TREKKER TV-SEERNE:  Den norske duellen mellom Therese Johaug og Heidi Weng i Ski Tour Canada trakk langt over en million seere til NRK. FOTO:  Terje Pedersen / NTB scanpix.
TREKKER TV-SEERNE: Den norske duellen mellom Therese Johaug og Heidi Weng i Ski Tour Canada trakk langt over en million seere til NRK. FOTO: Terje Pedersen / NTB scanpix.Vis mer

Sensasjonelle seertall: For mye sport på TV? Glem det!

Vinterheltene slår alle på NRK.

NYE tall fra NRK forteller hvor ekstremt populært det er blitt med vinteridrett i Norge, og knuser samtidig myten om at det sendes alt for mye sport på TV:

•• Mens sporten bare fyller 5 prosent av NRKs totale sendeflate, drar den inn hele 17 prosent av all seertid på statskanalen.

TV-timene med sport trekker altså mer enn tre ganger så mange seere; en popularitet ingen andre stoffområder er i nærheten av. Nesten alt (80 prosent) av dette er vinteridrett der NRK har de fleste senderettighetene, og der seerne er tilnærmet umettelige. Sist vinter slo både langrenn og skiskyting flere gamle rekorder, og kom underveis helt opp på nivået fra NRKs hitil største jubelvinter med Vancouver OL 2010. Dengang var OL-sendingene på kveldstid optimale for seerne.

MEN nå vil folket ha langrenn og skiskyting nesten uansett tid på døgnet. Allerede fra første verdenscuprenn i vinter startet diskusjonen om den norske dominansen i langrenn også ødela vår egen interesse for sporten. Mange kritikere mente at suksessen kjapt ville dempe også hjemmepublikummets glede av langrenn, men TV-tallene forteller det stikk motsatte:

•• Det store TV-publikummet elsker norske triumfer.

Det gjorde at årets Tour de Ski som resultatmessig liknet et norsk mesterskap, fikk et snitt på fantastiske 855 000 seere. Det er 180 000  flere enn forrige rekord fra 2014. Da vant norske løpere for første gang vant sammenlagt i denne konkurransen. Siden har  Norge vunnet nesten alt i Tour'en, men vi kan altså ikke få nok.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Det var årsaken til at den internasjonale langrennsesongen ble avsluttet med godt over en million norske seere fra verdenscupen i de gamle OL-løypene i Canmore. I løpet av Ski Tour Canada rakk også langrennsløperne å sette nye total seerrekord for NRK2 med nesten 780 000 på det som er ment å være en støttekanal for den ellers langt mer populære NRK1.

MENS langrenn er vinterens vinner, er skiskyting vinterens TV-utvikler. Ideen til NRK-kommentator Andreas Stabrun Smith om å overføre løpernes innskyting, ble en suksess under VM i Holmenkollen. Der ble en av de faste sendingene fra utøvernes oppvarming sett av nesten 780 000 seere, og kom den uka inn på lista over NRKs ti mest sette program totalt:

•• Bare det å se en av vinterheltene varme om, er altså adskillig mer populært enn de fleste av fjorårets klubb -og landskamper i fotball.
Av TV-tilbudet fra Norges klart største  idrett, var det bare de avgjørende play off kampene mot Ungarn som kom opp på nivået til de beste sendingene fra langrenn og skiskyting.

Dette skyldes en ganske ulik seerprofil. Mens fotball i utgangspunktet splitter befolkningen i en sterk tilhengergruppe og en stor andel som misliker denne sporten, virker både langrenn og skiskyting samlende. Dette er de eneste idrettene som også får seere som sier at de misliker sport til likevel å følge med på sendingene. Dessuten er et lite flertall av seerne kvinner som i utgangspunktet er klart mindre opptatt av sport

SLIKE underliggende preferanser for langrenn og skiskyting samt stor interesse for alpint og hopp, gjør at vintersporten dominerer TV-interessen i den mørke årstida med lysende tall:

•• VM-stafetten for menn fra Holmenkollen ble sett av 1,156 millioner og hadde en andel av det norske TV-universet på smått utrolige 89,1 prosent.

Da er det ganske naturlig at NRK tviholder på senderettighetene sine.

TILSYNELATENDE har de fått disse idrettene ganske billig i forhold til kostbare rettigheter for norsk og internasjonal fotball. NRK får sende skikskyting fram til 2018 og alpint, hopp, kombinert og langrenn helt til 2021.

Årsaken til prisforskjellen er todelt. Skisporten ønsker bredest mulig profilering på grunn av posisjonen som nasjonalidrett, og samtidig blir fotball med sterk klubbidentitet regnet som en mer egnet sport for betalingskanalene. Dette bildet kan likevel endre seg i takt med den stadige seerveksten for skiidrettene og økonomisk sterke Discovery som en ny ledende aktør på det norske TV-markedet.

For blant nordmenn totalt er vinteridrettene blitt helt overlegne. 

Sensasjonelle seertall: For mye sport på TV? Glem det!