Slik var spillet rundt Kristoffs nye kontrakt

Flere lag ville ha nordmannen.

VALGTE UAE: Men det var flere lag som var interesserte i signaturen til Alexander Kristoff. Foto: NTB Scanpix
VALGTE UAE: Men det var flere lag som var interesserte i signaturen til Alexander Kristoff. Foto: NTB ScanpixVis mer

ÉPERNAY (procycling.no): Mot slutten av Tour de Suisse ankom Mauro Gianetti alpenasjonen, og da tok det ikke lang tid å bli enig med agent Joona Laukka om en ny toårskontrakt for Alexander Kristoff og Sven Erik Bystrøm i UAE Team Emirates.


Veien dit var imidlertid ikke like strømlinjeformet. Tidlig på året var Stavanger-mannen fast bestemt på å finne seg en ny arbeidsgiver. Det hjalp ikke på smilebåndet at det første forslaget fra arbeidsgiveren ikke imponerte all verden, i tillegg til at han verken fikk forsterkningene han håpet på, rittprogrammet han ønsket seg og ble pent nødt til å innfinne seg i en opptrekkerrolle bak Fernando Gaviria.

Det måtte noe spesielt til for å få pendelen til å snu, og det falt på plass da 32-åringen klinket til med seier under Gent-Wevelgem. I forkant var det skepsis internt i UAE-laget mot treningsopplegget til Stein Ørn.

Med seieren den 31. mars i år ble det stille på den fronten. Sakte, men sikkert begynte også forhandlingspartene å snakke et språk som til slutt munnet ut i et samarbeid som binder Kristoff til laget ut 2021-sesongen.

Interesse fra Ewans lag
Før man kom så langt måtte Laukka ut på den lange runden for å hanke inn andre interessenter for en rytter som nok en gang beviselig var tilbake i det øverste selskap i klassikerne.

procycling.no er kjent med at Lotto Soudal lenge så ut til å kunne bli neste stoppested for nordmannen og lagkamerat Bystrøm. Da vi spurte teamsjef Marc Sergeant om dette i forkant av lagtempoen i Brüssel svarte han høflig at laget hadde bestemt seg for ikke å kommentere rykter på overgangsmarkedet under Tour de France.

Belgiske medier skriver at Tiesj Benoot skal være nær en avtale med Team Sunweb, og det åpner én plass eller to i klassikerne, for laget som alt har Caleb Ewan som sin foretrukne spurter i tospann med Roger Kluge. At overgangen ikke ble noe av skal både ha med preferansene til belgiske sponsorer å gjøre, men også Kristoff selv:

– Jeg ser jo at jeg også blir eldre, som om jeg skulle ha byttet lag til for eksempel Lotto Soudal, så er jeg fort andrespurter der også. Så det har ikke så mye å si sånn sett om jeg skal spurte for Caleb Ewan, Fernando Gaviria eller hvem det skulle være, sier Kristoff til procycling.no.

Franske lag på jakt etter spurter
Den tredje muligheten var å hoppe på et bud fra Cofidis, Total Direct Energie eller Arkéa-Samsic.

Gazzetta dello Sport har rapportert at både Cofidis og Total Direct Energi oppgraderer til WorldTour i 2020. Samtidig er alle de tre lagene på utkikk etter spurtere.

Arkéa har 36 år gamle André Greipel som sin spurter ut neste sesong. Cofidis kaster trolig Nacer Bouhanni på dør, mens Total Direct Energie sitter med Adrien Petit, men egentlig ikke har foretatt noen oppgradering siden Bryan Coquard forsvant til Vital Concept – B&B Hotels for to år siden.

Kilder procycling.no har snakket med, forteller at de økonomiske rammene på budet til Cofidis faktisk lå høyere enn det han valgte å signere for i UAE Team Emirates.

Under forhandlinger er det fint å sitte med tilbud fra konkurrerende lag, men 32-åringen har aldri hatt noe uttalt ønske om å kjøpe franske ordbøker på ’tampen’ av sykkelkarrieren sin.

Mandag skrev uansett L’Équipe at det trolig blir Elia Viviani og opptrekker Fabio Sabatini som nyter godt av de månedlige sjekkene fra den franske banken de neste to årene. Samme avis mener å vite at Deceuninck-Quickstep vil erstatte italieneren med den irske spurteren Sam Bennett fra Bora-hansgrohe.

