Slik bør du trene

Alex og Anne-Marie hjelper deg med treningsprogrammet.

(Dagbladet.no): I 12 uker har vi servert svømmetips med teknikktrening både for bryst, crawl og rygg. I dag får du tips til hvordan du skal legge opp treningsøktene dine i svømmehallen.

- Mange kommer til svømmehallene og svømmer frem og tilbake i en time. For all del, dette er også bra trening, men det kan være gøy å ha variasjon. Jeg pleier å dele opp treningen i en oppvarmingsdel, en hoveddel og en avslutningsdel, forteller Alexander Dale Oen (21).

Han mener 200 meter rolig svømming er fungerer fint som oppvarming for mosjonister.

- Svømmer du 1000 meter i hoveddelen, er det veldig bra. Da kan du kombinere vanlig svømming med å svømme med beinsparkplate, sier Alex.

Han anbefaler at man svømmer i serier, med passende pauser mellom.

- Pause varierer etter intensitet. Rolig intensitet krever kortere pause, høy intensitet krever lengre pause, forklarer Alex.

Ta pulsen

Et annet tips er å bruke pulsklokke. Svømmere pleier å la pulsklokken ligge på bassengkanten, fordi pulsbeltet ofte sklir ned under svømmingen.- Pulsklokke er kjekt fordi du kan overvåke treningen, og passe på at du har riktig intensitet og ikke svømmer for hardt hvis du skal ha en rolig økt, sier Anne-Mari Gulbrandsen (23).

Av ti treningsøkter i uken er tre av hennes økter harde, mens sju som hovedregel er rolige.

180.000 har sett «Svømmeskolen»

Over 180.000 har sett «Svømmeskolen» siden vi startet opp med eksklusive treningstips fra Alexander Dale Oen (21) og Anne-Mari Gulbrandsen (23) for tretten uker siden.

- Det er fantastisk bra. Da er vi kommet et godt stykke videre på veien med å formidle svømming som mosjonsform, sier idrettskonsulent i Norges svømmeforbund, Tore de Faveri.

«Hver nordmann en svømmer, hver svømmer en livredder», er mottoet til svømmeforbundet.

400.000 nordmenn bruker svømmehallene hvert år. Idrettskonsulentens tips er å ta kontakt med en av de lokale svømmeklubbene for å få veiledning.
- De har godt utdannede trenere som kan lage et enkelt mosjonsprogram, sier de Faveri.

Flere tips om treningsprogram finner du på svømmeforbundets sider.Vil du se samtlige episoder av «Svømmeskolen», kan du finne dem her.

Har du selv tips til treningsprogram, del dem med andre i debattfeltet!

INSRUKTØR: Alexander Dale Oen (21) lærer bort brystsvømming på DagbladetTV.
INSTRUKTØR: Anne-Mari Gulbrandsen (23) lærer bort crawl- og ryggsvømming på DagbladetTV.