran peisen, jakte i den svenske ødemarka og hoppe ned gjennom et hull i isen. Alt dette, mens den «nye, svenske nasjonalsangen» spilles i bakgrunnen.

Også fotballstjernas kone Helena Seger (43) og to sønner Maximillian (7) og Vincent (5) er med i reklamevideoen.

Det er ikke første gang at Volvo presenterer en stjernespekket reklamefilm. I fjor fikk bilprodusenten massiv oppmerksomhet for reklamefilmen med Jean-Claude van Damme, som ble en stor snakkis.