NYE KANALER: TV2 og Cmore har rettighetene på å vise Mike Jensen og resten av tippeligaspillerne i aksjon i 2016, men fra 2017 til 2022 kommer norsk toppfotball til å sendes på Discoverys kanaler Eurosport Norge og Max. Her jubler Jensen og Rosenborg etter scoring i årets cupfinale. Foto: Hans Arne Vedlog / Dagbladet
NYE KANALER: TV2 og Cmore har rettighetene på å vise Mike Jensen og resten av tippeligaspillerne i aksjon i 2016, men fra 2017 til 2022 kommer norsk toppfotball til å sendes på Discoverys kanaler Eurosport Norge og Max. Her jubler Jensen og Rosenborg etter scoring i årets cupfinale. Foto: Hans Arne Vedlog / DagbladetVis mer

Slik blir Tippeligaen på Discoverys kanaler

Presenterte konseptet.

ULLEVAAL STADION (Dagbladet): Som det ble kjent tidligere i dag er rettighetene for norsk fotball fra 2017 til 2022 solgt til Discovery Networks, i samarbeid VG for 2,4 milliarder kroner.

Forretningsmannen Rune Hauge har vært med på å forhandle fram avtalen på vegne av Norges fotballforbund, Norsk toppfotball og Fotball media, men han ønsker ikke å si noe om hvor mye han får betalt.

Discovery-sjef Harald Strømme og VG-redaktør Torry Pedersen presenterte fotballkonseptet, som gjelder fra 2017-sesongen sammen med fotballpresident Yngve Hallén og generalsekretær i NFF, Kjetil Siem, på Ullevaal stadion i dag.

Flere gratiskamper Rettighetene Discovery - i samarbeid med VG - sitter på gjelder både for Tippeligaen, Obosligaen og Toppserien. Harald Strømme røpet at han ser for seg færre kamptidspunkt enn det har vært under Cmore. Samtidig skal flere kamper være gratis.

En typisk tippeligahelg på Discovery kan dermed bli slik:

Lørdag 18.00: Én kamp på Eurosport Norge (rundt 70 prosent har tilgang til kanalen).

Søndag 18.00: Én kamp på Eurosport Norge. Fire kamper bak betalingsmur.

Søndag 20.00: Én kamp på Eurosport Norge (hovedkamp).

Mandag 19.00: Én kamp på Max (rundt 90 prosent har tilgang til kanalen).

Innfører nye begreper Under tittelen «Fotball til folket» forteller en entusiastisk Discovery-sjef at han har god tro på å snu den negative trenden, med svakere publikumstall og dårligere TV-tall, i norsk fotball.

Artikkelen fortsetter under annonsen

En del av Strømmes visjon er å innføre flere nye begreper som skal bidra til dette. Planen er å bygge opp entusiasmen med «Derbylørdag», «Supersøndag», «All-star-kamp», «Supercup» og en «Fotballgalla», samt samarbeide med UNICEF.

Hver supersøndag skal det vises en breddekamp, et oppgjør fra 2.- til 5. divisjon.

- Norsk fotball er ikke akkurat i dytten, hvordan skal dere klare å snu trenden, Strømme?

- Se på landslaget og rettighetene vi sitter på der. Vi mener at EM-kvalifiseringen er et veldig godt eksempel på at interessen for landslaget er stigende. Det har vært vesentlig høyere seertall i denne kvaliken enn den forrige. TV Norges tre mest sette TV-programmer noensinne kom i løpet av fire uker denne høsten, så entusiasmen rundt norsk fotball er stor. Vi ønsker å bygge dette engasjementet videre.

Store investeringer - Kan dere rettferdiggjøre at dere betaler mer for dette enn noen noensinne har gjort før?

SLIK BLIR DET: VG-redaktør Torry Pedersen, Discovery-sjef Harald Strømme, fotballpresident Yngve Hallén, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland og NFF-generalsekretær Kjetil Siem presenterte avtalen mellom partene i ettermiddag. Foto: Pål Marius Tingve / Dagbladet
SLIK BLIR DET: VG-redaktør Torry Pedersen, Discovery-sjef Harald Strømme, fotballpresident Yngve Hallén, administrerende direktør i Norsk Toppfotball, Leif Øverland og NFF-generalsekretær Kjetil Siem presenterte avtalen mellom partene i ettermiddag. Foto: Pål Marius Tingve / Dagbladet Vis mer

- Vi har ikke tatt stilling til hva dette var verdt før Vi sitter på våre regnestykker og våre analyser. Vi holder på å bygge et ben til på sport. Vi har kjøpt Eurosport i 55 land, vi skal drive to 24-timers sportskanaler, vi har rettighetene til fire OL, vi har Europa League, vi har landslaget og vi trengte en rettighet til som var så stor, og som har en jevn frekvens gjennom en sesong at den holder på seerne gjennom mange uker. For oss er dette verdt det. Samtidig så øker langsiktigheten verdien i avtalen. Da blir hvert år mer verdt, sier Strømme til Dagbladet.

- Hva kommer til å skille deres dekning fra TV 2s og Cmores dekning?

- Vi er veldig imponerte over det TV 2 har gjort. Det er uansett alltid forbundet med spenning når en ny kanal kjøper en rettighet. Slik tror jeg det vil være nå også. Vi kommer til å lage OL på linje med det de andre har gjort, og vi kommer til å lage Tippeligaen minst på linje med det de andre har gjort. Det er ambisjonen. Det er grensen for hva man kan gjøre annerledes i selve dekningen av en fotballkamp.

- Personlig NFF-generalsekretær Kjetil Siem ser fram til Discoverys håndtering av rettighetene. Han innrømmer samtidig at det var tøft å velge bort TV 2.

- Dette har vært en god prosess, men det har vært utfordrende siden vi har hatt en så god langvarig partner som TV 2. Vi er glade i dem og har personlige relasjoner med dem - og så skulle vi gå i en fase der vi behandler alle likt og ingen skal forfordeles eller det motsatte. Det er rettferdig at TV 2 taper sett ut fra prosessen. Det er vanskelig å unngå at det blir personlig oppi dette, og da er det bra å ha med advokater som har loggført alt og fått alt skriftlig. Det er det forbundsstyret og NTF-styret skal passe på.

- NFF har lært litt siden sist?

- Da var jeg i jungelen i Rwanda, så det skal ikke jeg ha på meg. Det var uansett viktig for oss å ha en ordentlig prosess.

- Hvordan klarte dere å presse fram tidenes beste avtale i dette markedet?

- Det er et helt annet marked enn før. Se på hva Netflix har gjort med folks TV-vaner. Dette er en av de tinga som fortsatt sendes direkte som folk må forholde seg til. Du kan se «House of cards» eller «James Bond» når du vil, men fotball er det ingen som ser i opptak, og der ligger det en veldig tung strategisk verdi, i tillegg til interessen for fotball. I sum, akkurat nå, så er det sånn at Egmont-eide TV 2 og Discovery er ute etter å trekke seere inn mot sine lineære klassiske TV-plattformer, og der traff vi spikeren på hodet, sier Kjetil Siem.