Se skistjernenes svar på fotballguttas utskjelte reklamefilm

Pølsa, Bjørndalen og Hjelmeset får Jacobsen til å måpe.

(Dagbladet): John Arne Riise, Morten Gamst Pedersen og Erik Huseklepp fikk både kritikk og støtte for sin innsats i den svært omtalte Bama-reklamefilmen for frukt og grønnsaker som har rullet og gått på tv-skjermene de siste ukene.

Riise og Gamst rapper en versjon av Margrethe Munthe-klassikeren «Nei, nei, gutt» for Huseklepp som forsyner seg grådig i godtedisken, og ikke alle syntes videoen var like imponerende.

Nå stiller skigutta opp i en video som svarer på fotballguttas film.

Ole Einar Bjørndalen, Øystein Pettersen og Odd-Bjørn Hjelmeset er «rapperne» denne gangen, med Astrid Uhrenholdt Jacobsen som måpende tilskuer.

Entertainere
Igjen er det Ingebrigt Steen Jensen som står bak prosjektet, og han er storfornøyd med resultatet.

- Vi så jo at den første filmen fikk så enorm oppmerksopmhet og ble en snakkis overalt, spesielt på sosiale medier. Samtidig så vi at fruktsalget løfet seg, og da tenkte både oppdragsgiveren og vi at vi kanskje skulle lage en oppfølger, at kanskje den første filmen har fått så mye oppmerksomhet at vi kan spille på at folk har et forhold til den, sier Steen Jensen til Dagbladet.

Han forteller at skigutta ikke var vanskelige å be selv om Gamsten og Riise har fått gjennomgå av mange etter sin deltakelse i filmen som nå er sett av over 260 000 på YouTube.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- De var ikke vanskelig å overtale i det hele tatt. «Pølsa» og Hjelmeset er jo entertainere, og de bidro med ideer og tenkning, og gledet seg til å gjøre dette. Ole Einar er jo sånn at når han får en utfordring, så er det ingenting han nekter å gjøre. Og Astrid gjør en kjempejobb, sier han.

- Jeg syns de har gjort en prestasjon helt på linje med fotballgutta. Det er imponerende, jeg tror ikke mange har trodd de ville få se Bjørndalen sånn, men som for fotballgutta handler dette om å ikke ta seg selv så høytidelig. Det er jo ikke slik at de tror de er så gode til å rappe, sier Steen Jensen.

Enormt engasjement
Professor i markedsføring ved BI, Tor Wallin Andreassen, omtalte filmen med Gamst, Huseklepp og Riise som «patetisk og amatørmessig» overfor NRK da den kom ut.

Spillerne slo tilbake via hjemmesidene sine, og Gamsten bare flirte av oppstyret.

- Det er bra for Bama. Og vi har fått satt fokus på frukt og grønt som er sunt. Det er jo en reklame for barn, og det er nok mange som kan få den låta på hjernen, sa han til Dagbladet.

Reklameselskapet og Bamas egne undersøkelser viser at filmen har vært en suksess.

- Det offentliggjøres en måling for den første filmen i morgen, som viser at den gir høy oppmerksomhet og skaper stort engasjement. Blant alle reklamefilmer i november skårer den nest høyest på «liking» og aller høyest på «ikke-liking», sier Ingebrigt Steen Jensen.

Suksess
Enda viktigere for oppdragsgiveren er det selvfølgelig at kampanjen virker, og det ser den ut til å ha gjort.

- Vi setter inn alle mulige tiltak for å få forbruket opp, disse filmene er bare ett ledd i en større kampanje. Resultatet vi bryr oss om er jo om salget går opp, og det har det gjort i aller høyeste grad. Salget økte med 400 000 kg eller rundt 20 trailerlass i denne kampanjeperioden. Det er viktig når vi ser at unge er dårligere og dårligere forbrukere av frukt og grønt sier informasjonssjef Hanne Linnert til Dagbladet.

- Disse utøverne er gode og troverdige profiler, som også selv er storforbrukere av produktene. I tillegg har de glimt i øyet og rett innstilling, sier Linnert.