-  Slik jobber vi i teamet

Petter Solberg forteller i Dagbladet.

Hei igjen folkens!

Da skal det fyres skikkelig igjen i helga. Både jeg og hele Subaru-teamet er godt forberedt, slik vi alltid er til et rally. Fra Subaru ser dere stort sett bare meg og noen mekanikere på TV, men hele apparatet rundt teamet er veldig stort, og det skal jeg forsøke å gi dere et innblikk i i spalta mi denne gangen.

TIL HVERT RALLY er det med rundt 70 personer i Subaru-teamet, som alle har klart definerte arbeidsoppgaver. Det er alt fra ledere, mekanikere, PR-folk, medisinsk personell, sjåfører, kokker, ja, alt du kan tenke deg.

Og for hver bil som lages, er det så mange mennesker involvert at selv ikke jeg har oversikten. I rallysatsingen samarbeider Subaru med et et britisk motorsportselskap som heter Prodrive. På fabrikken litt utenfor London jobber 300-350 personer med å lage en best mulig rallybil. Hvor mange som jobber for Subaru i Japan, aner jeg ikke. Det er så utrolig mange som har en finger med i spillet, blant annet er det egne folk som bare jobber med utvikling.

For meg som liker å snakke med alle, er det mange å holde oversikt over...

EKSTRA MORSOMT er det at selveste toppsjefen i Subaru Tecnica International i Japan, Masaru Katsurada, er så interessert at han er med på nesten alle løpene. Han er en kul kar, som blant annet var barnepasser for Pernilla og meg under VM-runden i Japan i fjor. Jeg tror ikke det er mange som har hatt han som barnepasser, for å si det sånn ...

Artikkelen fortsetter under annonsen

Hver bil dere ser meg i, er skrudd sammen på Prodrives fabrikk. Og på hver bil bruker de rundt 2000 timer med å sveise og gjøre den helt klar. Karosseriet og de fleste delene blir derimot laget i Japan, og så sendt til England. Men det er alltid Japan som har det siste ordet om det er noe de er uenige om.

Jeg vet akkurat hvordan jeg vil ha bilene, så mine tilbakemeldinger er naturligvis viktige for dem som bygger bilene. Men det er også mye politikk inne i bildet.

Hele satsinga koster naturligvis mye penger. Årsbudsjettet for Subaru ligger nå på rundt 850 millioner kroner, men det er et stykke unna Peugeot og de teamene som bruker mest.

Når de bruker så mye penger, forventer de naturligvis mye tilbake også. Alle som er i denne bransjen, er der for å tjene penger.

TANKEGANGEN ER: Vinne løp søndag. Selge biler mandag.

Som fører legger det litt press på meg, men jeg blir ikke stresset av det. Jeg er en type som trives med press. Generelt sett mener jeg mange er for lite opptatt av press. Jeg tror det gjør at man skjerper seg.

Og nettopp skjerpet må jeg være om jeg skal forsvare VM-ledelsen etter helga. Jeg har bare ett poengs forsprang på Citroëns Sebastien Loeb. Følelsen foran løpet er bra. Jeg var raskest av samtlige på gårsdagens shakedown, og toppformen er inne. At jeg vant 13 av 19 fartsprøver her i fjor - og var over to minutter raskere enn Loeb på andreplass - viser at det også er et rally jeg liker. Jeg kan ikke love noe, men jeg håper det går like bra i år.

Hilsen Petter

Fortalt til Roy Wahlstrøm

VM-LEDER SOLBERG: Petter Solberg håper det går like bra som i fjor på Sardinia: Seier.