RASKERE BILER: Sebastian Vettel og Ferrari vant den første VM-runden i Melbourne, men ikke alle liker utviklingen med stadig raskere biler. Foto: NTB Scanpix
RASKERE BILER: Sebastian Vettel og Ferrari vant den første VM-runden i Melbourne, men ikke alle liker utviklingen med stadig raskere biler. Foto: NTB ScanpixVis mer

Formel 1-biler raskere:

Slakter den nye trenden: - Det er en gigatabbe

Mener stadig raskere biler går utover underholdningen i Formel 1.

(Dagbladet): Sebastian Vettel og Ferrari vant Formel 1-åpningen i Australia med en genistrek, etter at Lewis Hamilton (Mercedes) lenge var i ledelse.

Årets sesongstart viser også at bilene har en enorm toppfart, der Hamilton satte banerekord i Melbourne på kvalifiseringen. Foran 2017-sesongen var det en liten revolusjon innen Formel 1 der bilene ble raskere og bredere.

Og trenden fortsetter.

Forrige sesong ble det satt flere banerekorder, men ikke alle jubler for trenden med stadig raskere biler.

- Det er en gigatabbe, sier Viasats motorsportekspert Atle Gulbrandsen til Dagbladet.

Kommentatoren mener at farten går utover underholdningen i løpene. At bilene jakter raskere rundetider med 4–5 sekunder, gjør at det blir mindre action og spenning underveis der førerne kniver om plasseringer, mener Gulbrandsen.

- Det var store endringer i fjor, og mindre endringer i år. Bilene har fått bredere dekk og større vinger. Bilene er gjort mer aerodynamiske og raskere. Personlig synes jeg det er en tabbe. Jo mer aerodynamisk og «downforce», jo vanskeligere er det å gjøre forbikjøringer. Det går utover underholdningen og spenningen, sier Viasat-kommentatoren.

Regjerende verdensmester Lewis Hamilton har også vært skeptisk til utviklingen.

- At det er vanskeligere å gjøre forbikjøringer, gjør det verre for fansen, sa Hamilton til BBC i fjor.

Enda raskere

I et nytt intervju forteller han at han merker endringer fra 2017- til 2018-bilene.

- Det er en evolusjon fra fjorårets biler, og vi har fått bedre dekk. Det føles definitivt som bilen er ennå raskere, sier Hamilton, ifølge Motorsport.com.

VANT: Ferraris Sebastian Vettel. Foto: REUTERS/Brandon Malone
VANT: Ferraris Sebastian Vettel. Foto: REUTERS/Brandon Malone Vis mer

Gulbrandsen forteller:

- Jeg har prøvd å finne ut hvorfor det er blitt sånn, at noen stadig ønsker raskere biler. Dette kommer ikke til å bli bra i lengden … Om en bil kjører på 1:30 eller 1:35 har ingenting å si for publikum, som heller ønsker spenning. Det er viktigere med et jevnt race, enn at bilene går fort og ingen kan kjøre forbi hverandre, sier Gulbrandsen.

Formel 1-åpningen i Australia vil bli husket for Ferraris genistrek som sikret seieren, der Vettel kjørte i depotet da en (virtuell) sikkerhetsbil var på banen. Det betyr i praksis redusert fart for alle bilene – og dermed tapte Vettel mindre på å bytte hjul enn det Hamilton gjorde. Det ga Vettel en klar fordel mot Hamilton, som begge knivet om ledelsen.

Smart trekk

Hamilton lå an til å vinne VM-runden før den spesielle situasjonen oppsto, som følge av at Haas-teamet dummet seg ut og begge bilene ble tatt ut av løpet fordi hjulene ikke var skikkelig sikret. ​

Hamilton hadde på det tidspunktet allerede vært inne i depotet for å skifte dekk, og Mercedes-laget så ut til å ha full kontroll.

Briten ble derfor overrasket da han plutselig så Vettel komme ut foran etter depotet.

- Hva var det som akkurat skjedde? Var det min feil? spurte en forvirret Hamilton lagledelsen over radioen etter episoden.

- Vi trodde forspranget var trygt, men noe er tydeligvis feil, lød svaret.

-Flaks

Vettel innrømmet etterpå at han var heldig.

- Vi hadde selvfølgelig litt flaks i dag. Lewis kjørte en fantastisk kvalifisering lørdag og fortjente beste startspor. Han kjørte også et godt løp og så ut til å ha kontroll, sier Vettel.

- Jeg ba om at vi skulle få en episode slik at sikkerhetsbilen måtte inn på banen. Plutselig stoppet Haas-bilen i sving nummer to. Da var jeg full av adrenalin, sier Vettel.

Neste Formel 1-runde kjøres i Bahrain 8. april.

Fakta: Formel 1 i Melbourne, 58 runder a 307,574 km:

1) Sebastian Vettel, Tyskland (Ferrari) 1.29.33,283 timer, 2) Lewis Hamilton, Storbritannia (Mercedes) 0.05,036 min. bak, 3) Kimi Räikkönen, Finland (Ferrari) 0.06,309, 4) Daniel Ricciardo, Australia (Red Bull) 0.07,069, 5) Fernando Alonso, Spania (McLaren) 0.27,886, 6) Max Verstappen, Nederland (Red Bull) 0.28,945.

Pole position: Hamilton 1.21,164.

Raskeste runde: Ricciardo 1.25,945.