VIL IKKE DANSE PÅ ANDRES GRAVER: Men Jonathan Vaughters mener Sky på egenhånd har endret spillereglene innenfor sykkelsporten med sine oppblåste budsjetter. FOTO: Tim De Waele/Getty Images
VIL IKKE DANSE PÅ ANDRES GRAVER: Men Jonathan Vaughters mener Sky på egenhånd har endret spillereglene innenfor sykkelsporten med sine oppblåste budsjetter. FOTO: Tim De Waele/Getty ImagesVis mer

Skylder på Sky for sponsortørke i sykkelsporten

Jonathan Vaughters mener sporten nå må finne seg selv.

(procycling.no): 34 millioner pund (over 360 millioner norske kroner) har vært budsjettet til Sky de sista åra, omtrent dobbelt så mye som mange av de andre WorldTour-lagene har å rutte med.

Onsdagens beskjed om at Sky stanser sykkelsponsingen i laget, var nedslående i sin form - men ’Argyle-sjefen’ Jonathan Vaughters tror likevel det vil komme noe godt ut av endringen.

Siden oppstarten i 2010 har Skys budsjett økt fra mer moderate 14,6 millioner pund i oppstartsåret, til 34,5 millioner pund i 2017. Dette ifølge tall fra The Inner Ring.

Med disse pengene har det britiske laget sikret seg de beste rytterne, de beste hjelperytterne, det beste støttepparatet, lagbussen og så videre, og så videre.

Gir Sky skylda

Vaughters, som har styrt laget vi i dag kjenner som EF Education Frist-Drapac siden 2007, har selv opplevd at flere sponsorater har glippet mellom fingrene hans.

Amerikaneren mener at Team Skys ruvende, økonomiske posisjon har gjort sponsorjakten enda vanskeligere.

- Skys dominans var hovedgrunnen til at du ikke så nye sponsorer ankomme sykkelsporten. Hvis en annen sponsor sier: - Hei, vi har 15 millioner pund å bruke, kan vi da vinne Tour de France? Så er svaret på det: - Nei, fordi det er et lag med over 30 millioner pund som knuser alle, sier Vaughters til The Guardian.

Han forteller at satsingen hans hadde et budsjett på 12,7 millioner pund (snaue 135 millioner kroner) i 2017. Foran 2018 trodde Vaughters han hadde en ny sponsor på gaffelen (medieselskapet Oath) før den forsvangt - så ble i stedet den svenske språkreiseoperatøren EF redningen i 12. time.

Har endret spillereglene

Den tidligere US Postal og Crédit Agricole-rytteren håper nå at sponsoratene innenfor sykkelsporten vil gi sitt utslag i et sunnere konkurranseforhold, dersom Dave Brailsford ikke skulle ende opp med å trekke en ny melkeku ut av ermet.

- Du kan se på dette som en slags oppvekking. Vi trenger et system der lagene får garantier for sin rettmessige plass i topprittene, slik at du kan bygge opp egenkapital. Akkurat nå er det egentlig ikke verdt noen ting å eie et sykkellag. Det er når man innser slike ting at man forstår hvor viktig det er å endre modellen, sier Vaughters i et intervju med Press Association Sport.

På Twitter poengterte Vaughters at han selv ble hånet av Brailsford da laget hans slet med å finne ny sponsor i fjor høst, men at han ikke ville benytte seg av sjansen til å ´danse på graven deres’ nå.

Han lar det likevel skinne igjennom at han synes inntoget av det britiske superlaget har endret sporten mer enn han er komfortabel med de siste åra.

- Det er aldri bra når et lag forlater sykkelsporten, men Team Sky brukte dobbelt så mye penger som det neste laget på lista. Andre sponsorer som kunne ha vært interessert for å komme inn i 15-20 millioner pund sjiktet, ble psyket ut - fordi man uansett ikke hadde fått det mestvinnende laget. Sky endret den delen av idretten vår på egenhånd, og det har ikke vært bra for business i det hele tatt.

- Brailsford vet ikke hva lavbudsjett er

Hvordan lagene skal tjene penger i framtida, er det store spørsmålet WorldTour-lagene, UCI, Velon, CPA og de andre interesseorganisasjonene rundt sykkelsport er nødt til å finne ut av.

Selv Sky sliter med å finne inntekter innenfor dagens modell. Tall cyclist.co.uk har hentet inn viser at så sent som i 2013 kom 93 prosent av lagets inntekter fra sponsoratet.

Nøkkelen for en idrett som verken har inntekter fra billettsalg eller overvettes salg av supportereffekter, blir å skaffe seg en større andel av kaka fra TV-rettighetene. Der man innenfor fotballverdenen får milliarder kastet etter seg både i Premier League og Champions League, så sitter sykkelsjefene fremdeles igjen med smuler.

Kommentar: «Hvorfor ikke starte med en telefon til Oleg Tinkov?»

Dette er også et moment som har gitt Sky posisjonen de har hatt de siste årene, ettersom konkurrentene ikke klarer å skrape sammen stort sett mer penger enn de respektive sponsoratene rommer.

- Jeg tror ikke Dave (Brailsford) engang vet hvordan man drifter et lag med lavbudsjett, og om han visste det, hadde han ikke styrt det dominerende laget. Fram til nå har han kunnet selge inn en sikker Tour de France-triumf til sponsorene. For å fortsette med det, trenger han nok en gullavtale. Slik jeg vurderer det er han nødt til å finne en blåkopi for Sky-sponsoratet, hvis ikke er laget ferdig.

Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no!