Sandtastisk action

Med nesten 1000 hestekrefter drønnende under panseret tippet monsterbilen til Ole Kristian Rustan (40) helt rundt i et forsøk på å nå toppen av et digert sandtak.

VORMSUND (Dagbladet): Velkommen til actionsporten formula offroad.

Utrolig nok pådro ikke den Sørumsand-bosatte mannen seg så mye som en skramme i den spektakulære velten. Han ristet av seg litt sand, ruslet bortom stevnets lege for å si at han var ok og kjørte rett opp uten problemer i neste forsøk.

-  Rullinger og høye hopp er mer regelen enn unntaket. Derfor tåler bilene utrolig mye. Det ble ikke så mye som en skramme på bilen, smiler 40-åringen som kjører sin tredje sesong i en bilsport som i Norge ble arrangert første gang i 1999.

I går var det første runde i nordisk cup på Kulmoen sandtak på Vormsund. Fra i år har formula offroadfolket også fått egen norgescup. Første av fire løp der blir kjørt på samme sted i dag.

Fra Island

Den ekstreme formen for bilsport har sin opprinnelse fra Island, hvor det har vært stort i mange år. I Norge er miljøet foreløpig lite, men ifølge Rustan veldig godt.

-  Det finnes rundt 20 biler i Norge, hvorav 15 kjøres i konkurranse. Vi håper flere vil prøve dette, for følelsen av å komme til topps i sandtakene er helt utrolig, sier Ole Kristian Rustan.

Sandtakene er så bratte at banemannskapene som setter ut markeringspinner i løypa må holde seg fast i tau når de skal både opp og ned i sanddynene.Førerne skal kjøre seks baner og belønnes med 300 poeng for feilfri kjøring. Minuspoeng blir det for rygging og overkjøring av banemerker.

Artikkelen fortsetter under annonsen

To klasser

Det kjøres i to klasser, en standard og en spesial:

I standardklassen må bilene ha karosseri fra en serieprodusert bil, og dekkene skal være gateutviklet. På motorene er det heller ikke lov å bruke lystgass.

I spesialklassen finnes det ikke begrensninger. Monstrene i denne klassen er noe av det råeste som finnes på hjul.

I Norge har Rustan den foreløpige feteste motoren, med 958 hester - over tre ganger så mye som Petter Solberg rallybil. Men Rustan har trolig også den dyreste formula offroadbilen. Rundt 500 000 kroner har han brukt på monsteret som veier 1300- 1400 kilo. Den har han selv bygd helt fra bunnen av.

-  Jeg startet i desember og ble akkurat ferdig i tide til denne helga. Jeg rakk ikke engang å prøvekjøre den først, sier han.En av sportens store fordeler er den enorme publikumsvennligheten. Mens du i et rallyløp knapt får sett bilene fordi de forsvinner forbi deg i en rasende fart, kan du ta med deg campingstolen og grillen på en formula offroad konkurranse. Alt skjer rett foran deg i sanddyna. NB! Synes du formula offroad virker spennende kan det være greit å vite at samtlige løp i norgescupen vil bli vist på Viasat Sport. Dagens løp fra Vormsund står på sendeplanen 26. mai.

MASSE KREFTER:I formula offroad kjemper sjåførene seg til topps. Ofte er det små marginer som skiller suksess fra fiasko.
TIL TOPPS: Med sandspruten stående til alle kanter kom Ole Graversen til topps i sandtaket i spesialklassen. I dag kjemper han for seier i første runde av norgescupen.
SPEKTAKULÆR VELT: Ole Kristian Rustan kom nesten helt til topps da hans monster av en bil tippet rundt og havnet på taket i den ekstreme bilsporten formula offroad under nordisk cup i går. I dag er det norgescup samme sted. Etterpå måtte han taues vekk fra sandtaket.