ANKLAGER: Flere som snakket med TV-programmet 60 Minutes hevder mekanisk doping ble brukt under Tour de France i 2015. Foto: Stade2/France Television
ANKLAGER: Flere som snakket med TV-programmet 60 Minutes hevder mekanisk doping ble brukt under Tour de France i 2015. Foto: Stade2/France TelevisionVis mer

Sykling:

Sjokkanklagene ryster sykkelsporten, men tidligere bedrager tror det er en bløff: - Jeg kan ikke tro det

Michael Rasmussen tviler på motorbruk.

(Dagbladet): Beskyldningene om bruk av motor og såkalt mekanisk doping i Tour de France har rystet en hel idrettsverden. Natt til i går hevdet flere at det så seint som i 2015-utgaven av touren ble brukt motor på sykler i verdens største sykkelritt.

Den tidligere danske sykkelstjernen Michael Rasmussen, tror ikke noe på at mekanisert doping har funnet sted i Tour de France.

- Jeg kan ikke tro det - at jeg har konkurrert mot ryttere i Tour de France som har brukt motor. En motor, som for eksempel yter 100 watt er så effektiv at du vil vinne med fem minutter opp Alpe d'Huez. Ingen annen form for doping vil kunne matche det. Jeg er overbevist om at ingen har benyttet motor, sier Rasmussen til danske Ekstra Bladet, der dansken til daglig er kommentator.

Avfeier

Rasmussen er derimot selv en bedrager. Dansken var en av verdens beste syklister og vant klatretrøya i Tour de France i 2005 og 2006. I 2007 ble han utestengt fra sykkelsporten for brudd på meldeplikten til dopingkontrollørene. Først i 2013 innrømmet mannen med kallenavnet «Kyllingen» at han brukte doping i perioden 1998-2010.

Også Lance Armstrong benekter at han har kjennskap til mekanisert doping.

- Absolutt ikke, sa Armstrong til Cycling News i fjor på spørsmål om han hadde benyttet motor.

Natt til mandag norsk tid ble en etterforskning om mekanisk doping i sykkelsporten vist på det anerkjente, amerikanske reportasjeprogrammet 60 Minutes.

I det 13 minutter lange innslaget drar CBS-reporter Bill Whitaker til Ungarn for å treffe Istvan Varjas. Der viste ingeniøren hvordan det kommersielle motorsystemet ble laget. Varjas, en tidligere syklist, sier han designet den første motoren til å bli montert på innsiden av en sykkelramme i 1998. Han sier en bekjent fant en anonym kjøper som tilbød han nesten to millioner dollar for modellen.

- Hvis en motor kan produsere 100 watt eller 25 watt i en time, vil en rytters forbedring være så markant at det blir oppdaget. Dette er en sport som avgjøres på sekunder og centimeter. Jeg tror ikke det blir brukt mekanisert doping i feltet, sier Rasmussen.

TVILER: Tidligere sykkelproff Michael Rasmussen. Foto: AFP PHOTO/ Brian Rasmussen/SCANPIX
TVILER: Tidligere sykkelproff Michael Rasmussen. Foto: AFP PHOTO/ Brian Rasmussen/SCANPIX Vis mer

- 12 juksere i 2015

Andre sykkelnavn er derimot sikre:

- Jeg vet at det brukes motor i sykkelsporten. Det er alltid noen dårlige epler i kurven. Det handler om penger, sier tidligere Tour de France-vinner Greg LeMond til CBS.

Jean Pierre Verdy, som jobber med fransk antidoping, er også sikker. Han mener å ha informasjon på at 12 ryttere brukte motor i Tour de France 2015.

- De skader sin egen sport, men det ligger i den menneskelige naturen. De vil alltid prøve å finne den magiske formelen, sier Verdy.

Sky under lupen

I programmet hevder Varjas at han solgte motoriserte sykler til en ukjent kunde like før Tour de France i 2015. Varene ble levert til et lager i Beaulieu-sur-Mer på den franske riviera. Ifølge ungareren ville slike motorer gjøre seg bemerket ved at vekten på bakhjulet gikk opp med om lag 800 gram.

2015-Touren ble vunnet av Chris Froome fra Team Sky. Uten å nevne spesifikke etapper hevder CBS-programmet at franske myndigheter har sagt at syklene til Team Sky var de eneste som var betydelig tyngre enn de andre, om lag 800 gram.

En talsperson fra Team Sky sier i programmet at syklenes vekt ble økt for å bedre den aerodynamiske effekten. Talspersonen hevdet også at Team Sky aldri har jukset med teknologien.