Schumachers mesterstykke

Michael Schumachers kjøring under Ungarns Grand Prix i går var et mesterstykke som viste at tyskeren er den overlegent beste føreren i Formel 1. Ferrari verdsetter ham til rekordhøye 20 millioner kroner i ukelønn og vil helst at Schumacher forblir hos italienerne resten av livet.

Gårsdagen på Hungaroring gjorde Formel 1-VM spennende igjen. Finnen Mika Häkkinen ledet den første halvdelen av løpet, men fikk tekniske problemer og endte til slutt med ett VM-poeng for 6. plass. «Schumi» er nå bare sju poeng bak Mika.

- Dette er som en drøm som jeg aldri trodde skulle gå i oppfyllelse, sa Schumacher på pressekonferansen etter løpet.

Han var så vidt i stand til å fatte hva han og Ferrari-teamet har prestert.

Utgangspunktet for Schumacher var nemlig like dårlig som i de fleste VM-løp tidligere denne sesongen. Han hadde tredje startposisjon, bak de to McLaren-bilene med Mika Häkkinen og David Coulthard.

I kvalfiseringen viste det seg igjen at Michael Schumacher kan være så god bak rattet som han bare vil, men det hjelper lite når McLaren er en bedre bil som går halvsekunder raskere per runde.

Formel 1-historie

I et desperat forsøk på å hente inn noe av McLarens forsprang, bestemte Ferrari seg for å kjøre med ekstremt harde dekk. Planen var også å gjøre bare ett drivstoff- og dekkskifte-stopp i det 305 kilometer lange løpet, mot McLarens to.

Men plutselig endret Ferrari taktikken underveis. Schumacher sjokkerte med å være den første fra tetgruppa med depot-stopp. Hemmeligheten var at han fylte på forholdsvis lite, for så med lett bil å starte jakten på Häkkinen og Coulthard som var langt foran.

Og det var tyskerens briljante kjøring fra det tidspunktet og helt til målpasseringen som nå blir Formel 1-historie.

- Det var som å kjøre seksti kvalifiseringsrunder på rad. Veldig tøft.
Men så er dette en av mine mest fantastiske seirer, mente Michael Schumacher etterpå.

Rett ut

Han var nødt å kjøre fort. Minimalt med bensin på tanken betydde at han nå måtte ha tre stopp, mens Mika Häkkinen og David Coulthard hadde to. Og man regner med at et stopp med optimalt forløp utgjør et tidstap på rundt 25 sekunder.

Michael Schumacher kjørte vanvittig fort og det gikk nesten galt. Femten runder før slutt fikk han sladd og det bar rett ut av banen. Men han holdt styr på bilen og kom seg tilbake på asfalten.

- Jeg visste faktisk ikke at jeg da var i ledelsen. Jeg satset absolutt maks og derfor kjørte jeg ut, fortalte Michael Schumacher.

Det han ikke visste var at Mika Häkkinen fikk store problemer.

- Etter andre depotstopp skjedde det noe med chassiset. Et eller annet gikk i stykker. Bilen var umulig å styre, kommenterte finnen.

Sammenlagt har Häkkinen 77 poeng, Schumacher 70. Fire løp står igjen. Neste løp er Belgias Grand Prix i Spa om to uker.

VERDENS BESTE:</B> Tyskeren Michael Schumachert kjørte fantastisk i gårsdagens Formel 1-runde.