Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Slapp med skrekken

En rallyvakt slapp utrolig nok unna med kuttskader da en bremseløs Petter Solberg måtte styre i fjellveggen i Rally Monte Carlo i går.

MONTE CARLO (Dagbladet): Halvannen kilometer før mål på rallyets første fartsprøve skjer det fatale for Petter Solberg og kartleser Phil Mills. Etter en 150 meter lang nedoverbakke i sjette gir, svikter bremsene like før en venstresving. Petter Solberg har valget mellom stupet til venstre eller fjellveggen til høyre - med tilskuere i veikanten.

-  Jeg hadde ikke tid til å tenke. Alt skjedde så fort. Jeg fikk nappet litt i håndbrekket og prøvde å gå inn litt sideveis mot fjellveggen, forteller Subaru-føreren.

Publikum kommer seg unna, men en rallyvakt har ingen steder å springe. Kartleser Mills inntar krasjposisjon. TV-bildene viser at rallyvakten kryper sammen idet Subaruen smeller ut av veien.

-  No brakes, roper Petter Solberg over radioen.

-  No brakes. Jesus! svarer kartleser Mills.

Solberg får en smell i nakken i sammenstøtet. Rallyvakten unngår heldigvis den 1230 kilo tunge Subaruen. Og slipper billig unna med et kutt i hånda da han tar seg for på grusen.

-  Han ble lettere skadet, og sendt til sykehus for en sjekk. Men er tilbake på jobb i morgen (lørdag), sier Rally Monte Carlos sikkerhetssjef Robert Scarlot til Dagbladet.

Mills kritisk

Petter Solberg priser seg lykkelig over at det ikke gikk verre da Dagbladet etter siste service i 18.30-tida i går kveld forteller ham at vakten måtte en tur på sykehuset. Tidligere på dagen fikk Solberg og Mills via radio forsikret seg om at ingen var alvorlig skadd.

-  Fy faen. Det var nærme. Her må en være forsiktig. Jeg er bare glad det gikk godt, sier Solberg til Dagbladet.

Bare en gang tidligere har østfoldingen opplevd noe liknende. I Argentina i 2000. Også den gang endte det godt.

-  Det er det verste som har skjedd. Krasjen i Tyskland var fæl (i fjor totalkrasjet Solberg bilen i en betongvegg i 150 km/t.red.anm). Men her var det andre involvert, kommenterte en småskjelven Petter da han kom inn til første service etter uhellet i går morges.

Ikke oppmerket

På stedet der Solberg og Mills krasjet, er det ingen oppmerkede publikumsområder. Phil Mills er kritisk til at tilskuere og rallyvakten sto i akkurat den svingen.

-  Det var ikke veldig hyggelig. Men hva gjør du når du mister bremsene hundre prosent, sier Mills til Dagbladet.

-  Burde tilskuerne stått en annen plass?

-  Du står ikke på utsiden av veien på en slik plass. Hvis jeg hadde vært tilskuer, så hadde jeg stått på lenger oppe, sier Mills en smule sarkastisk.

Hjelp med privatfly

Morgenkrasjet kostet Solberg 20 sekunder. Dermed ble han jagende bak suverene Sébastien Loeb og hans Citroën-kollega Francois Duval på første dag av Rally Monte Carlo.

Etter tredje prøve, der bremsene sviktet igjen, lå han på en 6. plass - minuttet bak fjorårets verdensmester. Subaru-teamet fikk redusert problemet noe før gårsdagens siste prøve. Der innhentet Petter Solberg både Fords Toni Gardemeister og Peugeots Markko Märtin i sammendraget.

Og nå får han flybåren støtte i kampen mot Marcus Grönholm om tredjeplassen (26 sek. bak). Privatflyet til styrtrike David Richards, Prodrive-sjefen som driver Subaru-teamet, fløy i går kveld fra England med nye bremsedeler til Petter Solbergs Subaru.

-  Hvis vi får det til å fungere, så skal vi være med på å kjempe om pallplass, mener Solberg.

<B>ETTER BREMSESVIKT:</B> Petter Solberg og kartleser Phil Mills i aksjon på tredje fartsprøve i Rally Monte Carlo fredag.