Skal slå rikingene

ARENDAL (Dagbladet): Han vant forrige VM-runde i offshore 1, men du har sikkert ikke hørt navnet hans likevel: Erik Kirkedelen (44) fra Kongsvinger.

- Jeg vil kjøre meg til suksess, ikke kjøpe meg suksess, sier Kirkedelen - med klar adresse til sine mer kjente landsmenn Bjørn Rune Gjelsten og Kjell Inge Røkke.

Den frittalende aksjespekulanten fra Lundersætra - midt i skogen mellom Kongsvinger og svenskegrensa - tok over Røkkes plass som pilot i den italienske båten «Jolly Motor» da Røkke foran årets sesong sa nei til videre satsing.

Men selv om han nå går i Røkkes fotspor - er Kirkedelens egen hverdag fjern fra Røkke og Gjelstens luksusliv:

Lite oppmerksomhet

- Mens de kan kjøpe det beste utstyret, reise på businessklasse og leie flotte steder for å være i fred når de er ute og reiser, har ikke vi råd til samme luksus. Jeg reiser på økonomiklasse og har ikke annet valg enn å bo sammen med teamet mitt.

Erik Kirkedelen:

«Jeg vil kjøre meg til suksess, ikke kjøpe meg suksess»

Vi andre må være best på det menneskelig plan, sier Erik Kirkedelen.

44-åringen innser at han aldri vil oppnå samme kjendisstatus. Sjøl da han vant sin første VM-seier - i tyske Travemünde for snart to uker siden - ble det knapt nevnt i norske aviser. All fokus var på rundkastet til Gjelstens «Spirit Of Norway».

- Må vinne mer

- For å få aksept er jeg bare nødt til å vinne mer enn dem. Og det skal jo ikke så mye til å vinne mer enn Røkke; som bare har én seier. I forhold til hvor mye penger Røkke har brukt på denne idretten, har han ikke oppnådd gode resultater, sier Kirkedelen.

Opp til Gjelsten er det litt lenger: Piloten i «Spirit Of Norway» har sju seirer i VM-løp, og ble i 1998 første nordmann som vant VM-tittelen sammenlagt.

Så langt i årets sesong har Kirkedelen like fullt hatt større uttelling enn Gjelsten:

Foran dagens skumsprøytende fartseldorado i Arendal ligger «Jolly Motor» som nummer tre i VM-sammendraget, mens Gjelsten og co-pilot Steve Curtis ennå ikke har kommet til mål i noen løp.

- Gjelsten har den beste co-piloten og det beste utstyret. Men han har også null poeng.

- Det viser at penger ikke betyr alt. Det er en større prestasjon for menigmann i gata å bli verdensmester enn for en som har mange hundre millioner i banken, sier Kirkedelen.

Målet for årets sesong er en plass på pallen sammenlagt.

- Det har selv ikke Røkke klart, til tross for hans lange rutine i dette gamet.

- Skal vinne VM

- Betyr det at du ikke vil anerkjenne tittelen om Gjelsten blir verdensmester i år?

- Joda, men det vil være en større prestasjon om jeg vinner. Derfor er mitt eneste mål hele tida å slå Gjelsten. Klarer jeg det, blir jeg til slutt verdensmester.

- Hvor lang tid gir du deg til å vinne VM-tittelen sammenlagt?

- Jeg gir meg ikke før jeg blir verdensmester. Og jeg ser meg ikke som en avdanket 50-åring i dette sirkuset. Det betyr at jeg har under seks år på meg til å vinne sammenlagt. Det skal jeg klare, lover Kirkedelen.

OVERTOK RØKKE-BÅTEN: Erik Kirkedelen er det ukjente norske bidraget i offshoresportens klasse 1. I år kjører han den italienske båten «Jally Motor», hvor han overtok som pilot etter Kjell Inge Røkke. Han er desperat etter suksess og ønsker å vise at det er mulig å vinne selv uten å være den rikeste i klassen.