NY REKORD: Karsten Warholm satte ny norsk rekord og slo verdenseliten på Bislett torsdag. Han og trener Leiv Olav Alnes deler samme forståelse som Marit Bjørgen om hva som er riktig trening. Foto: NTB Scanpix
NY REKORD: Karsten Warholm satte ny norsk rekord og slo verdenseliten på Bislett torsdag. Han og trener Leiv Olav Alnes deler samme forståelse som Marit Bjørgen om hva som er riktig trening. Foto: NTB ScanpixVis mer

Friidrett Karsten Warholm Bislett:

SJOKKLØPET: Fikk konkurrentene til å måpe. Brukte Marit Bjørgens hemmelighet

Karsten Warholm har trent seg til det.

DAGEN etter Karsten Warholms Bislett-eventyr er det bare for alle som er glad i stor idrett å nøste opp de trådene som i går kveld ble til enda et lysende norsk sportsidol. De fører deg rett tilbake til den aller største av de nasjonale sportsheltene; altså til Marit Bjørgen.

Nå har hverken Karsten etter trener Leif Olav Alnes lest igjennom Bjørgens treningsdagbok, men de deler den samme forståelsen av hva som er riktig trening:

  • At det du øver på helt konkret påvirker kraften i den posisjonen du konkurrerer i.

Eller som trener Alnes lakonisk sier:

- Det lønner seg å være i de rette posisjonene når du konkurrerer.

Noe så opplagt har tilsynelatende vært en hemmelighet for mange treningsmiljøer. Men det gjennomsyrer tenkningen på Olympiatoppen der Leif Olav Alnes jobber og der Marit Bjørgen til slutt fant seg selv. Og forteller mye om hvorfor Karsten Warholm holdt overkroppen så rank og flott gjennom hele rekordløpet, og aldri lot selv en årsfersk olympiamester komme helt innpå seg underveis til den for oss fabelaktige tida 48.25.

FOR da Marit etter fiaskoen i ski-VM 2009 bestemte seg for å overta kontrollen over sin egen trening, søkte hun støtte nettopp i dette sentrale fagmiljøet. Ved hjelp av trening og innspill fra Olympiatoppen ble Marit mer og mer bevisst på spesifisiteten i treningen; det at all jobbingen gjennom hver eneste økt lå nærmest mulig de arbeidskravene som gjelder akkurat når du konkurrerer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Der fikk hun god hjelp av kunnskapsrike Morten Bråten til å legge om den generelle styrketreninga til nye styrkeøvelser som understøttet langrenns spesifikke krav til balanse, koordinasjon og støttemuskulatur.

BJØRGENS suksess i Vancouver-OL vinteren etter ble ført videre av den klassisk spesialisten Martin Johnsrud Sundby da han i godt voksen alder ville lære seg å skøyte på mest mulig effektivt vis.

Hos Morten Bråten på Olympiatoppen begynte Martin med øvelser for å stå riktig, før de sammen systematisk bygget opp det treningsinnholdet som etter hvert også har gjort Sundby til en skøytespesialist. Når Martin hver vår setter sammen de nye detaljene som har gjort ham til en sikker verdenscupvinner, er den praktisk orienterte motorikkeksperten Bråten på plass i den innerste kretsen av rådgivere.

Så er det da også få om noen i langrenn som underveis i rennene er i stand til å holde de fartsriktige bevegelsene like stabilt som Marit Bjørgen og Martin Johnsrud Sundby. Den egenskapen er for begge nøkkelen til den imponerende rekken av topp resultater gjennom sesong etter sesong.

SÅNT blir ikke gjort i farta. Den ekstreme treningsmengden er et annet fellestrekk fra Karsten Warholms suksess til de to fremste skiløperne våre.

Der Marit Bjørgen og Martin Johnsrud Sundby underveis har løftet timeantallet for kvalitetstrening nesten gjennom taket for en utholdenhetsidrett, fortsetter Warholm og trener Leif Olav Alnes den samme tenkningen i en øvelse med konkurransetid på under minuttet. Gjennom vinteren og fram mot det internasjonale gjennombruddet under Diamond League på Bislett i går kveld, har de i utgangspunktet jobbet i 5 timers økter som ofte strekker seg opp 6 timer. Og noen dager blir til lett utrolige 7.

DET å bygge opp forutsetninger for å tåle ekstremt mye trening, er også en sentral del av det felles norske toppidrettsmiljøet. Her går tråden tilbake til Finn Aamodt og hans vektlegning av basistrening på 1990-tallet, samt alpinistenes bruk av Håvard Engell. Han kom med dans som en forsterkning av den motoriske styrketrening til alpint.

På samme vis jobbet Olaf Tufte tidlig med varianter av rolignende øvelser for å tåle et ekstremt høyt timeantall uten å riskere belastningssaker. Også der var valget av innholdet i disse lange øktene basert på kunnskapen om hva som rent fysisk egentlig skapte selve prestasjonen.

DET er sånn Karsten Warholm har bygget opp stabiliteten i løpingen sin, og på rekordtid lært seg å gjennomføre 400 meter hekk like fort som verdeseliten.

I går kveld pushet han den regjerende olympiamester Kerron Clement til en uvant feil i siste sving. Det klarer bare de som er trent for de aller største anledningene.

Som 48.25 på 400 meter med ti hekker i Diamond League på Bislett.