RALLY-HENNING: Henning Solberg har ambisjoner om å hevde seg i teten denne sesongen, hvor han satser på å kjøre en full VM-sesong i rally. Han hevder å ha på plass avtaler som sikrer en full VM-sesong. Foto: NTB Scanpix
RALLY-HENNING: Henning Solberg har ambisjoner om å hevde seg i teten denne sesongen, hvor han satser på å kjøre en full VM-sesong i rally. Han hevder å ha på plass avtaler som sikrer en full VM-sesong. Foto: NTB ScanpixVis mer

- Skal bevise at jeg er blant de beste

Henning Solberg (42) satser på full VM-sesong i rally.

(Dagbladet): Henning Solberg kjørte sin siste fulle sesong i WRC i 2011, men etter at han stilte opp i VM-runden i Wales i midten av november kjente han på at han slett ikke er ferdig med rallysporten.

Snarere var det en nytenning for sporten hvor han står med 118 VM-starter siden WRC-debuten i Sverige i 1998.

- Ikke ferdig Henning siste av totalt seks tredjeplasser i rally-VM var i Wales i 2011, men Spydeberg-mannen har ambisjoner om fortsatt å kjøre om kapp med de beste og raskeste førerne.

- Jeg føler meg slett ikke ferdig med rallysporten, og skal bevise at jeg er blant de beste førerne. Det er jeg nemlig, om det ikke blir for mye trøbbel med bilen, sier Henning Solberg til Dagbladet.

11. plass i Monte Carlo I sesongstarten i Monte Carlo endte han på 11. plass.

- Der sleit jeg fryktelig med dekkvalgene, med to pigg- og to slicksdekk samtidig. Det har jeg liten erfaring med, men det var lærerikt, sier han.

- Er du en like god rallyfører nå, som på ditt beste?

- Ja. Jeg tror jeg er enda bedre også. Jeg har mer erfaring og har blitt mer voksen. Jeg er iallfall ikke blitt noe dårligere, hevder Solberg.

Neste VM-runde er i Sverige 12.-15. februar. Der er Solberg mer på hjemmebane, i VM-sesongens eneste rene snøløp. Tre av fartsprøvene foregår også på norsk side av grensa.

20 millioner Nå er Solberg i England for å gjennomføre 150 kilometer med testing.

Inntil videre har han økonomien på plass til de to første VM-rundene, men Henning Solberg hevder at planen er å kjøre alle 13 VM-rundene i år.

Det går «om alle holder avtalene».

En full VM-sesong i rally koster fort opp mot 20 millioner kroner.

- Jeg har gode samarbeidspartnere, og i tillegg subsidierer teamet en del. Slik det ser ut nå får vi på plass alt til en full satsing hele sesongen. For jeg mener alvor med dette. Vi kjører et proft opplegg, og målsettingen er å sikte seg inn mot pallen sammenlagt, sier Henning Solberg til Dagbladet.

Venter på ny bil Lillebror Petter Solberg (40) ble tidenes første verdensmester i rallycross i fjor, og Henning stilte også opp i flere løp. I år er det rally for alle penga.

Ford har trukket seg ut av rally-VM som fabrikklag, men leverer fortsatt biler og motorer til samarbeidslag i rally. Henning kjører en Ford Fiesta RS - og tror at han vil være spesielt konkurransedyktig fra VM-runden i Portugal i midten av mai.

Da lanseres den nye og oppgraderte Ford'en, som Henning har «ordentlig tro på». 

- Jeg er sikker på at den er like rask som Volkswagen, og jeg gleder meg veldig til den kommer, sier han.

Kuttet ut godteri Men det er ikke bare bilen som skal funke i rally. Mannen bak rattet må også være i toppslag. En VM-runde i rally krever enormt fysisk og mentalt.

- Jeg har kuttet ut alt av godterier og brus og har fullt fokus på kosthold og trening.

Videre tror han at de nye reglene i rally også vil gjøre det langt mer spennende i toppen. Blant annet må VM-lederen starte først de to første dagene i neste VM-runde - og slik brøyte vei for de neste.

I tillegg er det ikke lov til å fore førerne med mellomtider underveis i fartsprøvene. Dermed kan man ikke på kjøre andre føreres tider, og slik også «safe» litt.

- Rally har de beste reglene i motorsport nå. Og det er det ikke bare jeg som mener. De nye reglene gjør det mer «fair» og spennende, sier Henning Solberg.