Slik er Petters nye bil

Petter Solberg gleder seg til å kjøre 2006-bilen i sesongstarten i Monte Carlo om to uker.

I år skal Petter Solberg kjøre alle 16 VM-løpene med den nye bilen - Subaru Impreza 2006. Mens han i fjor og forfjor startet sesongen med fjorårsbilen i de to første VM-rundene (Monte Carlo og Sverige). Og ikke stilte på startstreken med ny bil før Rally Mexico i mars.

-  Det var godt vi ikke gjorde det slik i fjor. Vi skulle ha ventet med den bilen. Vi skulle ha kjørt hele sesongen med bilen jeg vant svenskerallyet med. Den kom for tidlig, innrømmer Petter Solberg overfor Dagbladet.

En slik erkjennelse sitter langt inne for den ambisiøse rallyverdensmesteren fra Spydeberg. Og kanskje ikke minst for en bilfabrikant som brukte millioner på millioner på å utvikle en ny bil.

56 poeng bak

For problemene var mange i fjor. Resultatmessig endte det likevel høyst akseptabelt med VM-sølv. Men 56 poeng opp til VM-vinner Sébastien Loeb er en tysk motorvei.

-  Ville du ha vært nærmere Loeb med 2004-bilen?

-  Jeg fikk 2. plass i VM. Og folk hadde nok sagt andre ting om ikke plasseringen hadde vært såpass bra, sier Solberg.

Før jul gjennomførte han en tredagers test av 2006-utgaven sammen med teamet i de franske alper. Og Solberg kan melde om store forbedringer.

Artikkelen fortsetter under annonsen

TREDJE FJES: Subaru endrer nok en gang fjes og hekk på sin Impreza, og Petter Solberg er det beste reklameobjektet. Under skallet er det også gjort en rekke endringer som gir Solberg gullsmak i munnen. Foto: Subaru
TREDJE FJES: Subaru endrer nok en gang fjes og hekk på sin Impreza, og Petter Solberg er det beste reklameobjektet. Under skallet er det også gjort en rekke endringer som gir Solberg gullsmak i munnen. Foto: Subaru Vis mer

-  Jeg er veldig fornøyd. Vi hadde mye problemer første og andre dag. Men tredje dag gikk det veldig bra. Jeg tør ikke å si noe hvor bra det blir, forteller Subaru-føreren.

Regelendringer har vært med på å framskynde debuten for 2006-utgaven. Men det betyr også at fabrikkrivalen Ford med Marcus Grönholm i førersetet stiller med en splitter ny Ford Focus i Monte Carlo.

-  Det vanskeligste er å finne ut hvor Ford står. Citroën har vi litt kontroll på. Fordi mye av det de gjorde bra i fjor har de måttet endre på grunn av de nye reglene, mener Solberg.

Verdensmester Loeb kjører i år Xsaraen for det tungt Citroën-sponsede privatteamet Kronos Total.

Før årets rally-VM er det gjort flere regelendringer for å minske kostnadene i et sirkus som arrangeres på fire kontinenter i løpet av en periode på nesten 11 måneder. Blant annet er det ulovlig med vanninnsprøytning til motoren, aktive front-og bakdifferensialer er forbudt, samt at det er nye restriksjoner på hvilke løp en kan bruke samme motor og karosseri.

«Back to basic»

Da Petter Solberg ble spurt av VM-rallyets offisielle nettsted wrc.com før jul om den nye bilen, ønsket han ikke å si noe som helst om forskjellene på 2005- og 2006-utgaven. Men overfor Dagbladet letter han på sløret: 

• De viktigste er faktisk det som ble gjort før Japan i fjor (i oktober). Understyring (en understyrt bil svinger mindre enn rattilslaget skal tilsi.red.anm.) og ikke noe traction (feste.red.anm.) var det største problemet i fjor. Men nå har vi gjort forbedringer fra Japan igjen. 

• Vi har gjort om mye på differensialene på grunn av det nye regelverket. Det blir mer «back to basic»-rally nå. 

• Motoren er forskjellig på grunn av nye regler. Jeg vet ikke hvor mange prosent sterkere den er. Men jeg mener vi har nærmet oss de andre. Hvis jeg begynner å vinner med den, er den god nok.-  Vi tester nye dempere før svenskerallyet. 

• Det er gjort litt på aerodynamikken. 

• Mye er gjort med understellet.

-  Det blir moro, sier Petter Solberg som førstkommende søndag og mandag skal teste den nye bilen i kona Pernillas hjembygd Torsby før det svenske snørallyet i begynnelsen av februar.

UFERDIG: Fjorårsbilen hadde sine mangler, innrømmer Petter Solberg.
OPTIMIST: Petter Solberg.
FØRSTE GENERASJON: Slik så Solbergs første Subaru Impreza ut.
GULLBILEN: Petter Solberg og Phil Mills feirer verdensmesterskapet i 2003.