KUTTET STYGT: Fran Ventoso ble kuttet stygt av en skivebrems under Paris-Roubaix. Bildet er fra en urelatert velt i samme ritt. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)/skjermdump fra Fran Ventosos facebook-side.
KUTTET STYGT: Fran Ventoso ble kuttet stygt av en skivebrems under Paris-Roubaix. Bildet er fra en urelatert velt i samme ritt. FOTO: Tim de Waele (TDWSport.com)/skjermdump fra Fran Ventosos facebook-side.Vis mer

Skrekkskade stanser bruk av skivebremser

Rytternes interesseorganisasjon og UCIs utstyrspresident bekrefter.

(procycling.no): UCI kommer til å suspendere bruken av skivebremser i profesjonell landeveissykling, det bekrefter både CPA, rytternes egen interesseorganisasjon, og president i UCIs utstyrskommisjon, Harald Tiedemann Hansen, ovenfor procycling.no.

Dette skjer etter at Fran Ventoso i helgen ble maltraktert av en skivebrems under Paris-Roubaix.

- Vi har bedt om å suspendere testingen av skivebremser til UCI, og de vil trolig gjøre det, forteller pressesjef Laura Mora til procycling.no.

Harald Tiedemann Hansen bekrefter informasjonen, og sier at initiativet kommer fra UCI selv, etter hendelsen i helgen.

- Nå blir vi endelig hørt
CPA er svært fornøyd med suspensjonen.

- Vi har akkurat fått støtte fra utstyrskommisjonen. Vi har snakket om risikoen ved å bruke skivebremser i flere måneder og har sendt brev til UCI og organisatorene om å unngå slike risikoer. Nå blir vi endelig hørt.

De vil dog ikke stå i veien for å finne en løsning, men da må sikkerheten være på plass.

- Vi vil ikke stoppe progresjonen, men vi vil finne felles løsninger for introduksjonen av nye teknologier uten risiko for rytterne, og definitivt med deres involvering.

- Var det ingen som skjønte at de kan kutte og bli enorme kniver?
Ryktene om ulykken startet å virre på mikrobloggtjenesten Twitter søndag, om at Movistar-rytteren Fran Ventoso hadde blitt stygt skadet av en skivebrems under søndagens utgave av Paris-Roubaix.

Mandag postet Ventoso selv en oppdatering, hvor han skrev at han var på vei inn på operasjonsbordet for å få fikset kroppen sin, men hverken han selv eller Movistar bekreftet om ryktene stemte.

I dag, tirsdag, postet Ventoso et detaljert, åpent brev på sin egen facebook-konto, hvor han bekrefter hendelsen. I det utbroderende innlegget slakter han også UCIs avgjørelse om å legalisere skivebremser.

- Var det virkelig ingen som trodde ting som søndager ikke skulle skje? Virkelig ingen som trodde at de var farlige? Ingen som skjønte at de kan kutte og bli enorme kniver?, spør 33-åringen i innlegget.

Vedlagt har han også bilder fra rittet, før operasjonen og etter operasjonen. Under kneet til Ventoso kan det se ut som noen har gått løs med en kjøttøks, og det er en tydelig og stor flenge på tvers av foten. Bildene ser du ute til høyre.

- Skulle aldri vært tillatt slik de er nå
Da legaliseringen av skivebremser ble snakket om i fjor høst var det sjeldent i positive ordelag. Flere ryttere reagerte og forstod lite av UCIs avgjørelse. Profiler som David Millar og Philippe Gilbert stod frem og stilte spørsmålstegn ved tillatelsen.

CPA, syklistenes egen interesseorganisasjon ytret også bekymring over avgjørelsen.

— Det er umulig å teste nye teknologier i ritt som WorldTouren, hvor ryttere kriger helt til siste slutt for enten å vinne eller holde posisjonen i feltet. Hva kommer til å skje når det blir en bråstopp i en gruppe hvor rytterne har ulike bremsesystem? Helt klart en velt, sa CPA-formann Gianni Bugno den gang.

LES OGSÅ: - Det vil skje en stygg ulykke og bli forbudt

I Ventosos innlegg forteller han først litt om sin egen bakgrunn som sykkelrytter, og hvordan den tekniske utviklingen har vært under hans karriere. Spanjolen har vært profesjonell i 13 år og har syklet i snart 30 år. Han forteller om utviklingen fra aluminium til karbon, fra mekanisk til elektrisk giring. Alt har ikke vært like suksessfullt, eller velkomment på det tidspunktet, men mye har gått seg til med tiden.

