BYTTER UT COCA COLA: NBAs Adam Silver under en pressekonferanse i forbindelse med samarabeidet mellom NBA og PepsiCo. Foto: Alex Goodlett/Getty Images/AFP/NTB Scanpix
BYTTER UT COCA COLA: NBAs Adam Silver under en pressekonferanse i forbindelse med samarabeidet mellom NBA og PepsiCo. Foto: Alex Goodlett/Getty Images/AFP/NTB ScanpixVis mer

Slam dunk: Coca Cola byttes ut med Pepsi etter 28 år

Nytt stikk mot rivalen.

(Dagbladet): «Krigen» mellom de to brusgigantene Pepsi og Coca Cola har vært vedvarende siden 1980-tallet.

Selskapet PepsiCo har de siste årene siktet seg inn på sportsmarkedet i USA, og nå har leskedrikkgiganten tatt et solid stikk mot sin røde rival.

For Coca Colas sponsing av USAs basketball-liga NBA er over etter 28 års samarbeid. PepsiCo har nå overtatt stafettpinnen, melder blant andre Business Insider.

Det er den populære leskedrikken Mountain Dew som skal bli promotert i størst grad. Men selskapet vil også reklamere for andre drikke- og matprodukter.

Mye verdt Det har ikke kommet noen offisielle tall på hvor mye avtalen er verdt, men avtalen med PepsiCo skal være verdt mer enn det Coca Cola betalte under den forrige avtalen med NBA.

Avtalen vil bli offentliggjort i løpet av dagen i USA.

Det var hele 18 millioner mennesker som så tittelkampen i NBA forrige sesong. Disse vil nå mest sannsynlig forbinde basketball med Pepsi i stedet for Coca Cola.

Fortsatt fan I en pressmelding skriver en talsperson for Coca Cola at selskapet fortsatt er fan av NBA og at de vil fortsette å ha en sterk tilstedeværelse i basketballkulturen gjennom private sponsoravtaler med kjente basketballspillere.

«Vi kommer også fortsatt til å være synlige gjennom forhold med individuelle klubber», skriver talspersonen i meldingen.