Slik blir du enkelt mer aktiv

Sju råd på Verdens Aktivtetsdag.

«Fysisk aktivitet for alle» er tema for årets Aktivitetsdag. Det var Moder Gro som i 2003 innførte dagen. Velmente råd fra bekymrede mødre er ikke alltid like fristende å etterleve, men å sette seg på bakbeina kan siden få deg til å svelge både kameler og sure eplebiter.

- Verdens aktivitetsdag og årets tema «Fysisk aktivitet for alle» er en fin anledning å løfte frem det gode arbeidet som gjøres med å få befolkingen i økt fysisk aktivitet rundt om i landet. Samtidlig vil en kunne se hva vi kan gjøre bedre slik at alle har muligheten til daglig fysisk aktivitet, sier Henriette Øien, direktør ved avdeling fysisk aktivitet i Helsedirektoratet.

Hun mener årets tema passer godt inn i det pågående arbeidet med handlingsplanen «Sammen for fysisk aktivitet». Her jobber åtte departement med å legge til rette for at hele befolkningen skal ha mulighet for å være mer fysisk aktive.

Diabetes og hjerte- og karsykdommer truer som mørke skyer på himmelen, så hvorfor ikke heller sykle inn i herlige godværsskyer?

Det koster ingenting, men du får mye igjen.

Kroppen er sparegrisen

Du skal til jobben, barnehagen, butikken, en kaféavtale her og et foreldremøte der. Tid til å trene er det bare å glemme. Men uansett skal du jo frem og tilbake.

La den fysiske aktiviteten gli umerkelig inn i livet ditt, og kombiner aktiviteten med det daglige bevegelsesmønsteret. Ved å sykle eller gå blir treningen en naturlig del av hverdagen.

PÅ TO HJUL: Bruk sykkelen til jobben, enten du bor i slike omgivelser - eller i byen. Foto: SARA JOHANNESSEN/SCANPIX
PÅ TO HJUL: Bruk sykkelen til jobben, enten du bor i slike omgivelser - eller i byen. Foto: SARA JOHANNESSEN/SCANPIX Vis mer

Etter hvert går det bokstavelig talt av seg selv. Når kvelden kommer kan du tilfreds lene deg tilbake, med god samvittighet på både den ene og andre fronten. Miljø og penger er spart, og kroppen er sparegrisen.

Samtidig likner du mindre og mindre på en gris.

30 minutter

Tar du sykkelen til jobben slipper du å irritere deg over manglende parkeringsplasser og bilkøer med evig småbulking og tuting. I stedet kan reiseveien gi sanseapparatet en vekker.

Helsedirektoratet anbefaler oss å være i moderat fysisk aktivitet minst 30 minutter hver dag. En halvtime om dagen er også det som skal til for å bli med i trekningen om hovedpremien i «Sykle til Jobben» - en tur til Italia med sykkellegenden Knut Knudsen.

Kroppen bør brukes til det den er konstruert for, så sett av én førtiåttendedel av døgnet til bevegelse!

Grip de mulighetene dagliglivet gir, og la kroppen få glede av at du beveger deg fra sted til sted. Det er på tide å ta til seg gode råd fra velmenende mødre. La Verdens Aktivitetsdag 10. mai bli en milepæl.

Aktiv på jobb

Slik blir du enkelt mer aktiv

Aktivitetsdagen faller i år på pinseaften. Helgefri er for mange en god anledning til å være fysisk aktiv, men hvorfor ikke gjøre hver dag til en aktivitetsdag? Marker aktivitetsdagen med å etablere nye, gode vaner sammen med kollegene.

Her er noen tips:

• Sykle eller gå til og fra jobb.

• Gå av bussen en holdeplass eller to tidligere.

• Ta trappa.

• Gå en tur i lunsjen.

• Ta møter til fots i frisk luft. Det klarner tankene.

• Gå med beskjeder og internpost til kollegene dine, i stedet for å sende e-post.

• Bruk tiden du snakker i telefon til å være i bevegelse.

Flere råd: Les mer om «Sammen for fysisk aktivitet» på 1-2-30.no.

Bli med: Det er ikke for sent til å bli med på «Sykle til Jobben». Her kan du lese mer om prosjektet og melde deg på.

GÅ OPP TRAPPENE: La heisen stå - gå.