Solskjær-eksplosjon i Norge

Selv de som ikke bryr seg om fotball betaler 399 kroner i måneden for å se Solskjær

Interessen for Ole Gunnar Solskjær har nådd et nivå det nesten ikke er mulig å fatte. TV2s Premier-League-rettigheter er blitt en lisens til å trykke egne penger.

TV2s NYE PENGEMASKIN: Ole Gunnar Solskjær har skaffet TV2 90 000 nye detalende abonnenter siden han tok over i Manchester United. Selv folk som ikke bryr seg fotball betaler nå 399 kroner per måned for å følge med på eventyret som nå utspiller seg i England. FOTO: IAN STEPHEN/PROSPORTS/REX/SHUTTERSTOCK
TV2s NYE PENGEMASKIN: Ole Gunnar Solskjær har skaffet TV2 90 000 nye detalende abonnenter siden han tok over i Manchester United. Selv folk som ikke bryr seg fotball betaler nå 399 kroner per måned for å følge med på eventyret som nå utspiller seg i England. FOTO: IAN STEPHEN/PROSPORTS/REX/SHUTTERSTOCKVis mer

RETT FØR JUL ble det hissige diskusjoner da store deler av Norge mente TV2 måtte velge bort den planlagte boxing day-kampen, Liverpool-Newcastle, til fordel for nyhetens interesse, Manchester United-Huddersfield. Det var mer raseri enn faktum. I TV-bransjen er planlagt slik det blir alle dager. Men TV2 leste stemningen, kastet seg rundt og gjorde en avtale med Premier League som åpnet døra for begge kampene.

Når lørdagsvalgene kommer utover våren, og de store klubbene spiller på samme tid, vil folkekravet på nytt være Manchester United.

AT LIVERPOOL-FANSEN er frustrerte selv om de leder Premier League og har 16 poeng på Manchester United, leser jeg av mailboksen min. Enkelte dager kan den koke. Jeg hører også om mange andre supportergrupperinger som begynner å få nok av Solskjær-hysteriet. Men var det ille til jul og i januar, blir det garantert ikke bedre utover vinteren og våren.

Ønsker TV2 å holde på sine titusener av nye betalere lukter det Manchester United-prioriteringer lange veier.

OLE GUNNAR SOLSKJÆR i Manchester United er et eventyr stadig fler vil være med på. Det spiller ingen rolle at det koster gode penger.

Det spiller ingen rolle at det koster 399 kroner per måned.

FRAM TIL SEKS dager før jul handlet TV2s Premier League-sendinger om fotball, spenning, følelser, kjærlighet og drama. Det gjør det fortsatt. Men siden 18. desember har norsk fotball fått en helt ny menighet.

Ole Gunnar Solskjærs menighet.

For dem handler det mest om Ole Gunnar Solskjær.

For mange av dem handler det bare om Ole Gunnar Solskjær.

DET KAN IKKE være sant, var den første tanken som slo meg da jeg hørte økningen i antallet Premier League-betalende norske TV- og strømmekunder siden Ole Gunnar Solskjær dro til Old Trafford for seks uker siden. Den andre var; stakkars norsk fotball.

Var det tungt i fjor høst blir det enda tyngre til våren.

Selv om nordmenn plutselig har stilt inn siktet på fotball midt i skisesongen, drypper det ikke ei dråpe i A/S Steinrøysa.

NITTI TUSEN NORDMENN – jeg gjentar, 90 000 nordmenn – har tegnet Premier League-abonnement til 399 kroner per måned siden 18. desember. Multipliserer du det ene tallet med det andre, hvilket er akkurat det du må gjøre for å se økningen av TV-inntektene Ole Gunnar Solskjær genererer, får du trettifem millioner ni hundre og ti tusen. Og fordi det handler om penger kan du sette kroner bak.

35 910 000 kroner.

I økte inntekter per måned.

TV2, SOM ALLE andre aktører i bransjen, liker ikke å snakke om tallene sine. Men de benekter dem heller ikke. De er som alle andre som kjenner omfanget av Solskjær-eksplosjonen i en tilnærmet Premier League-ekstase.

Aldri har engelske fotballrettigheter vært mer verd enn nå.

Aldri har timingen vært bedre.

Aldri har det vært viktigere å eie Premier League for en periode på tre år.

Aldri har verdens mest attraktive liga vært mer lukrative.

SOM RETTIGHETSHAVER TJENER selvfølgelig TV2 mest på bonanzaen man nå opplever i betalingsmarkedet. Men ikke alt. Distributørene av TV2s kanaler selger også Premier League abonnementer som hakka møkk, alt er ikke over strømmetjenesten Sumo. Det er gode dager over alt. Men at TV2 hver måned henter inn en tosifret millionbonus på det norske folks Solskjær-entusiasme er garantert.

Så vilt er det.

FOR ET PAR dager siden kom det en mail fra en dame som ikke liker sport, som helt åpenbart ikke ser opp ned på en fotball, som aldri har hatt et forhold til Manchester United, men som har kjøpt et PL-abonnement fordi hun synes det er så gøy med Ole Gunnar Solskjær. Der ligger mye av det.

DER HAR DU også den nye fritidssysselen i Norge. Den nye bølgen. Ole Gunnar Solskjær is the new black. Og det – fordi 90 000 som vokser betyr enorme ekstra inntekter for dem som selger folket galskapen – er dårlig nytt for alle som ikke liker Manchester United og/eller har problemer med Ole Gunnar Solskjær.

For dette er ikke fotballinteresses, folkens.

Dette er mania.

Så til alle som sliter med faktum er det bare en ting å si:

Bli vant til det.