ELITESERIEKONTRAKT: Sandnes Ulf har skaffet seg en meget god draktsponsor, klubben innkasserer også mer enn fylkesrival Viking. Foto:Erik Berglund
ELITESERIEKONTRAKT: Sandnes Ulf har skaffet seg en meget god draktsponsor, klubben innkasserer også mer enn fylkesrival Viking. Foto:Erik BerglundVis mer

Sandnes Ulf drar inn like mye som Blackburn

Fulltreffer med draktreklamen.

Sandnes Ulf har truffet blink på sponsorsiden. Rundt 6 millioner kroner koster det å pryde eliteseriedebutantens drakt. Det er samme pris som Blackburns draktreklame koster.

Øster Hus betaler drøyt 6 mill. kroner for å sponse Sandnes.

Ifølge Finansavisen er det i samme klasse som engelske Blackburn hvor Morten Gamst Pedersen er blant stjernene. Faktisk drar Sandnes Ulf inn mer enn Viking gjør på sin draktreklame.

- Så nå har vi en bedre hovedsponsoravtale enn Viking. Fotballøkonomien er utrolig merkelig, sier styreleder i Sandnes Ulf, Stig Ravndal til Finansavisen.

Det er begrenset hvor mange man når med reklame på norske fotballdrakter. Tall fra 2010/11-sesongen viste at engelsk Premier League nådde ut til utrolige 4,7 milliarder fjernsynsseere verden over.

- Det er helt vilt. Jeg hadde aldri trodd det skulle koste det samme som et Premier League-lag, sier Hans Martin Nakkim i spillselskapet ComeOn.

BETALER TIL SEG SELV: Morten Gamst Pedersen og Blackburn spiller i drakter der klubbeieren profilerer et eget selskap. Foto. AP/PA, Anna Gowthorpe
BETALER TIL SEG SELV: Morten Gamst Pedersen og Blackburn spiller i drakter der klubbeieren profilerer et eget selskap. Foto. AP/PA, Anna Gowthorpe Vis mer

Han har jobbet i en årrekke hos internasjonale spillselskaper og har god innsikt i hva draktreklame koster på balløya. Sponsorguru Jacob Lund sier at Norge er blant verdens dyreste sponsormarkeder, men tror prisene vil falle i årene som kommer.

Slik er hans forklaring på at Sandnes Ulf drar inn like mye penger i draktreklame som Blackburn.

- Det sier at i enkelte områder av Norge så er markedet veldig bra. I tillegg sier det litt om det engelske markedet, som sliter enormt med sponsorer.

(NTB)