MISLYKKET PR-TUR:  Qatar hadde invitert internasjonal presse til å se hvor bra forholdene er blitt for gjestearbeiderne i landet. Det endte med en arrestasjon av et BBC-team og ny oppmerksomhet om slavearbeidet på VM-anleggene. FOTO: AP/Maya Alleruzzo.
MISLYKKET PR-TUR: Qatar hadde invitert internasjonal presse til å se hvor bra forholdene er blitt for gjestearbeiderne i landet. Det endte med en arrestasjon av et BBC-team og ny oppmerksomhet om slavearbeidet på VM-anleggene. FOTO: AP/Maya Alleruzzo.Vis mer

Skvis en sponsor i dag!

Er det ok for Coca Cola, McDonald's og oss at 62 arbeidere dør for hver eneste VM-kamp?

SIST helg ble BBCs Midt Østen-korrespondent Mark Lobel og hans TV-team fengslet i Qatar. Han var invitert av et av PR-selskapene til  VM-arrangørene 2022 for å pynte litt på bildet av lille, bortskjemte Qatar som en versting på det globale arbeidsmarkedet, men valgte i tillegg å sjekke forholdene for noen av landets  nær 2 millioner fremmedarbeidere bak fasaden. Der er det; som vi tilskuerne begynner å forstå, ganske så motbydelig.

Slaveri er alltid det, men vil noen av verdens sterkeste merkenavn som Visa, McDonald's, Coca Cola og Adidas stå som sponsorer av et mesterskap der kampene spilles på baner bygget på usminket utbytting?

SAMMEN med resten av hovedsponsorene til VM 2022 får selskapene nå sjansen til å svare. Spørsmålet er sendt fra den australske bedriftslederen Jamie Fuller i aksjonen "NewFIFANow". Fuller leder firmaet SKINS som selger helseprodukter til trening, og har i flere år profilert sponsorenes etiske ansvar. På det viset var han sentral i den vellykkete kampanjen for å få mer trykk i kampen mot doping gjennom skiftet av president i det internasjonale sykkelforbundet.

Nå er det styringen av fotballsporten som skal endres, og da gjelder det å sette inn støtet midt i maktgrunnlaget. Mot sponsorene altså.

DEN økonomiske styrken til det internasjonale Fotballforbundet (FIFA) er formidabel. For et par uker siden sendte bevegelsen ut en finansrapport der den meldte om et overskudd for 2014 på ca. 1,1 milliarder kroner og et samlet pengefond på rundt 12 milliarder kroner.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Dette fondet har økt i takt med veksten i TV -og sponsorinntekter. TV-rettighetene står nå for 43% av inntektene og sponsorene for 29% av organisasjonens totale inntekter, og begge disse postene er knyttet tett sammen:

•• Fotballens rykte er det egentlige grunnlaget for sportens historiske rikdom.

Det gjør sponsorenes reaksjon på slavearbeidet i Qatar desto viktigere.

FORELØPIG sier de minst mulig:

 ØNSKEBILDET:  Dette var pressematerialet om fornøyde VM-arbeidere som myndighetene leverte på PR-turen for internasjonale medier. Virkeligheten er litt annerledes. Mer enn 1 000 gjestearbeidere har omkommet under byggingen av VM-anleggene i Qatar. FOTO: AP Photo/Maya Alleruzzo.
ØNSKEBILDET: Dette var pressematerialet om fornøyde VM-arbeidere som myndighetene leverte på PR-turen for internasjonale medier. Virkeligheten er litt annerledes. Mer enn 1 000 gjestearbeidere har omkommet under byggingen av VM-anleggene i Qatar. FOTO: AP Photo/Maya Alleruzzo. Vis mer

- Vi sponser ingen organisasjon; vi sponser en sport, sa Coca Colas toppsjef Muhtar Kent på en pressekonferanse nylig, og la til at FIFA så ut til å lære av feil.

Det er riktig i den forstand at det internasjonale kravet om å bedre forholdene for gjestearbeiderne på VM-anleggene i Qatar til slutt fikk FIFA-president Joseph Blatter til å ta opp spørsmålet med Qatars leder Sheikh Tamim. Da hadde Blatter bare noen måneder tidligere understreket at fotballen ikke hadde noe ansvar for sikkerheten til de arbeiderne som bygget VM-anleggene. Presset fikk ham til å endre mening; eller i det minst taktikk.

DET er det samme presset som "NewFIFANow" sammen med den internasjonale arbeiderorganisasjonen ILO forsøker å bygge opp mot VM-sponsorene, og det er mye penger på spill. Markedsrettighetene for siste VM i Brasil ble til slutt omsatt for 1,6 milliarder usd; altså over 11 milliarder kroner. Det var en økning på mer enn 2 milliarder fra VM 2010 i Sør-Afrika, og viser denne turneringens stadig høyere kommersielle verdi.

Men hva med verdien til de arbeiderne som bygger VM-anleggene:

-  De er nektet grunnleggende menneskerettigheter og vanlig verdighet som du og jeg og alle de vi ansetter, tar som gitt. Dette skjer uten at FIFA viser noe ansvar, sa Jamie Fuller da han i går viste fram brevet som "NewFIFANow" har sendt  lederne i FIFAs åtte hovedsponsorer.

EGENTLIG er brevet sendt til oss. Til slutt er det forbrukerne som blåser opp fotballøkonomien, og som tillater at tilskuerne under VM 2022 går inn i fantastiske vakre anlegg dels bygget på slavearbeid.

De internasjonale gruppene som jobber mot dette slaveriet har estimert at antall døde VM-arbeidere under de nåværende forholdene kommer opp i fire tusen før turneringen starter om sju år. Det betyr makabre 62 døde for hver eneste av de 64 VM-kampene i Qatar.

Er det virkelig akseptabelt for Coca Cola, McDonald's og oss?

FOTNOTE: Omtrent 90% av Qatars befolkning på 2,2 millioner er gjestearbeidere. De kommer hovedsakelig fra Nepal, India og Filippinene, og er ofte bundet til arbeidsgiveren gjennom et tilnærmet slavesystem; det såkalte "kafala-systemet". For disse er dødeligheten svært høy i byggebransjen. Det skyldes dårlig sikkerhet og ekstrem varme. Myndighetene fører ingen pålitelig statistikk over disse dødsfallene. Internasjonale rapporter estimerer antall døde bygningsarbeidere på VM-anleggene til opp mot tusen.

IMPORT FRA NEPAL: Her trener nepaleseren Om Kumar Chaudhary hjemme før han skal dra til  konstruksjonsarbeid i Qatar. Han er en av 400 000 landsmenn som drar den veien. FOTO: EPA/Narendra Shrestha.
IMPORT FRA NEPAL: Her trener nepaleseren Om Kumar Chaudhary hjemme før han skal dra til konstruksjonsarbeid i Qatar. Han er en av 400 000 landsmenn som drar den veien. FOTO: EPA/Narendra Shrestha. Vis mer