Solberg: - Som å velge feil ski

Henning Solberg slet lenge i sitt aller første asfaltrally. Men så forandret han bilens innstillinger og var plutselig raskest ved mellomtid på den 17. prøven av Rally Monte Carlo. At hele rallyet endte i en fortauskant brydde han seg ingenting om.

Etter to og en halv dag med trøbbel kom Henning Solberg og kartleser Cato Menkeruds totale asfaltforandring. For på rallyets nest siste prøve kjørte den norske duoen fantastisk og ledet ved mellomtid. I mål ble de klokket inn foran blant andre Marcus Grönholm, Sebastien Loeb og Toni Gardemeister – de tre som utgjorde pallen i Rally Monte Carlo.

– Jeg tok en sjanse foran de tre siste prøvene, og stilte inn «diffene» på bilen slik jeg ville ha dem. Og plutselig var det en helt annen bil å kjøre. Det kan sammenlignes med å velge feil ski i langrenn. Så små marginer handler dette om, sier Henning Solberg til Avisenes Nyhetsbyrå (ANB).

- Har lært mye

At han ikke kjørte hele rallyet med sitt vanlige oppsett, bryr han seg lite om.

– Nei, jeg er langt fra bitter av den grunn. Jeg var her for å lære, og må høre på hva de andre i teamet sier. Dette er jo i utgangspunktet et drittløp, så jeg er svært fornøyd med at jeg har fått så gode erfaringer ut av dette, sier han.

At bilen ble totalt forandret når han forlangte et oppsett han vet fungerer, forklarer han slik:

– Jeg har en veldig spesiell kjørestil, og kjører med mye understyring. Jeg sladder lite, og man kan vel sammenligne den med Petters, forklarer han.

Med tredje beste tid på SS 17 har den norske Peugeot-duoen fått smaken på asfaltløp.

FANT FEILEN: Henning Solberg fikk opp tempoet før han kjørte ut. Derfor er han fornøyd med debuten i Monte Carlo. Foto: Scanpix
FANT FEILEN: Henning Solberg fikk opp tempoet før han kjørte ut. Derfor er han fornøyd med debuten i Monte Carlo. Foto: Scanpix Vis mer

– Ja, nå kan jeg gjerne kjøre flere slike. Det var kjempedeilig å få konstatert at jeg kan holde farten til de beste også på asfalt, sier han.

- Nybegynnerfeil

Men tross imponerende kjøring på løpets nest siste fartsprøve, kom Solberg og Menkerud seg aldri til mål i det legendariske rallyet.

– Vi punkterte på høyre forhjul på slutten av den nest siste prøven, og byttet dekk rett før vi skulle starte på den siste. Og jeg tenkte meg overhodet ikke om da jeg satte meg i bilen og kjørte på som normalt fra start. Men på asfalt må man få varme i dekkene før de sitter skikkelig, noe jeg ikke tenkte på før bilen gikk rett fram i første sving. Da tenkte jeg på det, men i seneste laget, og det endte med at vi smalt i fortauskanten, sier han med et smil.

Et stag under bilen ble ødelagt, men det var mulig å fikse.

– Vi ville ikke ødelegge for de som kom bak, så vi ga blaffen i det. Det spiller heller ingen rolle om vi ikke kom oss til mål, sier han.

Monte-mareritt

Det begynte alt annet enn bra for Solberg. De fikk ikke kjøre de tre første prøvene på grunn av trafikkork. Da de endelig fikk kjøre, ble det en snurr og to besøk i autovernet. Lørdag gjorde teamet en dekkmiss av de sjeldne, og var de eneste som valgte piggdekk. Da han endelig fikk av piggene, avsluttet han med å snurre på den siste fartsprøven, noe som resulterte i et tett luftfilter. Det igjen førte til at de mistet all kraft i motoren.

Søndagen åpnet uten problemer, før han altså ble klokket inn til tredje beste tid på den nest siste fartsprøven etter å ha ledet før han punkterte. Så tok altså Rally Monte Carlo slutt da han skled rett inn i en fortauskant helt i starten av den aller siste fartsprøven.

– Jeg er veldig godt fornøyd med helgen, og har fått de svarene jeg ville ha. Jeg fikk vist at jeg kan kjøre fort, og nå gleder jeg meg skikkelig til resten av sesongen

Grönholm vant

Marcus Grönholm vant Rally Monte Carlo drøye minuttet foran Loeb. Den regjerende mesteren fikk fem minutters straff etter å ha endt i grøfta, men kjørte seg mesterlig oppover resultatlisten.

Gardemeister endte på tredjeplass, mens Manfred Stohl ble nummer fire. Suabrus Stépahne Sarrazin og Chris Atkinson fulgte på de neste plassene, mens de to siste som fikk VM-poeng ble Mikko Hirvonen og Daniel Sordo.

Petter Solberg brøt rallyet etter fredagens kjøring grunnet en oljelekkasje.

Neste VM-runde er Rally Sverige i februar.

(ANB)