BESKYLDES FOR KOPIERING: Rottefella går til sak mot utstyrsgiganten Amer Sports. Administrerende direktør i Rottefella, Christer Johnsen (bildet), møtte i dag pressen.
Foto: Nina Hansen / Dagbladet
BESKYLDES FOR KOPIERING: Rottefella går til sak mot utstyrsgiganten Amer Sports. Administrerende direktør i Rottefella, Christer Johnsen (bildet), møtte i dag pressen. Foto: Nina Hansen / DagbladetVis mer

Ski-giganter barker sammen i retten. Full krangel om norsk oppfinnelse

Rottefella tar rettslige skritt mot gigant.

(Dagbladet): Rottefella har valgt å ta rettslige skritt mot Amer Sports, som eier kjente merker som Salomon og Atomic. Bakgrunnen er at de nylig lanserte produktet «Prolink» i det globale markedet.

Rottefella eier det patenterte bindingssystemet NNN. Salomon bruker bindingssystemet NSN. Det nye produktet «Prolink» vil kunne brukes i samsvar med bindingsystemet NNN.

Tidligere har alle som har gått på langrennsski med Salomon-støvler og Salomon-bindinger måtte velge bindingssystemet SNS. Det trenger du ikke nå, dersom du skaffer deg «Prolink».

Rottefella mener den nye produktet urettmessig kopierer Rottefella, og derfor bryter markedsføringsloven.

«Det er både egenskaper ved produktet, og hvordan produktet er presentert til markedet, som danner grunnlaget for Rottefellas standpunkt», skriver selskapet i en mail.
 
Ser ikke forskjell Rottefella innkalte til pressemøte i dag.

- Rettferdig konkurranse er fundamentet i langrennssporten. Faren for å ikke se forskjell på bindingene er svært stor, sier administrerende direktør i Rottefella, Christer Johnsen, til Dagbladet.

Rottefella går til rettslige skritt mot Amer Sports på to grunnlag: Immaterielle rettigheter, og at produktet strider mot markedsføringsloven.

«Prolink» ble lansert 1. januar, og Rottefella reagerer på måten produktet blir presentert på. Selskapet krever nå økonomisk erstatning. I tillegg tar de tydelig forbehold om stans av deler av salget til de nye bindingene til Amer Sports.

- Rottefella er glad for konkurranse i markedet, men ønsker fair play, sier Johnsen.

- Trenger tid Amer Sports Norge mottok beskjeden fra Rottefella i går.

- Det er riktig at vi mottok et brev fra Rottefella i går. Vårt svar er at det brevet må vi lese nøye. Det var et langt brev med mange påstander. Vi trenger tid på å forstå hva de mener, men vi er foreløpig rolige på innholdet, sier daglig leder i Amer Sports Norge, Simen Mørdre, til Dagbladet.

Mørdre er ikke overrasket over at Rottefella kom med en reaksjon.

- Vi har forventet at Rottefella ville ha en oppfatning av vårt nye bindingssystem. Utover det visste vi ikke hva de ville gjøre. Men vi forventet at de ville ha en mening om det. Og vi er deres viktigste konkurrent både lokalt og globalt på bindingsløsninger til langrenn, sier Mørdre.

Amer Sports har fått frist til førstkommende fredag med å svare. Det får Dagbladet opplyst av Rottefella.

Giganter Rottefella er et norsk selskap med røtter tilbake til 1927. Selskapet har omtrent 60 ansatte og omsatte i 2014 for omtrent 180 millioner kroner. Selskapet selger 70 prosent av skibindingene i verden, skriver E24. Den første rottefella-bindingen ble utviklet helt tilbake i 1927.

Amer Sports er på sin side en av verdens største sportsutstyrsprodusenter. Hovedkontoret til selskapet ligger i Helsinki. De har rundt 7630 ansatte, og omsetter for rundt 21 milliarder kroner.

NYTT PRODUKT: Amer Sports har lansert Prolink. Foto: Salomon
NYTT PRODUKT: Amer Sports har lansert Prolink. Foto: Salomon Vis mer