Selger stort på «Tippekampen»

- Direktesendingene fra Premier League er det definitive gjennombruddet for Canal+ og betal-TV i Norge, jubler administrerende direktør i betal-TV-kanalen, Jørgen Klafstad.

- Nysalget av abonnement hittil i august har økt med 345 prosent i forhold til hele august i fjor.

- Vi har fått 9226 nye abonnenter, og 99 prosent av dem har betalt på årsbasis, sier Jørgen Klafstad til Dagbladet.

For Canal+ er selve seertallene ikke spesielt relevante, og derfor vil kanalen ikke ut med dem. Det er antall abonnenter som er avgjørende.

- Canal+ får stadig større oppslutning i befolkningen med parabol- eller kabeltilknytting. Prognosen basert på nyeste tall sier at vi får 120000 abonnenter i slutten av året.

NRK TV-sporten hadde norsk eliteserie på programmet på samme tidspunkt som Premier Leugue ble sendt på Canal+ de siste to lørdagene.

Rosenborg- Brann 15. august hadde en rating på 12 prosent i 1. omgang og 13 prosent etter pause. Det vil si 439320 og 475930 seere.

Haugesund- Viking 22. august hadde 7 prosent i begge omgangene, det betyr 256270 seere.

- Vi har ligget på mellom sju og femten prosent på norske kamper også da TV2 sendte engelsk fotball sist sesong.

- Det er vanskelig å lese noe fra Canal+-tallene, fordi de ikke kommer med konkrete seertall på kampene.

- Men jeg blir slett ikke urolig på NRKs vegne når jeg ser utviklingen på våre kamper, sier NRK TV-sportens leder Tor Aune til Dagbladet.