Selger gull-oppskriften

SARPSBORG (Dagbladet): Tirsdag tok Kjetil André Aamodt treningsfri for å gjøre noe han aldri har gjort før. Han brukte dagen til å fortelle 40 avdelingssjefer fra hovedsponsoren hva som skal til for å å lage en kultur for gull.

Det er ikke smertefritt å være avdelingssjef i Telehuset under administrerende direktør Pål Martin Fosdal. Hans salgsledere er nå på «treningssamlinger» tre ganger i året. De blir målt steinhardt ut fra arbeidsoppgaver og målsettinger hver gang de møtes.

Tirsdag var Kjetil André Aamodt, Kenneth Sivertsen, Lasse Paulsen og utfortrener Marius Arnesen hyret inn til gruppearbeid for å overføre sin kunnskap til Fosdals soldater.

Kjetils pyramide

- Jeg vil snakke om å ta ansvar for egen utvikling. Sjøl tenker jeg på dette som en pyramide med seks trinn, sier Kjetil.

  • Tid:
- Det viktigste i bunnen av pyramiden er å prioritere slik at du setter av nok tid. Om du ikke gjør det, har du ikke sjanse til å bygge en høy pyramide. Min jobb er å stå på ski. De som er her i dag, skal selge et produkt. Om du ikke er interessert i å bruke tida di på det, blir det vanskelig å lykkes.
  • Fysikk:
- For meg er fysikken trinn to i pyramiden. Dette er det nest letteste å gjøre noe med. Du kan jogge og trene styrke hele året, og får gjort det hvor som helst. Det samme gjelder for dem som jobber i næringslivet. Legger du deg tidlig og er uthvilt for å gjøre en god jobb, er du på dette trinnet.
  • Fokus:
- Dette handler om hvor fokusert jeg er i tidsrommet jeg trener. Dette gjelder også for selgere. Det handler om kvaliteten på det du gjør.
  • Teknikk:
- Det fjerde trinnet for meg er skiteknikk. Det er overførbart til salgsteknikk.
  • Mentalitet:
- Du må ha vinnervilje og synes det er gøy å hele tida søke nye utfordringer. Ingenting må stoppe deg. Denne biten er veldig viktig uansett hva du driver med. Det handler om sult.
  • Killerinstinkt:
- Dette er kanskje medfødt, og ikke så lett å bygge opp. Men jeg tror alle har det i seg. Satt på spissen: Om noen hadde voldtatt datteren din, hadde det tent en killer i deg med en gang.

Prestasjonskulturen

- Jeg ønsker å dra ut prestasjonskulturen. Dette er noe vi har tatt til oss fra toppidretten. Om du har en slik kultur, og får vite hva som skal til på veien, da får du resultater, sier Fosdal.

- Til slutt står du til ansvar for resultatene selv. For mange av dem som er her i dag er det nok veldig deilig å få ting konkretisert. De slipper mye synsing og viss-vass, sier Kjetil.

  • At avdelingssjefene har behov for konkretisering, beviser denne lille hendelsen fra «treningssamlingen»: Samtlige ble bedt om å skrive ned selskapets forretningsidé, som er tydelig definert i håndboka. Bare én klarte det: sjefen sjøl. Etter en pinlig pause hørte vi noen mumle fra salen:

- Går det an å få strøket akkurat det der fra Dagbladet?