Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

- Ser ut som en ekte selvmordskandidat

Solberg-brødrene om politimannen bak Loebs nesten-tragedie.

• Se videoen av nesten-ulykken på YouTube.

(Dagbladet.no): En privatvideo fra helgas rallyrunde i Monte Carlo viser hvordan verdensmester Sebastian Loeb er centimetere unna å meie ned en politimann.

Et sammenstøt ville vært den sikre død før politimannen - som oppsiktsvekkende nok trasket videre som om ingenting hadde skjedd etter nesten-katastrofen.

Både Petter og Henning Solberg rister på hodet over oppførselen til politimannen.

- Å fyyyy faen, utbryter Henning idet han ser videoklippet for første gang.

- Han går jo like rolig, faktisk. Dæven, det var nærme. Han må da ha hørt at bilen kom? All skyld må i hvert fall legges på politimannen. For meg virker det som en ekte selvmordskandidat, sier han til Dagbladet.no.

Petter Solberg må ty til sine sedvanlige kraftuttrykk når han skal beskrive episoden.

- Fy fader! Jeg skjønner ikke hva han politimannen drev med, det ser jævlig dumt ut. Kanskje det er noe med kameravinkelen som gjør at det ser nærmere ut enn det var? Uansett virker ikke politimannen å være helt «up to date». Han må ha hørt bilen komme lenge før. Han skulle sikkert vært kul og imponere litt, «her er det jeg som er sjefen», sier yngstemann Solberg.

image: - Ser ut som en ekte selvmordskandidat

Skryter av sikkerheten

Både Henning og Petter snakket med Sebastian Loeb etter helgas rally i Monte Carlo, men franskmannen nevnte ikke episoden med ett ord.

- Jeg og Petter var sammen med ham i hele går kveld, og han sa ingenting. Men i den hastigheten der, når Sebastian kommer over en kul, er det ikke sikkert han så politimannen i det hele tatt. Det skjer jo ting under et løp du ikke får med deg, sier Henning.

- Men om han så det ville det vært naturlig å nevne det?

- Når det skjer noen sånne obs-obs-episoder, pleier gutta alltid å nevne det. Kanskje det ikke føltes så ille som det så ut.

Også Petter mener det er fullt mulig at Loeb ikke registrerte nesten-ulykken overhodet.

- Han kom i 200 km/t. Det går så jævla fort at du bare ser rett fram, på veien.

- Er sikkerheten langs løypa god nok?

image: - Ser ut som en ekte selvmordskandidat

- Jeg synes den er veldig bra. De kjører gjennom med tre biler foran hver prøve, pluss et helikopter. De tar tak i det om det fare for sikkerheten, og stryker hele prøven dersom de finner noe uforsvarlig.

- Så det er umulig å gardere seg mot at slike ting kan skje?

- Alt kan sikkert bli bedre, svarer Petter Solberg.

Også Henning Solberg opplever at sikkerheten er ivaretatt på beste måte i rallysirkuset.

- Men publikum må følge anvisningene om hvor de kan stå. Sikkerheten er så bra som den kan være, mener han.

Fryktet å bli drapsmann i 2003

Henning Solberg har selv vært en hårsbredd unna å treffe publikummere som rallyfører. I Sverige i 2003 - da han ennå ikke hadde fått proffkontrakt - var sikkerheten så dårlig at Henning tre ganger fikk hjertet i halsen.

Én av gangene var han få meter fra å meie ned en gruppe på rundt 20 personer. Etterpå innrømmet han overfor Dagbladet at han et øyeblikk trodde han kom å bli drapsmann.

MENER SIKKERHETEN ER GOD NOK: Petter og Henning Solberg mener sikkerheten blir ivaretatt på beste måte i rallysirkuset. Begge rister på hodet over oppførselen til politimannen, som var en hårsbredd unna å bli meid ned av Sebastian Loeb i helga. Foto: DANIEL SANNUM LAUTEN/DAGBLADET
MENER SIKKERHETEN ER GOD NOK: Petter og Henning Solberg mener sikkerheten blir ivaretatt på beste måte i rallysirkuset. Begge rister på hodet over oppførselen til politimannen, som var en hårsbredd unna å bli meid ned av Sebastian Loeb i helga. Foto: DANIEL SANNUM LAUTEN/DAGBLADET Vis mer

- Ja, jeg må si ja til det. Ellers ljuger jeg. Jeg tapte en del sekunder på nedbremsingen, men jeg sparte noen menneskeliv. De sto attpåtil med ryggen til da jeg nærmet meg i overkant av 200 km/t. Det var helt vilt, sa Henning.

I dag husker han fortsatt episoden like godt.

- Jeg var i ferd med å ta igjen en bil foran meg, men noen publikummere hadde hoppet ut i veien for å se ræva på den andre bilen forsvinne. Jeg kom vel ca. 10 sekunder bak, og det var vel kanskje flaks at det gikk bra, sier han.

Petter Solberg lagde pungemos av Skippy da han ledet Rally Australia i 2005.

- Kengeruen veide ca. 80 kilo, men jeg kjente den ikke engang, sier Solberg.

Det gjorde derimot Subaruen hans. Bilen ble stygt skadet i fronten, oljetemperaturen ble faretruende høy og det rant olje fra motoren. Dermed måtte nordmannen bryte løpet hvor han hadde seieren i lomma.

<B>SÅ IKKE POLITIMANNEN?:</B> Petter og Henning var sammen med Sebastian Loeb etter Rally Monte Carlo, men franskmannen nevnte ikke nesten-ulykken med et ord.
<B>KOLLIDERTE MED KENGERU:</B> Slik så fronten på Petter Solbergs Suburu ut etter et ublidt møte med en kengeru i 2005.
Utforsk andre nettsteder fra Aller Media