Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Sport

Mer
Min side Logg ut

Slutt på endeløs venting for hopperne

FIS fjerner vindkorridor i bakken.

SLIPPER BOMMEN: Anders Bardal og hopperne i v-cupen skal holdes igjen sjeldnere når hoppforbundet endrer på vindreglene. Foto: Scanpix / AP / Matthias Schrader
SLIPPER BOMMEN: Anders Bardal og hopperne i v-cupen skal holdes igjen sjeldnere når hoppforbundet endrer på vindreglene. Foto: Scanpix / AP / Matthias Schrader Vis mer

Regelen med vindkorridor i hopp er historie. Det vil korte ned konkurransetida, og gjøre sporten mer vennlig å se på.

- Hoppsporten har kommet tilbake til seg selv, mener sportssjef Clas Brede Bråthen, basert på erfaringene fra plastrennene i sommer.

Du husker det kanskje fra i vinter, eller tidligere sesonger: Renn som varte og rakk fordi hopperne ikke fikk klarsignal på bommen. Årsaken var røde piler i vindkorridoren, som gjorde at hopperne ikke kunne sette utfor.

Regelen kom for noen år siden, og skulle skape rettferdige forhold. Nå har det internasjonale skiforbundet FIS bestemt seg for å fjerne vindkorridoren.

- Det har vært prøvd ut i forbindelse med Grand Prix-rennene i sommer. Totalt har det kanskje vært to minutters forsinkelse. Sammenlikner vi med i fjor, var forsinkelsene på opp mot en time, forteller Bråthen.

Ekstra ille Vindkorridoren ble bestemt av juryen. Fem målinger i bakken avgjorde om en hopper fikk grønt eller rødt lys. I vinter var det ekstra ille. Omtrent ikke et eneste hopprenn ble ferdig innenfor den antatte tida. Publikum begynte å kjede seg, og tv-selskapene fortvilte.

- Utgangspunktet for vindkorridoren var at rennene skulle bli mer rettferdige. Men vi må ta innover oss at hopp er en utesport. Det er ingen grunn til å lure tilfeldighetenes spill. Du stopper ikke en fotballkamp heller, selv om det ene laget får kraftig motvind, illustrerer Bråthen.

- Ved å fjerne vindkorridoren, blir vi kvitt mye venting. Det er et riktig steg for hoppsporten. Heretter skal en bakkesjef, som er lokalkjent, og rennlederen avgjøre om det er farlig å hoppe eller ikke. Kriteriet kan være at vinden ikke må være sterkere enn fire meter pr. sekund fra sida.

Annen opplevelse Grand Prix er det høyeste konkurransenivået i hopp om sommeren. Bråthen forteller at den eneste utsettelsen så langt, var da polske Maciej Kot ble tatt av bommen på grunn av ei vindkule.

- Selv om de norske hopperne ikke har gjort det bra, er opplevelsen av å være på renn en annen. For den kommersielle veksten av hoppsporten, har dette vært helt avgjørende, påpeker Bråthen.

- Det har ikke vært hyggelig å stå i bakken og se folk riste på hodet. Ja, pilene har vært røde. Men det har jo ikke vært noe vind å snakke om, fordi korridoren er satt for trangt.

Bråthen fortsetter:

- Konsekvensene vil være at vi vil få overraskende vinnere i enkeltstående renn. Men i løpet av en verdenscup, eller ei hoppuke, vil de beste alltid vinne til slutt.

Verdenscupen i hopp starter på Lillehammer 23. november.

Utforsk andre nettsteder fra Aller Media