Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

SAS trekker seg fra langrennslaget

Ski-Norge er til salgs. De fleste av de tunge sponsorkontraktene løper ut i vår. Men etter en vinter med solide resultater og massiv fokusering, sitter Skiforbundets generalsekretær Bjørn-Ivar Carlsen med gode kort når han skal forhandle nye avtaler.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

- Slik sett har vinteren vært gull verdt for oss, sier han til Dagbladet.

Flaggskipene langrenn, alpint og hopp er alle i den posisjon at de skal forhandle fram nye sponsoravtaler.

Fortsetter

VG har gitt signaler om at de vil fortsette sitt engasjement som hovedsponsor for hopperne. Statoil og K-bank forhandler om videre engasjement på alpinfronten. Phenix-avtalen er ikke gjenstand for reforhandling.

- Det er riktig at vi forhandler med disse firmaene for å se om vi kan få til et forlenget samarbeid, sier Bjørn-Ivar Carlsen.

- Betyr det at dere ikke innleder forhandlinger med andre interessenter?

- Ikke så lenge eksisterende sponsorer er interessert i å fortsette samarbeidet.

SAS ut

Men på et område må Carlsen ut på markedet. Bjørn Dæhlie, Thomas Alsgaard og resten av langrennsgutta står uten hovedsponsor etter ti år med SAS.

- SAS mente at ti år var lang tid. Det er ingen dramatikk i at de forlater oss nå, sier Carlsen.

- Noen andre som er interessert i å overta?

- Mange, gledelig mange. Langrennsgutta er attraktive.

Og prisen deretter?

- Jeg ser i alle fall ingen grunn til å sette den ned.

Generalsekretæren antyder at en hovedsponsor for langrenn bør punge ut med opptil seks millioner kroner årlig.

- Vi er i full gang med å få på plass sponsor til langrennsgutta parallelt med at vi reforhandler øvrige avtaler, sier Carlsen.

K-bank er et av firmaene som er interessert i å sponse langrennsgutta. Banken er allerede tungt inne i Skiforbundet, som sponsor både for alpingutta og kombinert. Disse avtalene er under reforhandling.

Lette å selge

- Går det som forbundet vil, er alle avtaler på plass innen sommerferien. Det er i alle fall målet. Vi ønsker ingen gjentakelse av situasjonen alpinjentene kom i forrige sesong. Da måtte jentene gjøre unna sesongforberedelsene uten sponsor.

Men etter tidenes beste sesong for jentene, regner ikke Carlsen med at det skal bli så forferdelig vanskelig å framskaffe nye avtaler.

Totalt sett skal 28 millioner kroner hentes inn i sponsormidler kommende sesong.