FRATATT SJANSEN: Jakob Fuglsang lå lenge i god posisjon til å vinne torsdagens Tour de France-etappe. Håpet ble knust av en av arrangørens motorsykler. Foto: Eric Feferberg / Afp / NTB
FRATATT SJANSEN: Jakob Fuglsang lå lenge i god posisjon til å vinne torsdagens Tour de France-etappe. Håpet ble knust av en av arrangørens motorsykler. Foto: Eric Feferberg / Afp / NTBVis mer

Skandalesjåfør kastet ut av Tour de France

- Det er vanskelig å vurdere skyld, mener norsk passasjer.

SAINT-JEAN-DE-MAURIENNE (procycling.no): Romain Bardet vant den 18. etappen i Tour de France, men en annen situasjon overtok  mye av oppmerksomheten fra Frankrikes andre etappetriumf i touren.

En motorsykkel med TV2-fotografen Daniel Sannum Lauten som passasjer kjørte ned danske Jakob Fuglsang like før toppen av etappens tøffeste fjell.

• Les mer: Kjørt ned av motorsykkelen til norsk fotograf

Dansken var rasende etter episoden. Han mistet både sjansen til etappeseier og muligheten til å overta klatretrøya.

- Motorsyklisten skal være glad han ikke er i nærheten av meg nå, eller at jeg vet hvem han er, tordnet Astana-rytteren etter å ha kommet i mål til femteplass på etappen.

Danske BT fikk bekreftet fra arrangør ASO at den franske motorsykkelføreren kastes ut av Tour de France. Den uheldige franskmannen ba avisen beklage det inntrufne overfor Fuglsang.

- Er han OK? Si til ham at jeg er lei for det. Unnskyld, unnskyld, sa motorsyklisten.

- Fikk klarsignal
Til procycling.no forklarer den norske fotografen på motorsykkelen hvordan han opplevde uhellet. Han må nå fortsette arbeidet sitt i Tour de France-feltet med hjelp fra andre.

- Jeg og sjåføren sitter bak gruppa med Fuglsang og jobber med en annen reportasje. Han bestemte seg for å kjøre fram da det var rundt en kilometer til toppen. Det er logisk når nedkjøringen starter like etter, poengterer Daniel Sannum Lauten.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En video dansk TV 2 har postet på Twitter, viser at den samme motorsykkelføreren også var nær ved å treffe Cannondale Garmins Ryder Hesjedal bare noen sekunder i forveien.

- Han får klarsignal fra rittkommisæren, som sier at der bare er å kjøre på. Akkurat da sprekker den gruppa vi sitter bak litt opp. De kjører litt sikksakk og vi må komme oss mellom for å ta oss forbi. Sjåføren kjører så på høyre side og gir på rett fram. Han ser i høyrespeilet og foran svinger rytteren inn til høyre, beskriver fotografen.

Motorsykkelen treffer styret til Fuglsang og dansken deiser i bakken.   

- Sjåføren klarer så vidt å svinge unna. Jeg ser det til venstre i øyekroken at Fuglsang forsvinner ned. Det oppleves jo som dramatisk når vi hører at han går ned og folk roper rundt, erkjenner Lauten i samtale med procycling.no.

Han forteller at motorsyklisten forklarte seg for ASO etter etappen.   

- Vi forsvinner veldig kjapt framover. Litt etter får vi beskjed om å svinge ut i veikanten. Etter dette kjører vi i mål og sjåføren er selvfølgelig kjempefortvila. Han forstår at han kommer til å bli tatt ut av rittet og har skyldfølelse for det som skjedde. Motorsykler har ansvaret for å holde seg unna rytterne hele tiden, påpeker TV 2-medarbeideren.

- Små marginer  
Han synes det er vrient å fordele skyld for uhellet, ettersom rittkommisæren også ga klarsignal til å kjøre forbi rett i forkant.  

- Nei, det er vanskelig. Jeg har jobbet med Tour de France i en del år og det blir ofte litt kaos i feltet. Det er en del ganger jeg jeg har opplevd at man er nær ved å komme borti rytterne. Det skjer ganske ofte. Sjåføren er en av ASOs egne folk og har 5-6 års erfaring med dette. Det er små marginer som avgjør om det går bra eller galt.  

- Sjåføren må ta ansvar for det som skjedde, men jeg synes ikke dette er noe grovt. Det er vanskelig å vurdere. Det er mange lignende situasjoner i løpet av en etappe på seks timer, påpeker Daniel Sannum Lauten. 

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet www.procycling.no.