Se bilen her!

Spoiler foran

Er laget av karbonfiber, som er fjærlett og svært dyrt. Ifølge Subarus teamsjef David Lapworth koster denne alene over 30000 kroner.

Spoiler bak

Ved høye hastigheter er bakspoileren med på å gi bilen mer trøkk ned i bakken. Dermed får bilen bedre veigrep. Spoileren er laget av karbonfiber, for at den skal være så lett som mulig. Koster 3000 pund.

Motor

Er basert på en standard Subaru bilmotor, men er ombygd, skrudd og mekka på til det ytterste for å gi maksimal styrke. Dermed kommer prisen opp i rundt 350000 kroner - mot ca. 30000 kroner for en vanlig Subaru bilmotor. Motoren yter mer og har høy akselerasjon for å gi høy fart ut av svingene. Bilen har en topphastighet på ca. 235 km/t.

Girboks

Er hydraulisk styrt, og er både lettere og sterkere enn en vanlig girboks. I stedet for girspak har rallykjørerne girknapper ved rattet. En slik girboks koster over 400000 kroner.

Fjæringer

Alle tidligere deler er byttet ut med nye, for å gi bedre styrke og ytelse. Teamsjef David Lapworth oppgir at alle fire fjøringene koster i overkant av 10000 kroner på en vanlig Subaru - mens fjæringene på de nye rallybilene er i underkant av 60000 kroner pr. stk.

Sikkerhetsbur

Beskytter fører og kartleser ved velt og kollisjoner. For at disse skal lages skikkelig, kreves 600 timer med jobbing av fagfolk.

Aerodynamisk form

For å minske luftmotstanden er panseret på Subaru Impreza WRC laget i en langt mer aerodynamisk form enn vanlige biler.

Totalpris

Subaru Impreza WRC koster nærmere 4 millioner kroner. 80 prosent av de vanlige delene er byttet ut. - Dette blir som å sammenlikne Michael Johnson med vanlige mennesker. Denne Subaruen er også en bil, men den er topptrent for å yte maksimalt, sier teamsjef David Lapworth.

MM...
MMM...