(Dagbladet): Sebastian Vettel og Ferrari vant Formel 1-åpningen i Australia med en genistrek, etter at Lewis Hamilton (Mercedes) lenge var i ledelse.
Årets sesongstart viser også at bilene har en enorm toppfart, der Hamilton satte banerekord i Melbourne på kvalifiseringen. Foran 2017-sesongen var det en liten revolusjon innen Formel 1 der bilene ble raskere og bredere.
Og trenden fortsetter.
Forrige sesong ble det satt flere banerekorder, men ikke alle jubler for trenden med stadig raskere biler.
- Det er en gigatabbe, sier Viasats motorsportekspert Atle Gulbrandsen til Dagbladet.
Kommentatoren mener at farten går utover underholdningen i løpene. At bilene jakter raskere rundetider med 4–5 sekunder, gjør at det blir mindre action og spenning underveis der førerne kniver om plasseringer, mener Gulbrandsen.
- Det var store endringer i fjor, og mindre endringer i år. Bilene har fått bredere dekk og større vinger. Bilene er gjort mer aerodynamiske og raskere. Personlig synes jeg det er en tabbe. Jo mer aerodynamisk og «downforce», jo vanskeligere er det å gjøre forbikjøringer. Det går utover underholdningen og spenningen, sier Viasat-kommentatoren.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger