HAR EN PLAN: Alexander Kristoff har ikke et stort lag rundt under Tour de France-åpningen, men Alexander Kristoff har likevel klekket ut en plan han håper vil sende ham i vinnerposisjon foran spurten.
Foto: Heiko Junge / NTB scanpix
HAR EN PLAN: Alexander Kristoff har ikke et stort lag rundt under Tour de France-åpningen, men Alexander Kristoff har likevel klekket ut en plan han håper vil sende ham i vinnerposisjon foran spurten. Foto: Heiko Junge / NTB scanpixVis mer

Tour de France-åpningen:

Slik er planen til Kristoff

Har bedt opptrekkeren om å sitte bak ham.

NOIRMOUTIER-EN-L'ILE (procycling.no): Alexander Kristoff har hatt en strabasiøs vårsesong med forholdsvis lite støtte rundt seg fra UAE Team Emirates i massespurtene.

Følg etappen LIVE her!

Under generalprøven i Tour of California endte det med 5-., 6-. og 9.-plass på rogalendingen, mens han var tettere på seier under dag åtte av Tour de Suisse, da Arnaud Démare hentet hjem etappeseieren.

Da plasserte Roberto Ferrari nordmannen på hjulet til franskmannen. Selv om 31-åringen ikke klarte å komme forbi da, er taktikken noe de kommer til å prøve på nytt under Tour de France-åpningen.

- Jeg har bedt om at (Roberto) Ferrari skal sitte bak meg, og så har jeg (Marco) Marcato og (Oliviero) Troia som skal få meg i posisjon, og så skal Ferrari ta et siste magedrag inne på den siste kilometeren for å få meg i en posisjon blant de aller beste, sier Kristoff til procycling.no foran starten av den 201 kilometer lange etappen.

Gjør at Kristoff sparer krefter

Trekket med å ha opptrekkeren på hjulet har laget testet ut under oppkjøringen til rittet.

Stein Ørn forklarer at det alltid vil eksistere en bakoverstrøm blant rytterne i et sykkelfelt, og at trekket med Ferrari gjør at Kristoff kan spare kreftene sine dypere inn i den kommende massespurten:

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Folk kommer opp på utsiden og du blir dratt bakover i strømmen. Det som er best er hvis Alexander kommer så langt fram han kan, og så ligger Ferrari bak. Han (Ferrari) kan ta den kampen, for det koster mye krefter. Han kan ødelegge for de som kommer og som vil ta hjulet til Alexander, og så kan han bruke resten av kreftene. Da har Ferrari ødelagt for de som er bak, og han får trukket Alexander frem.

Tilbake i Frankrike forklarer Kristoff at han ideelt sett vil bli avlevert som under etappen i Tour de Suisse.

- Hvor god posisjon tror du at du må ha når Ferrari gir seg for at du skal kjempe om seieren?

- Da må jeg være på hjulet til en av de beste rytterene. De som har opptrekk. Det blir jo helst inne blant de fem første, og så håpe at beina er gode nok til å klare å spurte forbi de foran, forteller Kristoff.

- Ikke bratt nok til å hekte av konkurrenter

Store deler av åpningsetappen vil foregå ute ved kysten. Værprognosene melder at det skal blåse opp litt utover ettermiddagen, men nordmannen tror ikke det er nok til at det utgjør noen stor forskjell for feltets del.

De siste 700 meterne av etappen går slakt oppover. Kristoff tror likevel ikke at stigningen er nok til å riste av for eksempel Marcel Kittel, Mark Cavendish eller Dylan Groenewegen.

- Jeg tror alle spurterne kan vinne her i dag. Det blir spennende, sier han.

- Hvordan ser du på avslutningen av etappen i dag?

- Det er ganske teknisk med noen rundkjøringer og en sving 1,3 kilometer fra mål. Så går det litt ned først etter kilometersmerket, og så slakt oppover den siste biten mot mål. Sånn sett passer det meg ganske greit. Da er farten ofte litt lavere, og det går litt mer på styrke, avslutter Kristoff.

Edvald Boasson Hagen skal agere som fartsholder for Dimension Data, så overtar Reinardt Janse van Rensburg, mens det er Mark Renshaw som er sisteopptrekker for Mark Cavendish.

- Forhåpentligvis trenger jeg ikke å komme fram før rundt kilometersmerket, men det er vanskelig å planlegge alt. Helst skal de skje så sent som mulig. Det er en teknisk avslutning, så det blir vanskelig å time det, sier rudsbygdingen til procycling.no.

PS: Amund Grøndahl Jansen får en liknende rolle for LottoNL-Jumbo. Der er det opptrekker Timo Roosen og Dylan Groenewegen som skal avslutte det hele.