Ser du likheten, Petter?

Østlandsfirma har brukt «Northug-logoen» i årevis.

TVILLINGER: Petter Northugs nye logo, og CSN Medias logo, side om side. Likheten kan bli et problem for skistjernens søknad om enerett. Foto: Pål Laukli / Anti & Grandpeople / CSN Media
TVILLINGER: Petter Northugs nye logo, og CSN Medias logo, side om side. Likheten kan bli et problem for skistjernens søknad om enerett. Foto: Pål Laukli / Anti & Grandpeople / CSN MediaVis mer

(Dagbladet): Petter Northug og hans folk har søkt Patentstyret om enerett til å bruke varemerket «Petter Northug», og gjennom elleve søknader ber han også om retten til sin egen autograf, kallenavn som «The Thug», og ikke minst en ny logo.

Firmaet Anti & Grandpeople har samarbeidet med Northug om å utvikle logoen, som ifølge kreativ leder Kjetil Wold har tatt utgangspunkt i et merke etter en stav i snøen.

- Petter er jo en skistjerne, og han setter merke og avtrykk etter seg. I en tidlig skisse stod det «Northug was here - ten minutes ago.» Utover i prosessen har vi vridd på stavene og endt opp med denne Supermann-lignende N-en, som også symboliserer styrke, sier Wold til Dagbladet.

Men nå viser det seg at et firma på Østlandet allerede bruker en logo som ikke bare er til forveksling lik Northugs nye emblem, den er tilnærmet identisk.

CSN Media driver med skilt, dekor og messeutstyr, og partner Christian Nybråten sperret øynene opp da han så Dagbladets sak i formiddag.

- Det er jo ikke bare at den likner, den er helt lik. Jeg tegnet den selv tilbake i 2006, og har brukt den aktivt i firmaet siden den gang, sier Nybråten til Dagbladet.

CSN Media har imidlertid ikke søkt Patentstyret om enerett til å bruke logoen, den problemstillingen har ikke dukket opp før nå.

Vil gjerne dele Markeds- og informasjonsdirektør i Patentstyret, Otto Scharff, sier logolikheten kan bli relevant i behandlingen av varemerkesøknaden til Northug.

- Det er også slik at det er mulig å få registrert et varemerke basert på innarbeidelse. Dersom vedkommende kan dokumentere at logoen er godt kjent innenfor det relevante markedet, så bør vedkommende levere den dokumentasjonen til Patentstyret, sier Scharff til Dagbladet.

Det vil Christian Nybråten i CSN Media nå gjøre, men han påpeker samtidig at han ikke ønsker å stå i veien for Petter Northugs merkevarebygging.

- Jeg har ingen problemer med at han bruker logoen sin, men jeg må sikre meg at ikke jeg blir bedt om å endre vår fordi den likner på Petter Northug-merket. Vi kan mer enn gjerne dele, sier han.

Hypotetisk Det kan dermed bli opp til partene å bli enige om hvordan logoene skal samleve, noe Petter Northug-leiren i utgangspunktet ikke er negative til.

- Dette blir rent hypotetisk på dette tidspunktet, så det får vi ta stilling til når det eventuelt blir aktuelt, sier Northugs pressetalsmann Are Sørum Langås til Dagbladet.

Petter Northugs søknader ble sendt inn til Patentstyret for en måned siden, og er neppe ferdigbehandlet før nærmere jul. Fra registreringen blir kunngjort, kan enhver som mener at et varmerke er registrert på feilaktig grunnlag, sende inn en skriftlig innsigelse innen tre måneder.

Patentstyret kan også overføre et varemerke fra en innehaver til en annen hvis det kan bevises at denne har bedre rett til varemerket enn søkeren eller innehaveren, står det om klagemuligheter på Patentstyrets nettsider.

PS! Dette er ikke første gang skistjernenes logoplaner har møtt på fartsdumper, det svenske firmaet WeSC reagerte da de så Therese Johaugs kleslogo avbildet i Dagbladet for et år siden. Den minnet veldig om deres egen, og Johaug ble tvunget til å endre.

SUPERMANN: - I logoen er det tatt utgangspunkt i et merke etter en stav i snøen. Petter er jo en skistjerne, og han setter merke og avtrykk etter seg. I en tidlig skisse stod det «Northug was here - ten minutes ago.» Utover i prosessen har vi vridd på stavene og endt opp med denne Supermann-lignende N-en, som også symboliserer styrke, sier Kjetil Wold. Foto: Pål Laukli / Anti & Grandpeople
SUPERMANN: - I logoen er det tatt utgangspunkt i et merke etter en stav i snøen. Petter er jo en skistjerne, og han setter merke og avtrykk etter seg. I en tidlig skisse stod det «Northug was here - ten minutes ago.» Utover i prosessen har vi vridd på stavene og endt opp med denne Supermann-lignende N-en, som også symboliserer styrke, sier Kjetil Wold. Foto: Pål Laukli / Anti & Grandpeople Vis mer