Samisk OL-gull

Samisk kultur var vår største OL-vinner i Torino.

SAUZE D\'OULX (Dagbladet): Norske samer markedsførte seg sjøl for 1,7 millioner kroner under OL. Det har gitt gull.

- Vi har hatt mange tusen besøkende og delt ut et tilsvarende antall brosjyrer. Interessen har vært sterk, forteller same og stedlig leder Jarle Trulsen

Det har handlet om mat og nordnorsk kultur i sameleiren, som består av fem store telt og en bålplass i hjertet av OL-landsbyen Sauze d\'Oulx.

Her oppe, hvor Kari Traa tok OL-sølv i freestyle, har nordlendingene traktert sine gjester fra Italia, Frankrike, Tyskland og USA med reinkjøtt og mackøl.

TV- og avisoppslag
- Vi viser fram Nord-Norge. Flere sier at besøket hos oss har vært et høydepunkt i OL, forteller den samiske lederen Jarle Trulsen.

- Mediedekningen har vært stor. Fransk og italiensk tv har hatt reportasjer. Og vi har fått oppslag i canadiske og amerikanske aviser.

Trulsen leder de samiske samarbeidspartnere som profilerer seg under OL.

Og denne jobben kan samen fra familiebedriften Heia Opplevelser i Troms:

SAMISK SATSNING: Her i de italienske alpene har samer fra Troms gjennom hele OL satset på gull, ved å markedsføre Nord-Norge. Fra venstre Lajla Helene Eira, kjæresteparet Berit Andersdatter Oskal og Igor Poblete (samisk-chilensk!), artist Jack Bjørkhaug, samenes prosjektleder Jarle Trulsen og Johan Isak Turi Oskal. Foto: Hans Arne Vedlog
SAMISK SATSNING: Her i de italienske alpene har samer fra Troms gjennom hele OL satset på gull, ved å markedsføre Nord-Norge. Fra venstre Lajla Helene Eira, kjæresteparet Berit Andersdatter Oskal og Igor Poblete (samisk-chilensk!), artist Jack Bjørkhaug, samenes prosjektleder Jarle Trulsen og Johan Isak Turi Oskal. Foto: Hans Arne Vedlog Vis mer


Lavvoleir i Monaco
- Vi startet på Lillehammer-OL i 1994, der jeg møtte daværende prins Albert av Monaco. Han inviterte oss til Monaco, og nå har vi vært der fem-seks ganger. Vi har til og med hatt lavvoleir utenfor kasinoet i hovedstaden Monte Carlo, forteller Trulsen.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Først nektet kasinoledelsen. Da tok vi kontakt med Albert. I løpet av ti minutter var alt i orden, forteller han.


To tonn reinkjøtt
Det samene har solgt, er ekthet i form av kultur og mattradisjoner. Gjengen har bodd i Sauze d\'Oulx siden uka før OL. Utstyret, maten og drikkevarene - 29 paller - ble skipet ned med hurtigruta Midnattsol.

- Nesten alt gikk fint. Men reinkjøttet fikk vi tollproblemer med, så det ble tre-fire dager forsinket. To og et halvt tonn reinkjøtt er blitt stekt og spist her i løpet av OL.

- Hvor mange har vært i sving?

- Omlag ti samer, som representerer Heia Opplevelser og andre samiske aktører i Målselv og Balsfjord.

«Torino 2006», som hele sameleir-opplegget har vært kalt, involverer flere enn samegjengen:

Også Lofoten Stock Fish Company (som har laget bacalao) og Norwegian Traditional Food (fenalår-produsenter som gjerne mikser kjøttet sitt med pasta, og som jobber mot det italienske markedet generelt), samt Troms Reiseliv (som har koordinert endel mindre aktører).

- Dette er blitt fantastisk reklame for reiselivet i Nord-Norge. Vi har hatt over 7.000 besøkende og delt ut like mange brosjyrer på italiensk, fransk, tysk og engelsk, opplyser Knut Bjørnar Braathen i Troms Reiseliv.

GOD MAT: Mat servert med italiensk touch. Fra venstre samiske Ole Mattis Oskal, fenalår-produsentene Espen Aronsen og Bjarte Tolaas, samt Kristine Veum fra Lofoten Stock Fish Company (som byr på tallerkener med bacalao samt fenalår og pasta).