FLAGG-SJOKKK: Den britiske supermarkedkjeden Asda har lansert flagg du kan bruke som en kutte forut for sommerens VM i Brasil. Likheten til Ku Klux Klans rituelle antrekk er dessverre slående, men Asda står på sitt. Foto: NTB Scanpix
FLAGG-SJOKKK: Den britiske supermarkedkjeden Asda har lansert flagg du kan bruke som en kutte forut for sommerens VM i Brasil. Likheten til Ku Klux Klans rituelle antrekk er dessverre slående, men Asda står på sitt. Foto: NTB ScanpixVis mer

SkreKKKelig uheldig reklamestunt bare uker før fotball-VM

Skylder på den engelske sommeren.

(Dagbladet): Med bare 13 dager igjen til fotball-VM braker løs i Brasil, er det ikke fritt for at fotball-feberen er i ferd med å melde sin ankomst hos både noen og enhver.

Tradisjonen tro står England allerede på hodet med forhåpninger om at nasjonens representanter skal «hente fotballen hjem», og supporterutstyr går som varmt hvetebrød forut for landets åpningskamp mot Italia.

Men ikke alle effektene har falt i like god jord.

«Ser OKKK ut» Supermarkedkjeden Asda har nemlig lansert et engelsk flagg du kan trekke over deg som et annet plagg. Til tre pund (omlag 30 norske kroner) kan det virke som et røverkjøp, men det er inntil du får prøvd det på.

Flagget har nemlig ei hette. Ei hette av det i overkant spisse slaget. Det skal ikke veldig dyptgående historisk kunnskap til før man sitter igjen med et indre bilde av kuttekledde sørstats-amerikanere fra 1920-tallet samlet rundt et brennende kors. Ku Klux Klan (KKK), for de som sneik seg unna historietimene på ungdomsskolen.

Et bilde av en supporter som har gått til anskaffelse av nevnte flaggplagg går nå sin seiersgang på Twitter, og reaksjonene har ikke latt vente på seg.

- Ser OKKK ut for meg, sier én bruker, med dårlig skjult sarkastisk undertone.

- Ærlig talt, bryr ikke Asda seg om å se hvordan disse tingene ser ut når noen har de på seg? Sukk, sier en annen.

Argumenterer med været Twitteratets dom over det kontroversielle plagget har heller ikke gått Asda hus forbi, men de ser ingen grunn til å krype til korset.

- Vi vet at det er snakk på Twitter om flaggantrekket vårt, men det er bare et flagg med ei hette - verken mer eller mindre, sier en talsperson for supermarkedkjeden ifølge The Guardian.

Og det er ikke bare engelske fans som kan trekke i Asdas kutteprodukter. De vil også lage en brasiliansk versjon.

- Vi valgte å sette på ei hette på våre engelske og brasilianske flagg da man aldri vet hva slags vær man kan få her i Storbritannia. Vi vil at folk skal kunne støtte laget sitt uten å bli våte.

Bukseløst Reklamestuntene knyttet til et av verdens største idrettsarrangementer er naturligvis mange, og dermed er det heller ingen voldsom overraskelse at det er flere av dem som har slått feil.

I forkant av VM i 2006 i Tyskland, hadde den nederlandske øl-produsenten Bavaria laget kledelige oransje bukser som nederlenderne kunne ha på da de støttet sitt lag - være det seg fra tribunen eller på den lokale puben. Men etter hvert som tilskuerne strømmet til stadion for lagets første kamp mot Elfenbenskysten fikk de en sær og forholdsvis ubehagelig mottakelse av vaktene ved arenaen.

Problemet var ikke først og fremst at buksene var utstyrt med store gode lommer hvor man kunne lagre øl. Det er slikt tyskerne kan stille seg bak uten nevneverdige problemer. Men buksene hadde også logoen til Bavaria over brystet.

I henhold til FIFAs strenge reglement knyttet til sponsorer, var det ingen andre ølmerker enn det offisielle vm-ølet Budweiser som hadde lov til å reklamere inne på arenaen. Resultatet? Buksene måtte av og over 1000 nederlendere måtte se litt elskede «Oranje» slå Didier Drogba & co i bare underbuksa.

Ikke verdt å gi seg Men Bavaria ga seg ikke så lett. For fire år siden sendte de i stedet 36 modeller på kampen mellom Nederland og Danmark. Også denne gangen var de kledd i oransje, men i lårkorte kjoler til fordel for snekkerbukser.

Om det er grunnen til at vaktene slapp dem inn i utgangspunktet skal forbli usagt, men etter første omgang hadde FIFAs vaktapparat i alle fall kommet til hektene igjen, og kastet sporenstreks ut de kjolekledde.

IKKE VERDT Å GI SEG: Også i Sør Afrika forsøkte Bavaria seg med et reklamestunt, men etter at vaktenene kom til hektene fikk de kastet ut de 36 modellene i pausen. Foto: REUTERS/Michael Kooren/NTB Scanpix
IKKE VERDT Å GI SEG: Også i Sør Afrika forsøkte Bavaria seg med et reklamestunt, men etter at vaktenene kom til hektene fikk de kastet ut de 36 modellene i pausen. Foto: REUTERS/Michael Kooren/NTB Scanpix Vis mer

Så kan man selvsagt diskutere om Bavarias stunt var av de mislykkede slaget, eller om markedsavdelingen i selskapet oppnådde nøyaktig det de ønsket seg - gratis omtale.

Det er fort gjort å helle mot det siste. Og kanskje venter det en sommerbonus på den kreative produktsjefen til Asda også.