Trøblete sesong for Gaviria
Et annet viktig moment i arbeidet med å meisle ut nordmannens framtid, er selvsagt hvorfor han endte opp med å skrive under for laget han sykler for i dag. Det falt naturlig nok i dårlig jord hos Team Kristoff da Gaviria kom inn fra høyre i fjor høst, men siden den tid har ikke den Stavanger-baserte duoen gjort mange feil i jobben med å bygge opp toppform foran klassikerne og nå Tour de France.

Nordmannen er i ferd med å levere en meget god sesong, og har vist fram til UAE-systemet at han er en utøver det går an å bygge et lag rundt. Dette selvsagt samtidig som hans kolombianske rekkekamerat har hatt sine problemer.

Gaviria forverret et kneproblem ved å stille til start i Giro d’Italia og kom seg ikke engang ned til Grand Départ fordi man ikke hadde klart å få kontroll på den samme skaden.

Krevde forsterkninger
Før Kristoff satte sitt navnetrekk under kontraktsforlengelsen i Sveits, hadde han og agent Laukka jobbet lenge med å sikre seg visse vilkår som skal verne om hans sportslige ambisjoner de neste to åra.

– Vi har snakket om programmet og hva jeg skal kjøre for Fernando. Jeg håper jo fortsatt å kjøre for egne sjanser. De sa de skulle få inn ryttere til både meg og han, slik at de har til begge to i spurtene. Jeg håper at det skal komme inn noen gode ryttere til neste sesong med tanke på klassikerne og spurtene for min del og. Ikke bare for Fernando, sier Kristoff til procycling.no.

I etterkant av Milano-Sanremo snakket han offentlig om behov for å forsterke UAE-stallen ytterligere. Igjen ble Michael Mørkøv nevnt, men med – etter sigende – både Sabatini og Maximiliano Richeze (til UAE) på vei ut, hoppet dansken på en ny toårskontrakt i Patrick Lefeveres stall.

”Dersom ønsket er å få inn to opptrekkstog neste år, både for meg Gaviria, er det en mulighet å bli her også. Det kommer an på hvilke tilbud jeg får her og fra andre steder”, uttalte Kristoff i mars.

Teamsjef Maxtin Férnandez fulgte opp med: ”Kanskje hadde det ideelle vært å kjøre to separate programmer sammen, men i år kommer de til å kjøre en hel del sammen”.


Kan gi slipp på Tour de France
UAE-laget er nå uansett på glid når det gjelder å ruste opp også rundt nordmannen, selv om få konkrete navn på forsterkninger har dukket opp i mediene.

Én av effektene av at Kristoff fortsetter karrieren i tospann med Gaviria, er at det nå er enda mer aktuelt enn før at han velger å gi slipp på Tour de France.

Det er selvsagt ikke avklart ennå, og det vil også avhenge av hvor godt 24-åringen klarer å restituere seg med de pågående kneproblemet sitt.

– Hva slags lovnader har du fått rundt rittprogrammet?

– Jeg får jo kjøre klassikerne som jeg ønsker, og opplegget inn mot klassikerne blir sånn jeg har lyst til. Så får vi se hvordan vi fordeler Grand Tours. Det kan fort hende at jeg kjører giroen neste år, og ikke Tour de France. Men det får vi se på. Det er ikke tatt noen stilling til det, foreløpig, sier han.

Til slutt ble det et spørsmål om trygghet. Etter diverse innkjøringsproblemer i BMC Racing Team, Katusha Alpecin og nå seneste, i UAE-laget, endte han opp med å vende tommelen ned nye sjefer, nye lagkamerater og Ridley-sykler i Lotto Soudal.

Et annet moment var at han ikke ønsket en gjentakelse av 2017-sommeren da uenigheter om framtida gjorde at Mørkøv ble fjernet fra Katusha-lagets Tour de France-mannskap.

Ved å signere før årets største ritt, sikret han seg ro rundt seg både på kort og lengre sikt.

– Det har vært flere lag inne i bildet, men de fleste lagene ville vente til etter Tour de France. Så da var det ikke så mange lag i miksen, sånn sett.

– Og denne gangen følte du for å rydde det av veien litt tidlig?

– Ja, jeg føler ikke at Tour de France nødvendigvis ville heve min markedsverdi. Da måtte jeg ha kjørt veldig bra. Jeg kjørte bra i klassikerne og det var hovedmålet i første del av sesongen. Så har jeg VM som hovedmål, men det er litt sent å skrive kontrakt etter VM. Så jeg følte det kunne bli vanskelig å få noe bedre tilbud i løpet av Tour de France.



Artikkelen er levert av sykkelnettstedet procycling.no