Deretter vinkler han seg mot skivebremser, og deres inntreden i profesjonell sykling. Han bedyrer at han har forståelse for de som vil nye fordelen skivebremser utgjør, men at de ikke har noe hjem i profesjonell sykling.

Han forteller at han faktisk ikke faller i Paris-Roubaix, men beinet hans bare toucher enden av sykkelen hans, og han fortsetter å sykle.

- Men kort tid etter så ser jeg på beinet. Jeg har ikke vondt, det er ikke mye blod som dekker den, men jeg kan klart og tydelig se en del av periosteum ("endannende bindevevslag som kler alle knokkeloverflater, med unntak av leddflatene, og tjener som feste for muskulaturen og leddbåndene", ifølge SML). Jeg går av sykkelen, kaster meg selv mot gresset på høyresiden av veien, og dekker til fjeset mitt i sjokk og vantro, og begynner å følge meg dårlig.

- Skivebremser skulle ALDRI vært tillatt i feltet, i alle fall ikke slik vi kjenner dem i dag. Jeg har aldri møtt en rytter som har gått tom for bremsekraft på tradisjonelle bremser. Jeg har aldri kjent noen som ikke har sklidd når du bremser med all kraften du har, uansett om det er tradisjonelle bremser eller skivebremser. Så: hvorfor bruke dem?

- Vi har makten til å velge, og vi burde ta et valg!
Ventoso forteller at sykebilen han ble plukket opp av også plukket opp Etixx-QuickStep-rytter Nikolas Maes, som hadde vært utsatt for det samme.

- Maes ble også kuttet av en av de 32 diskene. Et spørsmål som umiddelbart peker seg ut er: hva vil skje når vi har 396 disker i et ritt, med 198 ryttere som kjemper innbitt for posisjonene?

Han mener nå det er på tide at noen tar skikkelig tak i saken, og påpeker at rytterne selv har makten til å velge.

- Alt dette skjer fordi internasjonale rytteres organisasjon, CPA, nasjonale rytterorganisasjoner, internasjonale og nasjonale forbund, lag, og ikke minst, oss selv- rytterne, profesjonelle ryttere - gjør ingenting. Vi tenker alltid at det ikke er noe problem så lenge det ikke skjer med oss selv. Vi venter alltid på at forferdelige ting skal skje før vi gjør noe.

- Vi kan ikke glemme at vi har makten til å ta et valg, og vi burde ta det valget. Skivebremser produserer kutt. Denne gangen var det meg, i morgen kan det være mer seriøst og skje med noen andre, konkluderer han.

- De lo av meg da jeg spurte om risikoene
Da procycling.no i fjor snakket med det britiske sykkelmagasinet Cycling Weeklys utstyrsekpsert, Oliver Bridgewood, var han svært skeptisk til innføringen.

- De [bremsene] kan kutte inn i folk bakfra. Hvis man ser tilbake på årets Tour og krasjene der, hvis man har en slik krasj vil noen bli kuttet. Det vil være et mirakel hvis noen ikke ble det, fortalte han.

I dag snakket procycling.no igjen med den britiske sykkeljournalisten, som forteller at naiviteten har vært stor til skivebremser, også blant utstyrsekspertene.

- Jeg var på lanseringen for den nye Merida Scultura skivebrems-sykkelen to dager før Paris-Roubaix. Under en spørsmål og svar-seanse ytret jeg mine bekymringer omkring faren for kutt og mange fnøys bare av det jeg sa. Folk svarte sarkastisk at kjededrev og eiker også er farlige, og derfor burde bli forbudt. Dog er de langt mindre farlig.

Han forklarer at den store forskjellen er at en disk beveger seg i ett med hjulet, og dermed blir som en ljå når den spinner. Drevene stopper når du slutter å trå, og er gjerne beskyttet av både kranken eller rytterens fot. En skivebrems er langt mer eksponert.

Han mener UCI bør se til motorsporten for en løsning.

- UCI må se på beskyttende covre for diskene. Som de har på motorsykler.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!
 

Lik Dagbladet Sport på Facebook