SJANSELØS MOT COCA-COLA:  Sepp Blatter trodde at han stod over Cola, men tok feil. Leskedrikkgiganten fikk det som den ville. Nå har FIFA sin etiske komite suspendert Blatter for 90 dager. FOTO: AFP/ Gianluigi Guercia.
SJANSELØS MOT COCA-COLA: Sepp Blatter trodde at han stod over Cola, men tok feil. Leskedrikkgiganten fikk det som den ville. Nå har FIFA sin etiske komite suspendert Blatter for 90 dager. FOTO: AFP/ Gianluigi Guercia.Vis mer

Sepp feid vekk av Bølgen

Da Coca-Cola sa nei, var det endelig slutt.

FREDAG kveld kom Sepp Blatters advokat med en selvmotsigende uttalelse:

- Mr. Blatter er uenig med Coca-Cola, skrev hans advokat Richard Cullen i en pressemelding etter at denne globale leskedrikkgiganten hadde krevd umiddelbar avgang for den 79 år gamle presidenten i det internasjonale fotballforbundet (FIFA).

Fem dager etter var det slutt. I kveld suspenderte FIFAs etiske komite Blatter med en maksimalstraff på 90 dager. Det betyr i realiteten for alltid, og begrunnelsen er ganske klar.

I fotball kødder du bare ikke med Coca-Cola.

FOR den moderne fotballsporten i all dens mulitikulturelle glans, er løftet fram av Cola. Bare Adidas har vært med lenger av sportens sponsorer, men som leverandør av drakter, sko og baller har dette firmaet en nærliggende grunn til å være der. Coca kom med til VM i 1978 som den første historiebyggeren, og siden har fortellingen om en verden og en sport gjort fotball til den desidert største idretten.

Pluss en del fotballedere til de største skurkene.

BRASILIANSKE Joao Havelange var den første av dem. Han overtok et fattig FIFA i 1974 og leverte ikke organisasjonen fra seg før i 1998. Da var FIFA blitt et ganske rikt forbund med tilhørende store fristelser for de som satt nært til pengebingen og hadde forstått koden for å få sin del av overskuddet:

Artikkelen fortsetter under annonsen

•• Stemmer du på meg, så betaler jeg for deg.

Det var slik Havelange kunne utpeke arveprinsen Sepp Blatter som sin etterfølger, og på den måten få sementert den uhellige alliansen mellom en sterk sentralisert verdensidrett, nasjonale ledere som ble både lovlig og ulovlig betalt for sin lojalitet og en felles scene for internasjonale merkevarer.

I STARTEN var Coca-Cola så mektige at de fikk hele fotballarenaer til å tilbe seg. Det skjedde under VM i Mexico 1986 med den såkalte "Bølgen"; et nitrist PR-fenomen for oss enkle fotballfolk som var til stede for sportens skyld.

Colas reklamestunt var det første tegnet på at selve fotballen var til salgs. Den feide over tribunene i Mexico uansett hva som skjedde ute på banen.

Akkurat det kunne egentlig være det samme for de mexikanske tilskuerne, siden disse VM-kampene var priset så høyt at den vanlige fotballtilhenger sjelden hadde råd til å følge sitt eget favorittspill fra tribuneplass. Der satt helst folk fra den mexikanske over -eller middelklassen som ikke var spesielt interessert i selve sporten. De var på dette mesterskapet fordi det var en nasjonal fest og syntes dessuten at den nye Bølgen var rasende festlig.

Det holdt at den utvalgte reklamefunksjonæren trykket på knappen som fikk opp skiltet med "LA OLA!" på lystavlen over arenaen. Så reiste folk seg og strakk opp hendene perfekt etter tur rundt hele tribunen. Om Maradona samtidig fintet vekk et halvt engelsk lag der ute på gressmatta, hjalp ingen ting.

Under Mexico-VM bestemte Coca Cola.

ETTER HVERT har andre store sponsorer kommet etter og gjort at fotballen har vokst seg så sterk at statsledere verden over nå er de som reiser seg med utstrakte hender i tilgjort begeistring. For Sepp Blatter ble det storpolitiske spillet en siste redningsbøye etter at sveitsisk politi nylig raidet FIFA-hovedkvarteret for å kliste ham til økonomisk utroskap.

Som en nær Putin-venn og med et forestående VM i Russland, dristet Blatter seg rett før helgen til å uttale at det ikke var så farlig at Coca-Cola hadde fått med seg de andre FIFA-sponsorene McDonalds, Budweiser og Visa på å kreve presidentens avgang:

- Det er bare amerikanerne, sa Blatter seinest i går med henvisning til at tyske Adidas, koreanske Hyundai og russiske Gazprom ikke var med på kravet om at han måtte gå nå.

Men så viste det seg altså på nytt at Coca-Cola slett ikke var noe bare.

FOR akkurat som Cola finansierte den moderne fotballen og var grunnsteinen for en felles global sport, trumfet til slutt pengene spillet om presidentmakten i FIFA.  Den etiske komiteen som i årevis nesten ikke våget å mene noe i frykt for represalier fra en allmektig president, kunne til slutt ikke gjøre noe annet enn å stoppe Blatters rasering av sporten.

Fotball uten Coca-Cola og de andre globale merkevarene ble utenkelig. Sporten er avhengig av dem, og ved å kvitte seg med Blatter, sikres sponsor -og TV-inntektene videre.

Så gjenstår det å lære seg å fordele disse midlene verden over uten for mye svinn.

Skjer virkelig det, er det muligens ok også for fotballfolk flest å bli med på Bølgen.       


HOLDT IKKE:  Helt til det siste håpet Sepp Blatter at den personlige forbindelsen med statsledere som Vladimir Putin skulle holde ham oppreist i forholdt til de amerikanske sponsorene. Det holdt likevel ikke mot Coca Cola. FOTO: DPA/Marcus Brandt.
HOLDT IKKE: Helt til det siste håpet Sepp Blatter at den personlige forbindelsen med statsledere som Vladimir Putin skulle holde ham oppreist i forholdt til de amerikanske sponsorene. Det holdt likevel ikke mot Coca Cola. FOTO: DPA/Marcus Brandt. Vis mer