BOMTUR: Da langrennslandslaget valgte å droppe Ski Touren i Canada, var det to skistjerner som allerede hadde satt seg på flyet. Reporter / video: Øyvind Godø / Kristoffer Løkås Vis mer

Coronadrama for Weng og Haga

Sank sammen etter blytung melding

- Heidi sank sammen og ble halvparten så høy, forteller Ragnhild Haga om Canada-bomturen. - Jeg trengte en solid pause etter det, sier Weng, som sov i 14 timer i strekk da hun endelig kom hjem.

Publisert

Norges Skiforbund tok en kollektiv beslutning om å droppe verdenscupavslutningen i Canada etter at coronapandemien eskalerte i den vestlige verden i mars.

Den avgjørelsen kom imidlertid mens Heidi Weng og Ragnhild Haga var på vei til Canada. Duoen dro før resten av laget for å tilpasse seg høyden og perfeksjonere forberedelsene.

Da Weng og Haga landet i Canada etter en reise på 24 timer, kom imidlertid den blytunge meldingen: Den svært lange reisen fra Norge til Canada var bortkastet.

Weng og Haga fikk ikke konkurrere likevel - og ble oppfordret til å snu på flekken og komme seg hjem igjen så raskt som mulig akkurat idet de hadde landet i Quebec.

- Vi var på reise i 48 timer på tre døgn, så det var en lang tur. Det var en stor bommert. Det var en nedtur å få beskjeden om at vi måtte hjem igjen med en gang etter å ha landet i Canada, forteller Heidi Weng til Dagbladet.

SOM SØSTRE: Heidi Weng og Ragnhild Haga har blitt som søstre etter bomturen til Canada, beskriver Haga - etter kaoset som inntraff da duoen fikk beskjed om at Norge ikke ville delta i verdenscupavslutningen - like etter at Weng og Haga hadde landet i Canada. Foto:Nina Hansen / dagbladet Vis mer

- Men det var godt at Ragnhild var der sammen med meg, i hvert fall.

- Heidi sank sammen

Reisefølget Ragnhild Haga forteller om stor frustrasjon da duoen mottok meldingen på flyplassen etter å ha reist i et døgn.

- Med en gang vi landet, fikk vi en melding om at vi måtte reise hjem igjen - etter et døgn på reise. Det var en spesiell inngang på corona-tiden. Da så jeg Heidi sank sammen på flyplassen og ble halvparten så høy. Det var ganske tungt. Vi var overtrøtte og hadde akkurat hentet ut leiebil, forteller Ragnhild Haga til Dagbladet.

- Vi fikk en liten miniferie før vi dro hjem. Heidi og jeg har blitt søstre etter den turen. Det var litt av en opplevelse. Vi glemmer ikke den turen med det første, sier hun lattermildt.

- Latterkrampe

Frustrasjon ble senere til latter og selvironi - etter hvert som Weng og Haga fikk nedturen litt på avstand.

- Det var kjedelig der og da. Det gikk fra å være kjedelig til at vi fikk mer latterkrampe da vi kom hjem igjen i tide. Vi fikk gått en økt på ski før vi dro hjem igjen fra Canada. Det var ikke akkurat så skummelt der og da, så de andre skjønte ikke hvorfor vi ville hjem så raskt etter ankomst, forteller Weng.

HJEMME IGJEN: Heidi Weng og Ragnhild Haga.
Foto:Nina Hansen / dagbladet
HJEMME IGJEN: Heidi Weng og Ragnhild Haga. Foto:Nina Hansen / dagbladet Vis mer

- Hvorfor dro dere før resten av laget?

- Der er det 1200 meters høyde, så vi ville bli litt vant til høyden før vi konkurrerte.

- Heidi var kartleser

Både Weng og Haga er glad for at de hadde hverandre i den spesielle situasjonen. I fraværet av støtteapparatet de normalt har med seg på slike turer, måtte de steppe inn og innta uvante roller.

- Det var godt å være to. Jeg var sjåfør, mens Heidi var kartleser. Jeg passet litt på henne på flyet, siden hun har flyskrekk. Jeg er veldig glad for at jeg ikke var alene, for da hadde jeg ikke visst hva vi skulle gjøre heller, forteller Haga.

- Hvordan var Heidi som kartleser?

- Vi surra litt, men det var både sjåføren og kartleseren sin feil. Vi beregnet veldig god tilbake til flyplassen, for vi var lita gira på å miste det flyet. Vi beregnet veldig mange timer dit, fordi vi visste at vi er ganske dårlig på å lese kart.

KAOTISK: Heidi Weng endte på en skuffende 17. plass på 3-mila i Holmenkollen, men hele løpet ble nesten spolert av ivrige tilskuere. Reporter/video: Øyvind Godø / Kristoffer Løkås. Video: NRK Vis mer

Karantene

Weng og Haga havnet i en 14 dagers karantene etter bomturen til Canada.

- Jeg var i karantene i to uker. Da var jeg bare hjemme og fikk mat på døra, forteller Weng.

- Det har vært stille. I starten hadde vi karantene. Da hadde jeg ikke noe annet å finne på enn å trene. Det har vært mye trening og lite sosial tid. Det har vært ei tid for å stoppe litt opp og reflektere. Jeg har fått tenkt mye, på hva som betyr noe her i livet og hva man savner, supplerer Haga.

Weng - som ikke er noe glad i å fly - slet med å få nok søvn i løpet av de 48 timene med reising i løpet av tre døgn.

STRESSET: Heidi Weng ville kaste ut samboeren etter sykdom i hjemmet. I stedet måtte hun ofre seg. Reporter/video: Øyvind Godø og Kristoffer Løkås Vis mer

- Jeg trengte og tok en solid pause etter Canada. Jeg er ikke akkurat veldig glad i å fly, så det var litt «døgning» der en periode. Jeg rakk å snu om døgnet, før vi kom tilbake. Jeg sov vel 14 timer første natta etter at jeg kom hjem igjen,, forteller Weng til Dagbladet.

- Det er en annerledes situasjon som vi ikke har opplevd før. Det er ubehagelig. Jeg har jo ikke lyst til å bli syk.

- Gærne med Antibac

Haga håper at smitteverntiltakene kanskje kan gi folk flest bedre hygienerutiner også i normale tider.

- Jeg har ikke vært så redd på egne vegne, men mest for å smitte eldre. Jeg har gjort det jeg kan for å unngå det. Vi skiløpere er ganske «gærne» med Antibac fra før. Jeg har sett en del andre som har blitt mer som oss på den fronten - slike ting som vi gjør til vanlig, sier langrennsprofilen.

- Det er liten innføring i hvordan bli toppidrettsutøver på hygienefronten. Det er kanskje en del kan ta med seg også i framtida, håper hun.

Lyst til å diskutere?

Besøk Dagbladet debatt!

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.