Sjefene sa nei til bedre bil

Petter Solberg stiller til start i Rally Mexico med splitter ny bil. Her forteller han om den nye Subaruen - og vurderer rivalenes biler.

Heisann!

Uansett om jeg får 100 hestekrefter mer, blir jeg aldri fornøyd. Jeg var utrolig skuffet over at den nye Subaru Impreza 2005 ikke hadde enda bedre motor. Den forbedres hele tida, men jeg skulle gjerne hatt enda litt mer styrke.

Vi kunne vært på nivå med Ford og Citroën, men av en eller annen grunn ble det tatt bort. Jeg vet hvor bra den var. Derfor var jeg så innmari skuffet.

Når en ser på akselerasjonsmålinger, ser en at jeg taper tid. Og dette er sekunder jeg må ta inn seinere i rallyet. Og da må jeg ofte ta større sjanser enn de andre. Det er hele veien et spørsmål om hvor en skal legge risken - på fører eller bil.

Dette er avgjørelser som har vært tatt helt på toppen i Japan. Jeg har sagt mitt - og må bare respektere avgjørelsene. Hvorfor det blir slik, er vanskelig å si. Jeg vet ikke alt.

Men mange av beslutningene som blir tatt når det gjelder utvikling av ny bil - går på sikkerhet. Og japanerne kommer ikke ut med noe nytt før det er 100 prosent.

Her er min vurdering av bilenes styrker og svakheter:

SUBARU:

Understellet vårt er det ingen som slår. Understell har mye med kjørestil å gjøre. En får godt veigrep. En lettkjørt bil kan en kjøre fort med på lettkjørte veier - og også klare å kutte svingene med. Vi har et bra firehjulssystem og veldig bra aerodynamikk. Det var flere endringer på 2004-modellen enn 2005-modellen.

Svakhet? Som sagt - det var det med motoren, da.

CITROËN:

En veldig lettkjørt bil med en kjørbar motor. De har veldig bra aerodynamikk. De har bra understell. Minuset blir vel motoren. Den røyk i Sverige. Reglene er slik at en må kjøre med samme motor i to løp. Hvis ikke blir du tildelt tidsstraff. Det at motoren røyk i Sverige, kan tyde på at de pushet for hardt i første løpet i Monte Carlo.

PEUGEOT:

Ryktet som går nå er at Peugeot har skaffet seg enda 10 prosent sterkere motor før rallyet her i Mexico. Og da er jo vi like langt med vår nye bil. Uff da. He-he. Men vi får se hvordan det fungerer. Styrken er uansett motoren. Peugeot kjører nå på samme dekk som oss. De sliter med understellet. Og Marcus har ikke vært fornøyd. 307-en er litt taxi - for å si det sånn. Og det kan du jo tenke deg sjøl hvordan er.

FORD:

Forden har veldig bra aerodynamikk, og et svært lavt tyngdepunkt. God motor. Den har også bra understell. Jeg synes Ford sliter med førerne. Det er kanskje litt rart å si siden Toni Gardemeister nå leder VM. Han må ha gjort mye bra - og ting har fungert. Men han er ingen «killer».

MITSUBISHI:

De har tatt et stort steg framover. Og kommer med aktive differe til Mexico. Jeg kjenner ikke så godt til dem. Men de sleit noe fælt i fjor, og det ser ut til at de tok en del valg som gikk den gale veien. Det var mye som ikke stemte.

SKODA:

Skoda er på vei oppover. De har tatt et stort steg framover med motor og understell. I tillegg har de gjort mye med aerodynamikken og forskjellige småjusteringer som gjør at de kan være med og kjempe i toppen. Det blir spennende å se framover. Skoda er Volkswagen. Og der satser de masse penger i rally framover. Skoda håper nok også å få en virkelig toppfører til neste år.

Når det gjelder VM-bilenes motorkraft, kan den rangeres slik:

1. Peugeot 2. Citroën 3. Ford 4. Subaru 5. Skoda 6. Mitsubishi.

Fortalt til Thomas Sæbø

- Mexico-grusen er som asfalt

AV THOMAS SÆBØ

Grusspesialisten Petter Solberg håper en liten dekkfinte gjør at han takler forholdene i Mexico.

LEÓN (Dagbladet): -  I fjor var grusen megaløs. Nå har regnet de siste dagene pakket grusen helt flat. Den er som asfalt. En kunne sikkert kjørt med asfaltdekk, og gjort det bra her, sier Petter Solberg til Dagbladet.

Ifølge værmeldingene skal det bli tørt vær i helga. Dermed unngår førerne Bambi-forhold.

Før hvert rally må fabrikkteamene gi beskjed til arrangørene om hvilke dekk de skal kjøre med.

-  Vi har nominert et annet dekk enn de andre som kjører med Pirelli. Det kan bli fordel oss. Det er et dekk vi brukte i Hellas. Det er breiere med et helt annet mønster - og gir et bedre grep. Samtidig som det fungerer når det blir varmt, sier Solberg. Peugeot med Grönholm/Märtin er det andre teamet som kjører på Pirelli-dekk.

I fjor vant Markko Märtin med en snitthastighet på snaue 96 km/t. Mexico var dermed det 8. raskeste av de 16 VM-rundene.

-  Det kommer til å gå styggfort her. Og da kommer det med motor inn igjen, sier Solberg, som er skuffet over at den nye Subaruen ikke ble utstyrt med mer kraft.

I fjor ble nordmannen nr. 4 etter å ha fått en fem minutters tidsstraff første dag. Men 30-åringen trivdes tydeligvis på meksikanske grusveier i over 2000 meters høyde og vant ni av 15 fartsprøver.

KRAFT: Petter Solberg vil ha mer kraft i Subaruen.
INGEN SIESTA: Petter Solberg kjørte i går gjennom de 15 fartsprøvene i Rally Mexico på den såkalte «reccen» i sivil bil.