TV-YNDLINGER: Over 450 000 mennesker så Heidi Weng og Therese Johaug (bakerst) kjempe om seieren i Toppidrettsveka i helga. Foto: NTB Scanpix
TV-YNDLINGER: Over 450 000 mennesker så Heidi Weng og Therese Johaug (bakerst) kjempe om seieren i Toppidrettsveka i helga. Foto: NTB ScanpixVis mer

Seer-bonanza for Weng & co

Over en million så Northug og Weng i Toppidrettsveka.

Lørdag så over 450 000 NRK-tittere at Heidi Weng spurtslo Therese Johaug i Trondheim, og at Petter Northug aldri klarte om seieren på hjemmebane.

Sendingen gikk i opptak, og ute skinte sola stort sett over hele landet. Det gjør tallene ekstra sterke.

Tar du med seertallene fra sendingene fra Aure (383 000) og Orkdal (399 000) torsdag og fredag blir det samlede seertallet over en million tittere. NRK hadde på det meste en markedsandel på 49,7 prosent, og bare Komiprisen og Partilederdebatten samlet flere seere.

- Vi registrerer at det er stor interesse for langrenn. Dette er sterke tall, ikke minst vitner markedsandene om stor interesse for skisport, også sommerstid, sier NRKs sportssjef Rune Haug til Dagbladet.
 
Oslo Skishow samlet tidligere i sommer 503 000 seere, og Blink-festivalen hadde på det meste 583 000 TV-tittere.

Til sammenligning har hadde sommerens mest sette fotballkamp så langt - Norge-Aserbajdsjan - 580 000 seere.  Den mest sette Tippeligakampen i sommer er registrert med omlag 300 000.

- Fantastiske tall, sier kommersiell leder for langrenn i Skiforbundet, Bernt Halvard Olderskog til Dagbladet.

- Dette viser at vi har lykkes i prosjektet vårt om å gjøre langrenn til en helårsidrett. Vi definerer oss ikke lenger som en vinteridrett, men som en året rundt aktivitet. Dette har vi tydelig kommunisert til sponsorene våre, vi har jobbet for at profilene skal være synlige og tilgjengelige året rundt.

- De svært gode TV-tallene kan tyde på at vi har kommet et godt stykke på vei i dette arbeidet, sier Olderskog til Dagbladet.