Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Sjokkert etter radioslurv

Radioslurv forårsaket trolig den franske alpinstjernen Regine Cavagnouds (31) kollisjon med en tysk trener i løypa i går. Begge svevde i natt mellom liv og død. Sjokkert krever nå alpinsjef Per Lund skjerpet sikkerhet under trening. Hans datter Helene omkom i en liknende ulykke i 1999.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Det norske alpinmiljøet var i går preget av ulykken i Østerrike.

- Jeg får gåsehud når jeg hører dette. Det var jo på samme måte jeg mistet datteren min, sier Lund til Dagbladet.

27. januar 1999 fikk den lovende alpinisten Helene (16) klarsignal og satte utfor under trening i Åre. I et heng braste hun inn i en snøscooter. Sjåføren trodde løypa var fri for løpere. Siden har reglene for treningskjøring blitt skjerpet i Norge. Etter gårsdagens grusomme ulykke på breen i Pitztal nær Innsbruck i Østerrike, vil Lund ta initiativ til skjerpet regelverk også internasjonalt.

- Det er for mange uskrevne regler. Noe må settes ned på papiret. Treningen blir nok mindre effektiv, men sikkerheten må gå foran. Etter det som har skjedd nå må vi gjøre noe. Vi kan ikke sette flere ungdommers liv i fare, sier Lund.

Sjanseløse

Lørdag sesongåpnet Cavagnoud med tredjeplass i storslalåm i Sölden. I går formiddag trente den regjerende verdensmesteren i super-G i samme løype som det tyske laget på Pitztal-breen.

Fullstendig uvitende preparerte den rutinerte tyske e-cuptreneren Markus Anwalder (40) løypa i bratthenget nedenfor en kul da Cavagnoud rammet ham i stor fart.

- Jeg vet nøyaktig hvor dette skjedde. Det er helt nederst i traseen. Der har de bygd opp et hopp. Det er bratt, og man ser ikke over kanten, sier Norges utfortrener Marius Arnesen, som kjenner Anwander, og trente samme sted med de norske gutta sist uke.

Både Cavagnoud og Anwander fikk livstruende hodeskader. Cavagnoud fikk hjertestans, men ble gjenopplivet før begge ble fraktet i helikopter til sykehuset i Innsbruck.

Ulik frekvens

- Hun har store hodeskader, en alvorlig skade på hjernen og flere brudd i ansiktsområdet, sier sjefskirurg Michael Blauth ifølge østerrikske ORF.

Cavagnoud har også skadd leveren på grunn av ribbeinsbrudd. Begge lungene er også skadd.

- Summen av skadene utgjør en livstruende tilstand. Inntil videre er det ingen utsikt til bedring, sier Blauth.

Anwander pådro seg brudd på hjerneskallen og kjevebrudd.

- Også han svever i livsfare, sier Blauth.

Ifølge hjemmesiden til det tyske skiforbundet ble ikke Anwander informert om at Cavagnoud var på vei. Sjefstrener for de tyske kvinnealpinistene, Wolfgang Maier, opplyser ifølge ORF at det tyske og franske laget ikke brukte samme radiofrekvens.

- Derfor inntraff ulykken, sier Maier.

Utrygg Aamodt

Kjetil Aamodt grøsser når han hører om Cavagnouds tilstand.

- Jeg føler meg ikke trygg når jeg kjører. Det er en Guds lykke at det ikke skjer flere ulykker. Det skjer nestenulykker der vi må stoppe for folk i løypa hele tida. Nå må hele miljøet ta et oppgjør med seg sjøl og skjerpe sikkerheten under trening. Det er uholdbart at ulykker skjer, sier Aamodt til Dagbladet.

Han har flere ganger sett radioløse trenere og bakkemannskap som sklir ut løypa.

- Det er synd at det går så langt som dette før vi revurderer sikkerheten på trening, sier Aamodt.

Farlige forhold

Utfortrener Marius Arnesen liker seg ikke i Pitztal.

- Man kjører med hjertet i halsen når man kjører fort i Pitztal, sier Arnesen, som misliker sterkt at løypene fylles av for mange løpere samtidig.

- Da vi var der, hadde de seks super-G-traseer ved siden av hverandre, sier han.

I konkurransesammenheng er sikkerheten blitt betydelig skjerpet etter at russiske Tatjana Lebedewa ble alvorlig kvestet da hun kolliderte med en funksjonær før VM i Sierra Nevada i 1996.

Men på trening mangler retningslinjene.

- Skjer det nestenulykker?

- Å ja, svarer Arnesen.

- For mange?

- Ja, når vi er på breene kan det også komme turister inn i løypa.

- Kan man skjerpe sikkerheten?

- Ja, men da må vi regne med å få trent mindre, sier Arnesen, som understreker at sikkerheten må gå foran alt.

- Vi tar opp dette hver gang noe skjer. Så blir det sløvt igjen. Nå må hver og en av oss ta ansvar, sier Kjetil Aamodt.

SJOKKMELDING: - Jeg får gåsehud når jeg hører dette. Det var jo på samme måte jeg mistet datteren min, sier alpinsjef Per Lund.
Hele Norges coronakart