Slik trykker denne mannen penger

Har du noen gang lurt på hvorfor Terje Bogen (53) går til banken mens de andre går til skifteretten? Svaret er nettverk. Se på hvem som er hans venner. Hans styremedlemmer. Aksjonærer. Og store kunder. Sponsorkongens allianser knytter ham til makten i norsk næringsliv.

- Dette er ikke så jævlig enkelt, sier Terje Bogen.

Det ser bare sånn ut.

Han styrer det største sponsorselskapet i Norden, og omsetter for 300 millioner kroner i året.

- Det er klart vi har et nettverk som er meget verdifullt. Det lar seg ikke skaffe over natta eller kjøpe for penger, sier Bogen til Dagbladet.

  • Blant de fem styremedlemmene i Sponsor Service ASA har Bogen tre menn med solid posisjon i norsk næringsliv: NHO-president Leif Frode Onarheim, investor Einar C. Nagell-Erichsen og skipsreder Wilhelm Wilhelmsen.
  • De tre sitter, eller har sittet inntil nylig, som eiere eller i styre-/lederposisjoner i 95 selskaper.
  • Seks av de samme selskapene er blant Bogens største kunder og går igjen som storaktører på det norske sponsormarkedet.

Verdifullt

I sine 15 år som idrettens eneste suksessrike sponsormekler har Bogen sett 15 konkurrenter starte opp og legge ned.

De har hatt samme vare å selge til den samme gruppen kunder, men de 15 som har prøvd seg, har alle savnet Bogens nettverk.

I disse dager rydder advokater opp i restene etter det siste forsøket på å rokke Bogens posisjon: Podium, et samarbeidsprosjekt mellom idretten og TV2.

Bogen bare rister på hodet.

- Du kan ikke ansette en Ola Hansen, og si at nå skal vi omsette for 170 millioner kroner. Du kan i hvert fall ikke si det, når du bare klarer fire millioner, sier han.

- Dette er ikke jævlig enkelt, sier Bogen. For andre gang.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Betryggende

Det er ingen tilfeldighet at menneskene nærmest Bogen også sitter sentralt i selskaper som har vært blant hans største kunder i en årrekke.

- Jeg har ønsket folk i vårt styre som har sentrale posisjoner andre steder, et nettverk og en forretningsmessig bakgrunn. Og det har absolutt alle i vårt styre.

- For oss er det betryggende å ha slike folk i ryggen, sier han.

Troikaen Onarheim, Nagell-Erichsen og Wilhelmsen sitter ikke bare i styret. Nagell-Erichsen og Wilhelmsen har henholdsvis 12 og 10 prosent av aksjene i Sponsor Service. Bogen selv sitter med 20 prosent, mens en annen av gründerne, styreformann Thorbjørn Øybø, har 16 prosent.

Resten er spredt på snaut 30 personer.

Mye på byen

Terje Bogen underslår ikke sine nettverk.

- Men det tar tid å skape dem. Jeg har vært mye på byen opp gjennom årene. Du bygger ikke nettverk hjemme foran TV-en. Det blir i så fall veldig upersonlig.

Han forstår ikke hemmelighetskremmeriet.

- For vår del er det ikke snakk om å gjemme seg, sier Bogen.

- Hvis Posten bruker ti millioner kroner på sponsing, hvorfor skal da (postdirektør) Anders Renolen og jeg møtes i hemmelighet? Hvis jeg på fritida ikke kan omgås folk som jeg har et forretningsmessig forhold til, så vil jeg jo ikke ha venner igjen.

Da Kjell Inge Røkke raidet Storebrand i vår, spurte flere om ikke for mye makt ble samlet på én hånd. En av de mest kritiske var Leif Frode Onarheim, president i NHO og styremedlem hos Bogen.

- Hvor bekymret er Onarheim over din makt?

- Vel, sier Terje Bogen.

- Det med makt har vi aldri vært opptatt av.

Møkk lei

For idretten har derimot Bogens makt vært en evig mare. Flere av forsøkene på å starte egne selskaper er gjort i forbannelse over at mannen tar opptil 30 prosent i provisjon.

- Vi har ikke hatt så store marginer som de tror. Alle de andre som har prøvd seg, har gått dukken. Du skal være god for å sitte igjen med fire- fem prosent netto.

- Dette er ikke så jævlig enkelt, sier Bogen. For tredje gang.

Han er møkk lei idrettsledere som lager aktivitetsplan først og leter etter penger sist, men kjefter ikke.

- Man skal ikke komme på kant med sine klienter, sier Bogen.

- Men vi har skjemt dem bort.

TV-krig

Det kan han bare fortsette med hvis han vinner TV-krigen. I går handlet sponsorinntekter om stadionreklame. I morgen handler de om TV-eksponering.

To av Bogens mest trofaste klienter, håndball og ishockey, arrangerer VM i 1999. Men i begge idrettene har de internasjonale forbundene solgt TV-retten til høystbydende.

- Idretten har spilt ut kortene sine. Norske idrettsledere har sittet på kongresser og vedtatt dette. De har frasagt seg styringsretten til egne arrangementer. Vi kan ikke forhandle med de norske selskapene, men de store der ute. Det er ikke Arne Myhrvold & co som bestemmer lenger, sier Terje Bogen, og slår ut med hendene:

- Det er det jaggu på tide at de blir klar over.

<B>EDDERKOPPEN:</B>I sine 15 år som idrettens eneste suksessrike sponsormekler har Terje Bogen sett 15 konkurrenter starte opp og legge ned. De har alle manglet nettverk.