Skiforbundet tjener grovt på Dæhlie

Norges Skiforbund (NSF) håvet ifølge Bjørn Dæhlie inn en mergevinst på over sju millioner kroner fordi han og firmaet hans Bona Ratio Sport presset opp prisen på klesavtalen NSF inngikk med Swix høsten 1997.

Dæhlie og co. tapte kampen mot Swix den gangen. Men han mener Norges Skiforbund bør være takknemlige for innsatsen likevel.

- Vi presset opp prisen slik at den ble ti ganger høyere, sier han.

Ifølge Norges Telegrambyrå betalte Swix åtte millioner kroner for klesavtalen over fire sesonger for kombinertlandslaget og langrennslandslagene for menn og kvinner.

- Hadde vi fått avtalen, måtte vi tatt opp lån for å betale, sier Bjørn.

Vil sponse Norge

I går presenterte forretningsmann Dæhlie nye sponsoravtaler med Bulgarias og Canadas skiskytterlandslag. Fra før er firmaet hans, Bona Ratio Sport, utstyrsleverandør for USAs skilandslag.

Dessuten har Dæhlie private avtaler med Anita Moen, Elin Nilsen, Erling Jevne, Kristen Skjeldal og Krister Sørgård. Men Dæhlie sikter høyere. Sommeren 2001 starter nye forhandlingsrunder om utstyrsavtalen med Skiforbundet. Bjørn vil ta igjen for tapet i 1997.

- Jeg jobber for det, sier han.

- Flott med konkurranse, jubler Skiforbundets generalsekretær Bjørn-Ivar Carlsen.

Trolig må Dæhlie punge ut med minst ti millioner kroner for en fireårsavtale.

Må overtale sjefen

For to uker siden ble Dæhlies firma kjøpt opp av det sveitsisk-norske konsernet Odlo. Siden begynnelsen av 70-tallet har dette kleskonsernet brukt minimalt på sponsormarkedet.

Pengene har blitt spyttet inn i produktutvikling isteden. Derfor kan det bli vanskelig for Bjørn å overtale Odlo-sjef Odd Roar Lofterød til å satse på en dyr sponsoravtale med Norges Skiforbund.

- Odlo har råd til det. Dette handler om strategiske valg, sier Bjørn, som i dag reiser til Frankrike for å sekundere landslagsgutta under søndagens 76 kilometer lange v-cuprenn Transjurasienne.

- Bonustur fordi jeg har oppført meg pent i det siste, sier Bjørn, som mener Lasse Kjus kan lære litt av Bona Ratio Sports kommunikasjon med Skiforbundet.

- Han og folka rundt ham må være gode til å kommunisere med NSF. Det hjelper mye, sier han.