BEKLAGET SEG: Pawel Bernas mener den simulerte velten på åpningsetappen av Tour of Norway så latterlig ut. Foto: Tim de Waele
BEKLAGET SEG: Pawel Bernas mener den simulerte velten på åpningsetappen av Tour of Norway så latterlig ut. Foto: Tim de WaeleVis mer

Tour of Norway 2018:

Simulerte velt for å få samme tid som vinneren

– Jeg beklager det som skjedde. Det så helt latterlig ut, sier Tour of Norway-rytter Pawel Bernas om hendelsen.

HØNEFOSS (procycling.no): Den hektiske spurtfinalen i Horten på onsdagens etappe i Tour of Norway endte med seier til Dylan Groenewegen (LottoNL-Jumbo).

For andre endte dramatikken 2300 meter før målstreken. I en rundkjøring gikk først tre mann i bakken. Like etter kom Pawel Bernas trillende. Rytterne som gikk ned i krasjen sperret veibanen. Mange valgte å hoppe over trafikkøya for å komme seg rundt. CCC-rytteren valgte en annen løsning. 27-åringen la sykkelen ned i bakken, og satt seg ned for å få det til å se ut som om han selv var involvert i velten.

Reglene til UCI sier at en rytter som går ned i en velt på de siste tre kilometerne, vil få samme tid som første gruppe over målstreken.

– Det var rett etter at jeg hadde gjort en jobb i opptrekket, hodet mitt var ikke helt klart. Jeg ville ikke ta noen sjanser med å hoppe over fortauet eller noe sånt. Så jeg ville bare være trygg. Da jeg stoppet skjønte jeg at jeg kom til å tape tid, forklarer Pawel Bernas overfor procycling.no før start på torsdagens andre etappe.

– Jeg bestemte meg for å legge sykkelen ned, så det så ut som om jeg var i velten. Jeg fikk litt panikk og det var en dårlig vurdering. Det handlet bare om å overleve. Jeg ville ikke risikere å hoppe over fortauet, eller stoppe og tape tid i sammendraget.

Hendelsen ble plukket opp av helikopterkameraet, og spredde seg raskt på sosiale medier. Polakken var langt fra stolt over handlingen.

– Jeg hadde 190 i puls. Men det var ikke bra. Jeg beklager det som skjedde. Det så helt latterlig ut. Jeg fikk panikk på grunn av reglene, og var redd for å tape tid i sammendraget.

Får meldinger hjemmefra

Det gikk raskt opp for Bernas at han hadde tabbet seg ut. Og det tok ikke lang tid før det begynte å tikke inn meldinger.

– Mange fra polen har sendt meg klippet. Når jeg snakker med dem og sier hva jeg tenkte så sier de at de kan forstå det, men at det ser dumt ut. Og jeg ville sagt det samme. Jeg ville ledd av det, beretter 27-åringen.

Selv om han angrer på at han valgte å sette seg ned på trafikkøya, håper Bernas at det kan komme noe positivt ut av det.

– Kanskje er det bra at man kan tenke litt over UCI-reglene. For meg er de ikke helt klare. Jeg gikk ikke ned i velten, men jeg ble definitivt påvirket av den. Med all praten om sikkerhet for rytterne, og hvor krevende finalene er. For meg så er det ikke sikkerhet om jeg gjør alt jeg kan for å komme meg forbi velten og kjører bånn gass for å ta igjen de andre. Man tenker ikke klart der, og tar store sjanser, sier CCC-rytteren.

Liten splitt gjør stor skade

Slik reglene for avstander i sykkelsporten fungerer nå må det skille tre sekunder mellom to grupper med ryttere for at det skal regnes som to ulike grupper.

– Det så dumt ut, men kanskje er det også et godt poeng man tenke litt over. Om disse nye UCI-reglene gjør det de skal. Er det en splitt mellom to grupper på mer enn tre sekunder, så mister første mannen i andre gruppe tid målt mot første mann i første gruppe. I en slik situasjon så kan det bli over 40 sekunder, poengterer han.

– Jeg sier ikke at jeg gjorde det riktige. Det gjorde jeg ikke. Men jeg mener virkelig at de nye UCI-reglene ikke er løsningen på problemene med galskapen i avslutningene. Verden er ikke svart-hvitt. Den er mer grå, konstaterer Bernas.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!